رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي گفت: به دليل مشکلات موجود درحاشيه درياچه اروميه کشاورزي در حاشيه درياچه توسعه نمي يابد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمدیان با بيان اينکه در حاشيه درياچه اروميه، اراضي کشاورزي توسعه پيدا نخواهدکرد افزود: به دليل مشکلات موجود درحاشيه درياچه اروميه و کم آبي مفرط در اين جغرافيا، توسعه اراضي کشاورزي در شهرهاي حاشيه اين درياچه در دستورکار ستاد اجرايي توسعه بخش کشاورزي آذربايجان شرقي قرار ندارد.

وي با بيان اينکه شکل گيري ستاد توسعه کشاورزي در استان ها و از جمله آذربايجان شرقي به مفهوم توسعه اراضي کشاورزي نيست، افزود: اعطاي مجوز به صنايع مرتبط با کشاورزي با مصرف آب بسيار پائين، اعطاي مجوز به واحدهاي دامي کوچک، اعطاي مجوز به واحدهاي گلخانه اي خانگي و اصلاح و نوسازي باغات درجه سه و درجه دو از مصاديق توسعه بخش کشاورزي است که تحقق آنها در پيرامون درياچه اروميه پيگيري مي شود.

محمديان با بيان اينکه تمام اهتمام اعضاي ستاد اجرايي توسعه بخش کشاورزي در آذربايجان شرقي معطوف به تحقق برنامه هاي توسعه کشاورزي در حوزه درياچه اروميه که ناشي از صرفه جويي در منابع آب باشد، است ادامه داد: در ضمن اينکار ، استفاده مناسب از منابع آب که هم اکنون به صورت متعارف مورد بهره برداري قرار نمي گيرد، مي تواند به توسعه بخش کشاورزي در شهرستان هاي مورد اشاره کمک کند.

وی با بيان اينکه با اجراي پروژه‌هاي تعريف شده در زمينه استفاده بهينه از منابع آب و با تصفيه پساب هفت شهرستان مزبور حجم قابل توجهي از آب آبياري استحصال شده مورد صرفه‌جويي قرار خواهد گرفت افزود: ماهي دار کردن سدها، اجراي شبکه پاياب سدها، بهينه سازي مصرف آب از سيستم سنتي به سيستم هاي نوين آبياري، توسعه صنايع بسته بندي و فراوري محصولات کشاورزي، حفظ منابع خاک و برنامه ريزي براي توسعه صادرات محصولات کشاورزي از ديگر مواردي است که مي تواند منجر به توسعه بخش کشاورزي بدون افزايش سطح زير کشت شود.

دبير ستاد اجرايي توسعه بخش کشاورزي آذربايجان شرقي امنيت غذايي را پيش‌نياز تحکيم پايه‌هاي استقلال در کشور دانست و ادامه داد: براي تحکيم پايه‌هاي استقلال کشور بايد زيرساخـت‌هاي محکم توليد داشته باشيم که يکي از اين زيرساخت‌ها داشتن امنيت غذايي است که هرگز با شعار پيش نمي‌رود و بايد شکل عملي به خود گيرد./س

برچسب ها: توسعه ، مشکلات ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.