معاون سياسي سازمان عقيدتي سياسي ارتش گفت: اقدامات نظام حاكم بر سوريه در خصوص برپايي انتخابات پارلماني در اين كشور و انتخابات براي اصلاح قانون اساسي، گام هايي مثبت بوده و پذيرفتن اصلاحات در قانون اساسي سوريه توسط بشار اسد راه حل صحيح رفع تنش ها در سوريه است.

سرهنگ محمد اكرمي نيا معاون سياسي سازمان عقيدتي سياسي ارتش جمهوري اسلامي ايران در گفت‌ؤگو با خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، نشست ژنو را ساز و كار آمريكا براي بين المللي كردن مسئله سوريه خواند و گفت: استكبار جهاني قصد دارد مسئله سوريه را در وهله اول به عنوان يك بحران معرفي كرده و سپس تهديدي براي خاورميانه و در نهايت تهديدي براي جهان بنامد.

وي افزود: در اين راستا ساز و كار چند جانبه بين المللي با عنوان نشست ژنو كه متشكل از كشورهاي فرامنطقه اي و برخي كشورهاي منطقه اي است را براي تأثير گذاري در اذهان عمومي ترتيب داده اند.

معاون سياسي سازمان عقيدتي سياسي ارتش با اشاره به حوادث 11 سپتامبر و شكست سياست هاي يك جانبه جورج بوش تصريح كرد: پس از روي كار آمدن اوباما، مقامات آمريكايي همواره رويكردي چند جانبه را از خود نشان داده‌اند بنابر اين مسائلي را كه در چارچوب منافع خود مي بينند با تشكيل اجماعي از كشورهاي تحت سلطه خود در ظاهري چند جانبه بررسي مي كنند.

وي ادامه داد: به همين علت برخي كشورهاي غربي مانند فرانسه كه از گذشته به طور سنتي در مسائل سوريه دخالت داشته اند و برخي بازي گردانان منطقه اي مانند عربستان، قطر و تركيه در چارچوبي كه از ناحيه غرب با محوريت آمريكا تعيين شده است سعي دارند مسئله سوريه را مطابق سياست هاي خود حل و فصل كنند كه در اين چارچوب، اجلاس هايي در استانبول و ژنو تشكيل شد.

سرهنگ اكرمي نيا با بيان اينكه كشورهايي مانند جمهوري اسلامي ايران، روسيه و چين با سياست‌هاي آمريكا و متحدانش در خصوص مسئله سوريه مخالفند، ياد آور شد: روسيه و چين بارها تصميمات مطرح شده در شوراي امنيت عليه سوريه را وتو كرده اند و با ابراز مخالفت‌جدي با سياست هاي مستکبرانه عليه سوريه، خواستار حل مسئله سوريه در چارچوب سازمان ملل و طرح كوفي عنان هستند.

وي آمريكا را عامل اصلي اجرايي نشدن طرح كوفي عنان دانست و افزود: در مسئله سوريه، آمريكا و متحدانش تنها به دنبال رسيدن به منافع خود هستند و حمايت از آشوبگران سوري در همين راستا است.

سرهنگ اكرمي نيا با تأكيد بر تأثير فراوان حضور ايران براي حل مسئله سوريه اظهار داشت: حمايت برخي كشورها مانند روسيه و برخي اشخاص مانند كوفي عنان بعنوان نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه و سفر اخير وي به كشورمان براي نقش آفريني ايران در بحث سوريه  تبعات مثبتي را براي اين كشور بدنبال خواهد داشت.

وي با اشاره به نشست ژنو كه با طرح ريزي آمريكا شكل گرفته بود، ادامه داد: عدم حضور مقامات سوري نشانگر اين مسئله بود كه تصميمات گرفته شده در‌ آن اجلاس، تصميماتي عملياتي نخواهد بود.

معاون سياسي سازمان عقيدتي سياسي ارتش راهكار اساسي حل مسئله سوريه را مراجعه به آراء عمومي مردم اين كشور دانست و تصريح كرد: اقدامات نظام حاكم بر سوريه در خصوص برپايي انتخابات پارلماني در اين كشور و انتخابات براي اصلاح قانون اساسي، گام هايي مثبت بوده و پذيرفتن اصلاحات در قانون اساسي سوريه توسط بشار اسد راه حل صحيح رفع تنش ها در سوريه است.

وي با اشاره به تلاش استكبار جهاني براي تبديل مسئله سوريه به جنگي داخلي تأكيد كرد: آنها با اين اقدامات خواستار فراهم آمدن زمينه حضور خود در اين كشور هستند.

سرهنگ اكرمي نيا در پايان خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه ساختارهاي مردمي، سياسي و نظامي سوريه به نظام بشار اسد، وفادار مانده اند در آينده اي نزديك مسئله سوريه با راهكارهاي داخلي، توسط ملت اين كشور حل خواهد شد.
/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار