يك متخصص ارتوپد گفت: روشهاي درماني امروزه از سمت درمانهاي تهاجمي و اعمال جراحي به سمت درمانهاي نوين و استفاده از مواد بيولوژيك حركت كرده است.

دکتر مینا راجی متخصص ارتوپد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه PRP استفاده از کاربردهای مختلف پلاکت درمانی و استفاده از فاکتورهای رشد در علم ارتوپدی پزشکی ورزشی است گفت : امروزه همه گروههای پزشکی از عوارض احتمالی درمانهای استفاده کننده از ترکیبات مصنوعی یا سنتتیک مانندداورها ، آگاه هستند.  
 
وی با اشاره به اینکه روشهای تهاجمی مانند جراحی ها که معمولا انتخاب دوم درمان هستند امروزه به درمانهای نوین و استفاده از مواد بیولوژیک اتولوگ مانند پلاکت ها و روشهای غیر تهاجمی تر مانند جراحی های آرتروسکوپی حرکت کرده است یادآور شد : با این روشها علاوه بر ارتقای نتایج بالینی، عوارض احتمالی به حداقل می رسد.  
 
این متخصص ارتوپدی ادامه داد : PRP  پلاسمای غنی از پلاکت ، یک فراورده بیولوژیک اتولوگ است که از خون تازه و لخته نشده خود فرد طی فرایندی تحت شرایط کاملا استریل تهیه می شود که در بسیاری از درمانهای ارتوپدی پزشکی ورزشی و التیام زخم ها استفاده می شود.  
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 5 هزار و 200 مقاله با موضوع PRP  در بانک های اطلاعاتی NCBI  ثبت شده اظهار کرد: مرور مقالات منتشر شده حاکی از تفاوت معنی دار یا حداقل برابر نتایج در مقایسه با سایر روش ها می باشد.  
 
   
 
خدمات عضلاني اسكلتي شايع ترين علت ناتواني جسمي  
  
 
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین موضوعات در عرصه PRP  ، انجام آن توسط کیت های استاندارد و مورد تائید وزارت بهداشت و FDA یا CE  است تصریح کرد : این تزریق در هر شرایطی برای هر یک از خدمات عضلانی اسکلتی باید توسط متخصصین این رشته انجام شود .  
 
عضو کمیته آموزشی فدراسیون پزشکی ورزشی یادآور شد: با توجه به اینکه نتایج این کار ارتباط مستقیمی با انتخاب صحیح کیس مورد نظر برای پلاکت درمانی دارد باید بیش از پیش مورد توجه باشد .  
 
وی با بیان اینکه طبق گزارشات سازمان جهانی بهداشت خدمات عضلانی اسکلتی شایع ترین علت ناتوانی جسمی در سراسر دنیاست گفت : به همین دلیل دهه 2010 را به عنوان دهه استخوان و مفاصل نامگذاری کرده و خواستار ابتکار عمل جهانی برای ترویج بیشتر پژوهش در زمینه پیشگیری ، تشخیص و درمان بیماریهای عضلانی اسکلتی شده است.  
 
دکتر راجی اظهار کرد : نزدیک به 10 سال است که گروه ارتوپدی به ویژه پزشکی ورزشی باهدف بازگرداندن وزرشکاران به عرصه ورزش در کشورهای مختلف دنیا از پلاسمای غنی از پلاکت در شکل های مختلف شامل پلاکت های غنی از فاکتورهای رشد ، پلاکتهای غنی از ماتریکس فیبرینی و... به طور وسیعی به منظور درمان مشکلات عضلانی اسکلتی و خدمات ورزشی بهره می گیرند که در این عرصه در کشورمان نیز از این روش استفاده می شود ./ عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار