دومين دوره بازي هاي المپيك 1900 پاريس در كشور فرانسه برگزار شد كه اين دومين دوره باز يهاي المپيك تا اندازه اي با هرج و مرج همراه بود.

  به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران ، بارون دوكوبرتن موسس كميته بين المللي المپيك در برابر تلاش يوناني ها كه اصرار داشتند انجام بازي ها همواره در كشورشان برگزار شود مقاومت كرد و سرانجام موفق شد انجام بازي ها را به وطن خود يعني فرانسه انتقال دهد. برگزاري بازي هاي المپيك در كنار نمايشگاه  جهاني بازي ها را تبديل به برنامه اي جانبي كرد اين دوره از بازي هاي تحت الشعاع نمايشگاه قرار گرفت در محل برگزاري مسابقات دو و ميداني در بويس دبلونه در ميدان پرتاب ديسك و چكش، درخت هايي قرار داشتند. در برگزاري مسابقات بعضي از رشته هاي ورزشي ، موانع غير عادي در مسير مسابقه قرار داشت به عنوان مثال شركت كنندگان مي بايست از ميله بالا مي رفتند و از زير قايق ها عبور مي كردند ورزشكاران در آب هاي تيره دچار مشكلاتي مي شدند.
 مسابقات كريكت و كروكت براي اولين و آخرين بار برگزار شدند و "روي اوري" آمريكايي سه مقام اول خود را در پرش هاي ايستاده طول ،سه گام و ارتفاع به دست آورد.
 او قهرماني بود كه هفت مقام ديگر نيز كسب كرد.
رشته تيراندازي به كبوتريهاي زنده هم جزو برنامه ي بازي هاي دومين دوره بود كه يك تيرانداز بلژيكي با كشتي 21 پرنده مقام اول المپيك را در اين رشته به دست آورد. لازم به ذكر است كه چنين مسابقه اي ديگر هيچ دوره اي تكرار نشد.
 از نكات جالب اين دوره اين بود كه اغلب شركت كنندگان اطلاع دقيقي  از حضورشان در يك دوره از بازيهاي المپيك نداشتند با اين وجود آمار رسمي نشان داد كه 1319 مرد و 11 زن (كه در رشته هاي گلف و تنيس اجازه شركت يافته بودند) در اين دوره از بازي هاي شركت كردند و به اين ترتيب برگزاري بازي هاي المپيك تداوم يافت. در اين دوره از بازي ها 23 كشور حضور داشتند که در 16 رشته ورزشی به رقابت می پرداختند از جمله رشته های ورزشی این دوره از مسابقات عبارتند از: تیر و کمان، دو و میدانی، کریکت، دوچرخه سواری، سوار کاری، شمشیر بازی، فوتبال، گلف، ژیمناستیک،چوگان، پاروزنی، راگبی، تیر اندازی، شنا، تنیس و قایقرانی بادبانی.
 از نتايج برتر و بهترین ها می توان به ورزشکاران زیر اشاره کرد:
 جوانترین مرد ورزشکار شرکت کننده در دومین دوره ی بازی های المپیک، کارل گویلر در رشته قایقرانی پارویی از کشور آلمان با 15 سال سن که به مدال طلا نیز دست یافت، جوانترین زن ورزشکار که مدال گرفت، مارین جونز از آمریکا در رشته تنیس بود. مسن ترین مرد ورزشکار که مدال طلا گرفت، کنت هرمن دپورتالس از کشور سويس در رشته قایق بادبانی با 53 سال سن بود. بیشترین تعداد مدال را ایرونیگ بکستر آمریکایی با 5 مدال (2 طلا و 3 نقره) در دو و میدانی به دست آورد. بعد از او، هموطنش واکر توکسبوری در دو و میدانی موفق به کسب 2 مدال طلا، 2 مدال نقره و1 برنز شد.
 یک هموطن دیگر او به نام آلوین کرنیزلاین موفق شد به تنهایی 4 مدال طلا و در دوو میدانی کسب کند پس از این افراد، یک تیز انداز سوئیسی موفق به کسب 3 مدال طلا و یک برنز شد که نام اوکوراداستیلی بود ورزشکاری از کشور فرانسه به نام آشیل پاروشه در تیر اندازی 1 مدال طلا، 2 مدال نقره، و یک مدال برنز کسب کرد. اتسنلی رولی از اتریش موفق شد در دوومیدانی 1 مدال طلا و 3 برنر کسب کند وتیر انداز نروژی به نام اوله استمر موفق به کسب 2 مدال نقره و 2 برنز شد.
 در رده بندی دومین دوره بازیهای المپیک 1900 پاریس، کشور فرانسه 4 پله صعود کرد و رتبه اول را با 101 مدال که 28 مدال آن طلا، 41 مدال نقره و 32 برنز بود، از آن کشور خود کرد. کشور آمریکا نیز یک پله نزول کرد و رتبه دوم را با 53 مدال کسب کرد که 20 مدال آن طلا، 14 مدال نقره و 19مدال برنز بود. کشور انگلستان نیز در بازی های دوره قبل که رتبه نجم را کسب کرده بود به رتبه سوم با 17 مدال طلا ، 8 نقره و 10 برنز که در مجموع 35 مدال بدست آورده بود، صعود کرد. همچنین رتبه چهارم را کشور بلژیک با 20 مدال، از آن خودکرد که 8 مدال آن طلا، 7 مدال نقره و 5 مدال آن برنز بود./ق
گزارش از مرجان مرزباني
برچسب ها: المپیک ، فرانسه ، میزبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.