نظر كارگردان در هر صورتي ارجح و در واقع فيلم متعلق به كارگردان است و از اين رو نظر وي را در مورد نوع فيلمبرداري مي‌پذيرم.

مجتبي رحيمي،فيلمبردار و تصوير بردار سينما و تلويزيون در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران درباره اهميت و چگونگي فيلمبرداري در ارتقاي كيفيت فيلم اظهار داشت:يك فيلمبردار بايد با تفكر درست و مطالعه‌هايي كه روي سناريو انجام مي‌دهد بتواند قبل از شروع فيلمبرداري تصاوير قابل ساخت را در ذهن خود مجسم كند.
وي افزود:من به عنوان يك فيلمبردار 3 بار داستان و سناريو را مي‌خوانم ؛بار اول براي آشنايي با فضاي داستان و 2 بار ديگر را براي كمك به قصه از اين بابت كه بتوانم سكانس‌ سكانس داستان را در ذهنم مجسم كرده و نت‌برداري كنم.
رحيمي ادامه داد:حتي در مورد انتخاب نور در فيلمبرداري نيز در زمان خواندن سناريو برنامه ريزي مي‌كنم،تمامي اين مسائل فقط و فقط براي كمك به بهتر شدن كيفيت فيلمبرداري است و هيچ دخالتي د ركارگردان انجام نخواهد داد.
وي درباره هنر تصويربرداري خود و ترفند‌هاي استفاده از آن در فيلمبردراي عنوان كرد:تلاش 40 ساله من به عنوان فيلمبردار كه در عرصه‌ي نقاشي و عكاسي هم به صورت حرفه‌اي فعاليت داشتم كه در فيلمبرداري حرفه‌اي من نيز تاثير بسزايي داشته اين است كه تمامي تجربه خودم را در فيلمبرداري يك فيلم پياده كنم و تحصيلات،تجربه و ذوق‌ و شوق خودم را در اختيار يك فيلم قرار دهم كه اين امر مستلزم دريافت تمامي امكانات است.بايد شرايط را براي بهتر ارائه دادن اثر مهيا سازند و در غير اينصورت امكان ارائه هنر فيلمبرداري به صورت قابل قبول ميسر نخواهد بود.

رحيمي درباره مشكلاتي كه فيلمبرداران با آن مواجه هستند،بيان كرد:به لطف خداوند مشكلات فني كه تا چند سال اخير با آن مواجه بوديم با خريداري يكسري تجهيزات و دوربين‌هاي پيشرفته كه هم سطح تجهيزات فيلمبرداري جهاني هستند؛رفع و حل شده است و به نظر من در عرصه فيلمبرداري مشكل خاصي نداريم.
اين فيلمبردار درباره جريان ارتباط فيلمبردار با كارگردان و نوع نگاه و ديدگاه هر كدام براي فيلمبرداري يك فيلم اظهارداشت:به نظر من يكي از عواملي كه باعث موفقيت در كار مي‌شود؛رابطه خوب ميان فيلمبردار و كارگردان است؛چون با هماهنگي اين دو عامل در كار آرامش ايجاد مي‌شود و اين امر در موفقيت كار تاثير مطلوب خواهد داشت.
وي تاكيد كرد:فيلم متعلق به كارگردان است و نظر كارگردان در هر صورتي ارحج به ديگر نظرهاست از اين رو اگر كارگردان بخواهد در مورد نوع فيلمبرداري در فيلم از سليقه مطلق خود استفاده كند و نظرات وي منطقي باشد من هيچ مشكلي با آن ندارم؛حتي اگر سليقه و نظر كارگردان برخلاق سليقه من در فيلمبرداري باشد.
رحيمي ادامه داد:ممكن است كه در مواردي نظر كارگردان در نوع فيلمبرداري و تكنيك‌هاي مربوط به آن غير معقول باشد،در اين شرايط من به عنوان فيلمبردار گروه سعي مي‌كنم با كارگردان گفتگوي دوستانه داشته باشم و به نتيجه مطلوب برسم.
وي تصريح كرد:در صورتي كه اختلاف نظر بين فيلمبردار و كارگردان شديد باشد؛سعي مي‌كنيم 2 پلان متفاوت از نظر كارگردان و سليقه فيلمبردار از صحنه مربوط گرفته شود و با هم نظر نظري بين كارگردان و فيلمبردار و استفاده از نظر تدوينگر ... پلان مطلوب و معقول‌تر انتخاب شود.
رحيمي تصريح كرد:به هرحال من تحت هيچ شرايطي در كار كارگردان دخالت نمي‌كنم و همانطور كه گفتم فيلم متعلق به كارگردان است و عوامل فيلم تابع نظرات كارگردان خواهند بود./ه
برچسب ها: معتقدم ، فیلم ، متعلق ، کارگردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار