چهارمین دوره بازی های المپیک در سال 1908 در شهر لندن برگزار شد و این دوره از بازی ها نسبت به دو دوره قبل موفق تر برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران: در این دوره از بازی های المپیک برای اولین بار مدال طلا توزیع شد.
داوران در قضاوت ها رعایت انصاف را نکردند و قضاوت های آنان مورد انتقاد زیادی قرار گرفت. فورست اسمیت سون در دوي 110 متر با مانع در هنگام دویدن به عنوان اعتراض به برگزاری مسابقات در روز یکشنبه کتاب انجیل در دست داشت. آمریکایی دیگری به نام هاری هیلفن با وجود آنکه در دو 400 متر با مانع موفق به شکستن رکورد جهانی شد ولی رکورد او به علت انداختن مانع (که در آن زمان مجاز نبود) به عنوان رکورد المپیک ثبت نشد و تنها به مقام قهرمانی رسید و مدال طلا گرفت. دوراندوپیتری ایتالیایی که در مسابقه دو ماراتن پیش از همه به خط پایان رسیده مدال نگرفت.
پیتری که از مخلوطی از استریکنین و بعضی از مایعات غیر مجاز دیگر استفاده کرده بود از مسابقات حذف شد.
قابل ذکر است که او را می توان اولین مصرف کننده، مواد نیروزا (دوپینگ) دانست. همچنین در این دوره اسکیت روی یخ برای اولین بار در برنامه بازی های المپیک قرار گرفت چون در آن زمان بازی های المپیک زمستانی هنوز برگزار نمی شد در این دوره 23 کشور شرکت کرده بودند که تعداد ورزشکاران آن به 2035 نفر رسیده بود که آنها در 21 رشته ورزشی به رقابت با یکدیگر پرداختند. از رشته های ورزشی این دوره می توان به تیر و کمان، دو و میدانی، بوکس، دوچرخه سواری، شمشیربازی، فوتبال، ژیمناستیک، هاکی، اسکیت رو یخ، لاکروس، قایقرانی موتوری، چوگان، قایقرانی پارویی، راگبی، تیراندازی، شنا، تنیس کشتی، قایقرانی بادبانی اشاره کرد.
 در دوره قبل که انگلستان رتبه دهم جدول را کسب کرده بود به رتبه اول صعود کرد کشور آمریکا نیز از صدرنشینی به رتبه دوم نزول کرد. رتبه سوم را نیز کشور سوئد در این دوره از بازی ها را کسب کرد که در دوره های اول و سوم رتبه ای را کسب نکرده بود در این دوره درخشید فرانسه نیز در دوره قبل رتبه ای را به دست نیاورده بود رتبه چهارم را از آن خود کرد./ق
گزارش از مرجان مرزباني
برچسب ها: المپیک ، میزبان ، لندن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.