عربستان در حالي صحنه اعتراض‌هاي مردمي به آل سعود گرديده كه بازداشت شيخ نمر عالم شيعه ابعاد جديدي به اين تحولات داده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  هفته گذشته دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي عربستان در ادامه سركوب اعتراض‌هاي مردمي وي را بازداشت و به مكان نامعلومي انتقال داده است. پس از بازداشت شيخ نمر موجي از اعتراض‌ها عربستان را فرا گرفت چنانكه نيروهاي امنيتي عربستان با محاصره منطقه شيعه نشين قطيف سركوب‌ها را نيز تشديد كردند. تحولات روزهاي اخير چند نكته اساسي را آشكار مي سازد.نخست آنكه روند تحولات نشان داد كه آل سعود با سركوب‌گري نتوانسته‌ است آتش بيداري اسلامي در عربستان را خاموش سازد و هر روز شعله ور تر گرديده است.
 
 
واكنش مردم به بازداشت شيخ نمر نشان داد كه مردم حاضر به تسليم شدن در برابر سلطه طلبي‌هاي آل سعود نمي‌باشند و با آن مقابله مي‌كنند. دوم آنكه تحولات اخير عربستان نشان داد كه آل سعود نتوانسته‌اند طرح سركوب اعتراض‌هاي مردمي در كشورهاي يمن و بحرين براي جلوگيري از الگو شدن اين كشور براي مردم عربستان را اجرا كند. بسياري از ناظران سياسي تاكيد دارند كه آل سعود با سركوب مردم اين كشورها به دنبال مقابله با اعتراض‌هاي مردم عربستان بوده است در حالي كه در نهايت نتوانسته‌ است اين امر را اجرايي سازد.
 
سوم آنكه بازداشت شيخ نمر يك اصل اساسي ديگر را باز هم مورد تاكيد قرار داد و آن اينكه دموكراسي و آزادي بيان ادعايي غرب و نهادهاي بين المللي مدعي حمايت از حقوق بشر امر واهي مي‌باشد. آنهايي كه با ادعاي حمايت از بشريت در امور داخلي ساير كشورها دخالت مي‌كنند در برابر بازداشت شيخ نمر و سركوب مردم عربستان راه سكوت در پيش گرفته‌اند.
 
 
سياستي كه نمود آن را در قبال بحرين مي‌توان مشاهده كرد. آنها در حالي اين روند را در پيش گرفته‌اند كه همين كشورهاي غربي با ادعاي حمايت از حقوق بشر در امور سوريه دخالت كرده و خواستار سرنگوني نظام اين كشور هستند.
 
به گزارش حمایت، روند تحولات عربستان بارديگر نشان داد كه ادعاي حقوق بشر غربي ادعايي واهي است كه صرفا براي فريب افكار عمومي صورت گرفته است.
 
در جمع بندي كلي از آنچه در قبال تحولات عربستان ذكر شد مي‌توان گفت كه بازداشت شيخ نمر در نهايت به يك رسوايي براي آل سعود و كشورهاي غربي مدعي حمايت از حقوق بشر مبدل شده است. تحولات عربستان از يك سو نشان داد كه آل سعود توان مقابله با بيداري اسلامي را ندارد و از سوي ديگر غرب نمي‌تواند حامي دموكراسي در جهان باشد و صرفا بر اساس منافع خود به اقدام گزينشي در قبال تحولات جهاني مي پردازد چنانكه در قبال سوريه به هوچي گري پرداخته در حالي كه در برابر كشتار مردم عربستان و بحرين راه سكوت در پيش گرفته است.
 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: عربستان ، قیام ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۵ تير ۱۳۹۱
به اميد خدا مدم عربستان هم بيدار شوند ممنون از اخبار كه تهيه مي كنيد از شما هم ممنون هادي عزيزم
آخرین اخبار