چند سالي است كه وعده بيمه كردن معتادان آن ها را به ترك اعتياد دلخوش كرده تا شايد به كمك آن درمانشان تسريع يابد اما ...

چند سالي است كه وعده بيمه كردن معتادان آن ها را به ترك اعتياد دلخوش كرده تا شايد به كمك آن درمانشان تسريع يابد و تسري خاطري باشد بر درد تحمل ترك مواد افيوني اما وعده ها همواره در حد وعده باقي مي ماند و جامه عمل نمي پوشد .
به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران ، سنگ بزرگ هميشه نشانه نزدن است اما فلسفه بيمه معتادان امري ماورايي نيست كه نتوان آن را اجرا كرد .
ماجراي بيمه بيش از يك ميليون و 200 هزار نفر معتاد از حدود 2 سال پيش، مسوولان سازمان‌هاي گوناگون، در زمان‌هاي مختلف، حرف يكديگر را درباره عملي بودن يا نبودنش نقض كردند.
نخستين‌بار از سوي طه طاهري، جانشين دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر بيمه معتادان  مطرح شد و در آن به معتادان وعده داد اگر عزمشان را براي درمان اعتيادشان جزم كنند، ستاد هم به ياريشان مي‌آيد و با بيمه‌كردنشان از سنگيني بار هزينه‌هاي درمانشان مي‌كاهد.
 او وعده داد كه تا پايان همان سال، معتادان بيمه خواهند شد، اما وزارت رفاه بلافاصله با اين طرح مخالفت كرد و پس از مدتي اصرار و پيگيري رسانه‌ها، خانواده‌هاي معتادان و البته ستاد مبارزه با مواد مخدر، آن را مشروط به تامين اعتبار دانست.
اين تنها يك روي ماجراست روي ديگر آن پرداخت نشدن اعتبار براي درمان معتادان است كه در اين باره مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت گفت : بیمه‌ها هیچ بخشی از تعرفه‌های درمان اعتیاد را پوشش نمی‌دهند ، در مراکز دولتی ، وزارت بهداشت یارانه می‌دهد اما در مراکز ترک اعتیاد خصوصی ۱۰۰درصد هزینه درمان اعتیاد را خود معتادان باید پرداخت کنند.

عباسعلی ناصحی اضافه كرد :‌ درمانهای اعتیاد به طور کلی به دو دسته درمانهای دارویی و درمانهای غیر دارویی (شامل مشاوره، روان درمانی و مددکاری اجتماعی) می‌‌شود اما هیچ یک از این درمانها زیر پوشش بیمه نیستند.
وي با اشاره به اينكه  تعرفه‌های خدمات درمان اعتیاد دو سال پیش در وزارت بهداشت تعیین شدند اما شورای عالی بیمه هنوز این تعرفه‌ها را زیر پوشش نبرده است ،افزود : البته تعرفه‌های جدید برای پوشش بیمه‌ای امسال از سوی وزارت بهداشت به شورای عالی بیمه خدمات درمانی ارسال شد که این شورا دوباره این تعرفه‌ها را برای کارشناسی بیشتر به وزارت برگرداند.
ناصحی با بيان اينكه  تعرفه‌های خدمات درمان اعتیاد نیز بر اساس فرمولهای جدید به روز رسانی مي شوند تصريح كرد:پیشنهاد وزارت بهداشت رشد 20 درصدی تعرفه‌های خدمات درمان اعتیاد است که امیدواریم شورای عالی بیمه آنها را تصویب کند.
وي تاكيد كرد : این خدمات در مراکز دولتی تقریباً رایگان یا با دریافت مبلغ اندکی از معتادان انجام می‌شود و در واقع دولت برای درمان اعتیاد در بخش دولتی یارانه می‌دهد اما
100درصد هزینه درمان اعتیاد در مراکز خصوصی را خود معتادان باید پرداخت کنند و بیمه‌ها هیچ پوششی در این زمینه ندارند.
در حال  حاضر حدود 400 هزار معتاد از خدمات مراکز ترک اعتیاد دولتی و خصوصی در کشور استفاده می‌کنند.
معتادان به اميد بيمه و درمان اعتياد انتظارات فراواني كشيده اند و اميدواريم اين اتفاق هرچه سريعتر براي اين قشر اتفاق بيفتد.
گزارش از زرچيني

برچسب ها: بیمه ، معتادان ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار