رییس مركز بهداشت كهگیلویه و بویراحمد گفت: با اجرای طرح پزشك خانواده شهری 300 هزار نفر در سه شهر گچساران،دهدشت و یاسوج زیر پوشش این طرح قرار می گیرند.

'رشید غفاری' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج  افزود: كار ثبت نام از افراد و خانواده ها تا آخر تیرماه در این سه شهر ادامه دارد و از شهریور ماه 91 خدمات رایگان این طرح به خانواده ها دراین شهرها بطور رسمی آغاز خواهد شد.
وی بیان كرد: طرح پزشك خانواده روستایی از سال 84 در سراسر كشور و در شهرهای با جمعیت زیر 20 هزار نفر اجرا شده است كه براساس برنامه پنجم توسعه ،دولت موظف است طرح پزشك خانواده شهری را نیز اجرا كند.
وی اظهار داشت: دستورالعمل اجرایی طرح پزشك خانواده طبق دستور ریاست جمهوری برای دو سال صادر شده است و وزارتخانه های بهداشت و درمان ،رفاه و امور اجتماعی و تمامی سازمان های بیمه گر موظف به اجرای آن هستند.
غفاری عنوان كرد : در كهگیلویه و بویراحمد از اردیبهشت 91 با تشكیل ستاد راهبردی استان به ریاست استاندار و ستاد اجرایی به مسوولیت رییس دانشگاه علوم پزشكی تشكیل و در این راستا ثبت نام از پزشكان در سامانه پزشك خانواده شهری آغاز شد.
وی با بیان اینكه تاكنون بالغ بر 145پزشك عمومی در سامانه اینترنتی این طرح ثبت نام كرده اند ، گفت: از این تعداد 90 پزشك در شهر یاسوج ، 33 پزشك در گچساران و 22 پزشك در دهدشت ثبت نام كرده اند.
غفاری ابراز داشت: از نظر آماری برای اجرای این طرح در كهگیلویه و بویراحمد به 130 پزشك نیاز است كه برای شهر دهدشت 28 پزشك ،گچساران 38 پزشك و یاسوج حدود 60 پزشك پیش بینی شده است به شرطی كه هر پزشك دو هزار و 500 نفر جمعیت شهری را پوشش دهد.
وی بیان كرد: در طرح پزشك خانواده برای هر 30 هزار نفر جمعیت یك مركز شبانه روزی برای ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل اختصاص داده می شود.
غفاری اظهار داشت: در هر محله چهار پزشك خانواده مستقر می شود كه تمامی افراد آن محله در انتخاب پزشك خود مختارند و فقط در صورتی كه در محله مذكور پزشك وجود نداشته باشد افراد می توانند پزشك خود را از محله مجاور انتخاب كنند.
وی عنوان كرد:در این طرح در شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت هر خانوار یك پزشك به عنوان پزشك خانواده انتخاب می كند كه این پزشكان در محله ها مستقر و می بایست حداكثر یك و نیم كیلومتر از جمعیت زیر پوشش خود فاصله داشته باشد.
غفاری اظهار داشت: هر پزشك خانواده شهری می بایست حداقل 500 و حداكثر 2500 نفر را زیر پوشش خود قرار دهد.
وی ابراز داشت: پزشك برای هر فرد عضو خانواده در طرح یك پرونده الكترونیك سلامت تشكیل داده كه حاوی تمامی اطلاعات مربوط به سلامت آن فرد است.
غفاری اظهار داشت: از زمانی كه فرد پزشك خانواده خود را انتخاب می كند خدمات درمانی شامل ویزیت،دارو ، تزریقات و سرم تراپی در سطح یك بصورت رایگان برای او ارایه خواهد شد.
رییس مركز بهداشت كهگیلویه و بویراحمدگفت: پزشك موظف است تلفن همراه و ثابت خود را در اختیار تمامی جمعیت زیر پوشش خود قرار دهد و هر گاه فرد با وی تماس بگیرد می بایست به وی مشاوره دهد.
غفاری بیان كرد: در صورتی كه افراد زیر پوشش طرح پزشك خانواده شهری به پزشك متخصص نیاز داشته باشند از طریق پزشك خانواده خود ارجاع داده خواهند شد.
وی اظهار داشت:پزشك متخصص موظف است نتیجه اقدامات و معاینات انجام شده بر روی فرد ارجاعی را به پزشك خانواده فرد اطلاع دهد.
غفاری عنوان كرد:در این طرح و در سطح دو خدمات درمانی شامل ویزیت پزشك متخصص 10درصد تعرفه را بیمار پرداخت می كند ولی هزینه دارو در سطح دو و سه(تخصصی و فوق تخصصی) شبیه به شرایط فعلی خواهد بود یعنی 30 درصد هزینه را بیمار و 70 درصد را بیمه پرداخت می كند.
وی ابراز داشت: در صورتی كه افراد خارج از نظام ارجاع پزشك خانواده شهری به پزشك دیگری مراجعه نمایند می بایست 100 درصد هزینه ها اعم از دارو و درمان را پرداخت كنند.
غفاری گفت:در این طرح پزشك با فرد ارتباط بیشتری دارد كه این ارتباط بیشتر با هدف پیشگیری از بیماری ها صورت گرفته و هر پزشك موظف است یك پرستار یا ماما به عنوان دستیار داشته باشد.
وی اظهار داشت:هرگونه خدمات درمانی و پاراكلنیكی از ابتدای تكمیل پرونده و ثبت نام فرد نزد پزشك خانواده و بصورت كارت سلامت تا پایان عمر در اختیار فرد قرار می گیرد.
غفاری با بیان اینكه با اجرای طرح پزشك خانواده شهری مراجعه به پزشكان متخصص كاهش پیدا می كند افزود: این امر موجب می شود كه پزشكان متخصص نیز كیفیت كار خود را بالا برده و با دقت بیشتری بیمار را معاینه كند.
وی ابراز داشت:برای اینكه پزشكان متخصص رغبت بیشتری به انجام معاینات پزشكی داشته باشند در پرداخت بیمه ها ویزیت سه برابر به آنها پرداخت می شود.
غفاری عنوان كرد: افرادی كه فاقد بیمه و دفترچه درمانی هستند می بایست زیر پوشش بیمه ایرانیان قرار گیرندكه 50 درصدحق بیمه را فرد و 50 درصد را بیمه ایرانیان پرداخت می كند.
وی اظهار داشت: متخصصان داخلی،اطفال،پزشكی اجتماعی و پزشكی خانواده می توانند در صورت تمایل به عنوان پزشك خانواده شهری و با تعرفه پزشك عمومی فعالیت كنند.
غفاری كاهش هزینه های درمان، دسترسی آسان به خدمات بهداشتی و درمانی و داشتن پزشك ویژه برای هر خانواده را از مزایای این طرح برشمرد./س

برچسب ها: پزشک ، خانواده ، طرح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.