هیات داوران بخش شعر دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره شاخص ها و ملاك های مورد توجه در داوری آثار ارسالی به این جشنواره را تشریح كرد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره، در داوری اشعار سپید این جشنواره شاخص هایی چون «فرم»، «زبان»، «تصویرپردازی»، «نظم ارگانیكی»، «اندیشه»، «تكنیك» و «خلاقیت» مورد توجه داوران بود.


بر اساس این گزارش به جز شاخص ها، ملاك هایی نیز مورد توجه كارشناسان هیات انتخاب و داوران نهایی قرار داشت. این ملاك ها در فرم «تقطیع پلكانی»، در زبان «تازگی»، «سلامت»، «باستان گرایی»و «ایجاز»، در تصویرپردازی «تشبیه»، «استعاره»، «ایهام»، «حس آمیزی»، در نظم ارگانیكی «محور افقی» و «محور عمودی»، در اندیشه «پختگی محتوا»، «ارائه فكر جدید» و «تناسب محتوا با اهداف جشنواره»، در تكنیك «دیداری كردن شعر»، «هنجارشكنی»، «غریبه گردانی» و «سپیدخوانی» و در خلاقیت نیز «نوآوری» و «عاطفه» را در بر می گرفت.
همچنین شاخص های «موسیقی» با ملاك «رعایت وزن و قافیه»، «زبان»، «خیال»، «وحدت»، «اندیشه» و «خلاقیت» نیز از جمله شاخص های مورد توجه در داوری اشعار كلاسیك دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره بوده اند.
بهروز سپیدنامه از اعضای هیات انتخاب شعر كلاسیك، در زمینه «تقطیع پلكانی» مورد نظر در فرم اشعار توضیح داد: حالت نوشتاری و تقسیم هر پاره خط بر اساس نفس گیری و مفهوم و معنای جمله در اشعار بررسی می شود.
همچنین سپیدنامه «نظم ارگانیكی» به لحاظ «محور افقی» در شعر سپید را نظم هر بند و بر اساس «محور عمودی»، ساختار نظام یافته كلیت شعر تعریف كرد.
وی سیر و روایت كلی كه در شعر كلاسیك اتفاق می افتد را «محور افقی» و ارتباط بین مصرع ها كه به عدم پراكندگی و انسجام شعر كمك می كند را «نظم عمودی» برشمرد.
دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره 27 تیر ماه در آیین اختتامیه در تالار وحدت ارومیه برگزیدگان بخش های مختلف خود را خواهد شناخت./م
برچسب ها: شعر ، جشنواره ، داستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار