يک کارشناس سياست خارجي گفت: اگر اعتراضات مردمي در عربستان شدت بگيرد و به ديگر نقاط اين کشور نفوذ کند شاهد انقلابي عظيم در کشور عربستان خواهيم بود.

مسيب نعيمي کارشناس سياست خارجي در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به افزايش اعتراض هاي مردمي در عربستان و ارزيابي آينده اين کشور گفت: وجود تبعيض ها در کشور عربستان، تفکرات حکام آل سعود و عملکرد آنها در راستاي اهداف آمريکا وغرب در منطقه سبب شد واکنش هاي مردمي در اين کشور شدت بگيرد و بعد از دستگيري و بازداشت شيخ نمر خشم و ناراحتي مردمي افزايش يابد لذا شاهد حرکتي تمام عيار از سوي مردم عربستان در تمام نقاط اين کشور هستيم.

وي ادامه داد: گزارش هاي رسيده حاکي از واکنش هاي خشونت آميز رژيم آل سعود عليه اعتراضات مردمي بوده و اين مسئله خود به نوعي زمينه ساز افزايش اعتراضات و عکس العمل هاي جدي از سوي مردم است و اعلام کرده اند که اگر ظرف روزهاي آينده وضعيت روحاني مجروح بازداشت شده مشخص نشود اقدامات ديگري را عليه رژيم آل سعود انجام خواهند داد.

نعيمي تاکيد کرد: رژيم مستبد آل سعود در برابر خشونت هاي مردم بر نمي تابد و به جاي اصلاح امور به سرکوب معترضين روي آورده که اين امر خشم بيشتر انقلابيون را در پي خواهد داشت.

اين کارشناس مسائل سياست خارجي در ادامه در تحليل آينده کشور عربستان با آغاز انقلاب هاي مردمي در اين کشور اظهار داشت: آينده اي که مي توان براي عربستان تصور کرد از دو حالت خارج نيست، يا رژيم حاکم مجبور به پذيرش اعتراضات مردمي براي احقاق حقوق‌شان است که متاسفانه با توجه به آنچه که شاهدهستيم به نظر مي رسد اين امر صورت نگيرد و ديگر اينکه خشم و اعتراضات مردمي به ديگر نقاط عربستان نفوذ خواهد کرد و شاهد انقلابي عظيم نظير آنچه که در مصر رخ داد، خواهيم بود.

نعيمي با اشاره به مرگ شاهزادگان در عربستان تصريح کرد: در حال حاضر بعد از مرگ شاهزادگان در عربستان اختلافات شديدي در بدنه اصلي حکومت به وجود آمده و مردم اين کشور از دخالت هاي رژيم آل سعود در کشورهاي منطقه و ايجاد تشنج در آنها به شدت خشمگين هستند لذا تمام اين شرايط بستر را براي انقلابي عظيم در عربستان مهيا کرده است.

وي در ادامه افزود: در عربستان مسئله تبعيض ديني به شدت وجود دارد و بسياري از مردم اين کشور به همين دليل مورد خشونت قرار مي گيرند چرا که رژيم آل سعود تصور کرده که با ايجاد ارعاب و ترساندن مردم مي توانند اعتراضات مردمي را سرکوب کنند و از موج عظيم بيداري اسلامي رهايي يابند اما مردم آزادي خواه براي احقاق حقوق و آزادي شان از کشتار و جنايت هراسي ندارند.

نعيمي در ادامه با اشاره به سفر کوفي عنان به ايران،‌ بغداد و روسيه براي حل مسئله سوريه اظهار داشت: نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه براي حل اين مسئله با دو جبهه متفاوت روبرو است،‌ يکي آمريکا،‌ غرب و هم پيمانان منطقه اي شان که با لابي گري ها و برگزاري اجلاس هايي سعي دارند با ايجاد فشار، نظام حاکم بر سوريه را تغيير دهند.

اين کارشناس مسائل سياست خارجي خاطر نشان کرد: در مقابل جبهه غرب جبهه اي قرار دارد که مخالف اين روند خشونت آميز است و بارها تبعات اين رويه را گوشزد کرده و در صدد ارائه راهکاري جديد براي بازگرداندن استقرار و امنيت به سوريه است و کوفي عنان نيز سعي دارد با به کارگيري نقش کشورهاي موثر منطقه و جهان طرح 6 ماده اي را از شکست نجات داده اما به دليل فشارهاي آمريکا و غرب اين بحران همچنان حل نشده باقي مانده و عملکرد نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه با گذر زمان مشخص خواهد شد./س3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار