برای نخستین بار مشكلات بخش كشاورزی شهرستان دماوند با حضور مدیران كل جهاد كشاورزی و نمایندگان تام الاختیار مسوولان كشوری و استانی مورد تبادل نظر و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن / در این جلسه كه در سالن اجتماعات فرمانداری دماوند و با حضور فرماندار، معاون دفتر هماهنگی امور استان های وزارت جهاد كشاورزی و برخی مدیران كل و معاونان این وزارتخانه برگزار شد، عمده معضلات مبتلابه بخش كشاورزی و بهره برداران منطقه بررسی شد.

فرماندار شهرستان دماوند در این نشست گفت: خوشبختانه در سال تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی، تمامی دستگاه های كشوری و زیرمجموعه با عنایت ویژه ای به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای تحقق مطالبات ایشان گام بر می دارند.

'علیرضا قاسمی فرزاد' با بیان اینكه شهرستان دماوند به عنوان قطب كشاورزی دارای ظرفیتهای بسیاری در این حوزه و دیگر بخش هاست، خاطر نشان كرد: لزوم بهره وری بهینه از پایه تولید و استفاده از شیوه های نوین و علمی در عرصه كشاورزی برای كاهش هزینه ها و اقتصادی كردن تولید همراه با افزایش بهره وری نیازمند مساعدت مسوولان كشوری، استانی و شهرستانی است.

وی تصریح كرد: امروز آب و تامین منابع آبی به عنوان مهمترین و اصلی ترین سرفصل مشكلات بخش كشاورزی در كشور و شهرستان مطرح است و انتظار می رود كارشناسان امر راه حل های اساسی و مناسب برای برون رفت از این مشكل اتخاذ كنند.

قاسمی فرزاد، ابراز امیدواری كرد، با همكاری و مساعدت فعالان و كارشناسان این بخش بتوان شیوه های نوین آبیاری و آبیاری تحت فشار و قطره ای را به عنوان فرهنگ نهادینه در جامعه به اجرا درآورد.

فرماندار شهرستان دماوند تصریح كرد: عدم استفاده از شیوه های نوین آبیاری در بسیاری از باغات و مزارع شهرستان و نیز مرسوم بودن آبیاری غرقابی در برخی مناطق، علاوه بر اتلاف منابع آبی به عنوان مایه حیات موجودات زنده، بازدهی محصولات هم به شدت كاهش می یابد.

وی از مسوولان جهاد كشاورزی در سطح ملی و استانی خواست تا با عنایت خاص به این منطقه علاوه بر تفویض اختیار به شهرستان در مواردی همچون احداث استخر و آبیاری قطره ای اعتبارات مناسب را به این بخش اختصاص دهند.

نماینده عالی دولت در شهرستان افزود: همچنین انتظار است بخش بانكی نیز با تخصیص تسهیلات و همكاری با كشاورزان به عنوان زحمتكشان عرصه تولید و امنیت غذایی، بتوان در یك تعامل تنگاتنگ در مدت چند سال مشكل اتلاف منابع آبی را بر طرف كرد.

فرماندار شهرستان دماوند، یكی دیگر از مشكلات منطقه را بلاتكلیفی و سرگردانی بخش زراعی و صیفی كاری دانست وگفت: سرانه تولید بخش باغی شهرستان كاملا مشخص است ولی در حوزه زراعی برای كاشت محصولاتی اعم از سیب زمینی و ... سهیمه و میزان كاشت تعیین نشده است.

وی افزود: این امر كشاورزان را با سردرگمی و بلاتكلیفی روبرو كرده و لازم است تا با تعیین سهمیه كاشت محصولات زراعی و آموزش كشاورزان توسط كارشناسان ترویج و حتی برقراری ارتباط و مراوده با سایر دستگاه ها همچون صنعت، معدن و تجارت در سطح استانی و شهرستانی بتوان معادله و موزانه مطلوب و منطقی را در بحث تولید محصول برقرار كرد.

قاسمی فرزاد، پیشگیری از متضرر شدن كشاورزان را سبب اطمینان خاطر فعالان عرصه تولید محصولات كشاورزی دانست و خاطر نشان كرد: انصافا در شهرستان دماوند مجموعه جهاد كشاورزی در مباحث مختلف ترویج، آموزش، تولید و نظارت، عملكردهای بسیار خوبی داشته و رتبه های بسیاری خوبی را در سطوح مختلف كسب كرده است.

فرماندار شهرستان دماوند، با اشاره به اینكه تلاش دست اندركاران بخش كشاورزی لازم ولی كافی نیست، اذعان داشت: با توجه به اینكه دولت خدمتگزار طرح توسعه كشاورزی را در دستور كار قرار داده اند، برای تقویت فعالیت كشاورزان باید تدابیر مناسبی از سوی مسوولان امر اتخاذ شود.

در این جلسه حوزه آب و خاك، ترویج و آموزش، بهبود تولیدات گیاهی و دامی و امور اراضی به عنوان سرفصل های كلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعتباراتی در خصوص لوله گذاری منطقه كوهان، انتقال آب، مكانیزه كردن باغات و مزارع، اتوماسیون و مكانیزاسیون، احداث استخر برای آبیاری قطره ای، اصلاح باغات و تولید و اصلاح بذر سیب زمینی، یونجه و علوفه، تاسیس آمادگاه مبارزه با ملخ و شبكه پیش آگاهی در نظر گرفته شد.

در ادامه این جلسه فرماندار شهرستان دماوند یكی دیگر از مشكلات را عدم عرضه مستقیم و وجود واسطه ها در فرآیند تولید به مصرف دانست كه مسوولان امر نیز استفاده از غرفه های میادین تهران برای عرضه محصولات كشاورزی و حتی محصولات سالم را به بازار پیشنهاد كردند./س


برچسب ها: مشکلات ، دماوند ، بررسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.