پس از آن كه زمزمه شوم نقشه ننگين رضاخاني برای به تاراج نهادن، ارزش‏هاي ديني در قالب كشف حجاب به مردم رسيد اعتراضات سراسري، كشور را فرا گرفت، در اين ميان يكي از علماي مشهد در شورای مجتهدان شهر، به عنوان نماينده معرفي شد تا با رضاخان مذاكره كند ولي به محض رسيدن به تهران، به دستور رضاخان بازداشت و در ري ممنوع‏الملاقات گرديد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، مردم كه در مسجد گوهرشاد مشهد به اين امر اعتراض داشتند، با سخنراني وعاظ، شوري چند برابر يافته و خواهان مراجعت آن عالم شدند. در ادامه اعتراضات، در روز شنبه 21 تيرماه 1314، در مسجد گوهرشاد، شعارهاي ضد سلطنت و ضد حجاب زدايي داده شد و مسجد، يكپارچه سرود مقاومت سر مي‏داد، قواي دولتي كه مقاومت مردم را ديدند به دستور رضاخان به اجتماع آنان يورش برده و در كشتاري خونين و وحشيانه بين 2 تا 5 هزار نفر را كشتند. كاميون‏هاي بسياري، اجساد مبارزين را كه جز سلاح ايمان و شهادت، سلاح ديگري نداشتند جابه‏جا كردند.

با توجه به اینکه بيست ويكم تيرماه که سالروز قيام شكوهمند گوهرشاد می باشد، به نام روز ملی «عفاف وحجاب» ناميده شده است و دغدغه و نگرانی روزافزون امام جمعه مشهد نسبت به مساله حجاب و عفاف و ضرورت اجرایی شدن طرح توسعه فرهنگ عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر به ارائه گزارشی در خصوص عوامل بی حجابی و راهکارهای آن در شهر مقدس مشهد از منظر برخی صاحب نظران و کارشناسان امر پرداخته  شد؛

حجاب و عفاف مشهد مدیریت شده نیست

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت: ماموریت های فرهنگی حجاب و عفاف شهر مشهد ازسطح مدیریت شده ای برخوردار نیست.

حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی تصريح كرد: با وجود جریان های ضد فرهنگی و تبلیغات رسانه ای دشمنان نظام كه فرهنگ حجاب و عفاف را در مسیر جنگ نرم مورد هدف خود قرار داده اند، نوعی سکوت و بی تحرکي از سوي دستگاه های نظارتی، فرهنگی و مدیریتی نسبت به حجاب در سطح شهر و جامعه مشاهده می می شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: یکی از نقاط ضعف دولت دهم در زمینه پیگیری وضعیت حجاب و عفاف و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بود كه به واسطه آن مصبوبه 25دستگاه موظف به نظارت و كنترل وضعيت حجاب و عفاف جامعه گرديدند.

مرويان حسيني با بيان اينكه اين دستگاه ها نسبت به انجام فريضه حجاب در جامعه فرهنگساز، اطلاع رسان، مدیریتی و نظارتی بودند. خاطرنشان كرد: خروجی و برون داد نشان می دهد آن تحرک حضوری مورد انتظار نسبت به مفاهیم و شبکه مسائل حجاب شکل نگرفته است از اين جهت نهادهايي چون استانداری خراسان رضوی، اداره فرهنگ و ارشاد مشهد نسبت به این قضيه اهتمام بیشتری بورزند.

وجود فرهنگ هاي مختلف؛ از عوامل بد حجابي مشهد

در ادامه این گزارش رئیس اداره فرهنگ و ارشاد مشهد اذعان داشت: سطح حجاب مشهد صرفا نامطلوب نیست بلکه بخش عمده ای از شهر را بیگانگان تشکیل داده که این امر باعث وجود افراد با فرهنگ و ظواهر مختلف در مشهد مقدس شده است.

«محمد کاظم دبیری» با اشاره به اینکه مشهد شهری زائرپذیر است، تصریح کرد: رفت و آمد زائران گوناگون و از طرفی آمد و شد دانشجویان و فرهیختگان غیر بومی مشغول به تحصیل در مشهد با جلوه و ظواهر گوناگون، در سطح حجاب و عفاف مشهد بی تاثیر نمی تواند باشد

وی بر نهادینه کردن ارزش های اسلامی که حجاب یکی از مصادیق مهم آن است، از دوران کودکی به خصوص در مهدهای کودک تاکید کرد و ادامه داد: در این دوران ذهن انسان اثرپذیرتر و الگو پذیرتر است از این رو نباید الگو های نادرست در دسترس آنها قرار گیرد، بلکه بایست با ارائه الگوها و شاخص های برتر به فرزندان، حجاب را از کودکی آموزش داد.

مهندسی فرهنگی بر حجاب جامعه حاکم نیست

عضو شورای طرح و برنامه ریزی فرهنگسرای حجاب اظهار داشت: وضعیت حجاب وعفاف شهر مقدس مشهد به عنوا نکلان شهر مذهبی زیاد مطلوب وقابل قبول نیست.

«جلیل معماریانی» باتاکید براینکه حجاب را نمیتوان بخشنامه ای درجامعه مدیریت کرد، افزود: مهندسی فرهنگی خاصی برحجاب وعفاف جامعه حاکم نیست، لذانیازمند اصلاح زیرساخت ها ،قوانین جدید و به روزتر باشیب ملایم درزمینه حجاب وعفاف به خصوص دربرخورد با نوجوانان وجوانان هستیم.

کارشناس فرهنگی صداوسیمای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: حجاب میوه شناخت ومعرفت است وتا وقتی کسی نسبت به حقیقتی معرفت پیدا نکندحاضر به پذیرش وانجام آن نیست.

معماریانی حجاب را امری فطری عنوان کرد وادامه داد: اگر فعالیت های جامعه بتواند شخصیت، تفکر، خانواده، زیبایی شناختی وعبودیت هرفرد راشکل دهی وهدایت کند میوه اش حجاب می شود.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: نهادهای مختلف دراحیای فریضه حجاب وعفاف درجامعه موظف به نجام تکالیفی مبتنی برن ظام هستند به شرطی که فعالیت های مکمل همدیگر بوده وهر یکدیگری راخنثی را نکند.

وی در ادامه به فرهنگسرای حجاب به عنوان یکی از مجموعه هایی که در زمینه حجاب در سطح شهر مشهد فعالیت می کند، اشاره کرد و گفت: فرهنگسرای حجاب با درک نیاز جامعه خویش وارد جریان شده و تا کنون در مجموع عملکرد خوب و رو به رشدی داشته است.

معماریانی تصریح کرد: نکته  قابل بیان که باید مورد توجه دست اندرکاران این مجموعه قرار گیرد، ضرورت تداوم فعالیت های فرهنگسرای حجاب  و شبکه ای شدن آن می باشد.

فعالیت های صورت گرفته همسنگ تلاش دشمن نیست

سید سعید سرابی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، در خصوص فعالیت های صورت گرفته در زمینه حجاب و عفاف در سطح شهر مشهد اظهار داشت: به نظر می رسد نهادها، سازمان های دولتی و بخش خصوصی در زمینه حجاب و عفاف تلاش خود را می کنند، اما نتیجه و وضعیتی که در جامعه شاهد هستیم مطلوب نیست یا به عبارت دیگر تلاش های داخلی در رابطه با حجاب و عفاف همسنگ تلاش های دشمن نیست.

با توجه به بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مسئله حجاب؛ «بايد مسائل ارزشى اسلام در جامعه‌ى ما احياء بشود. مثلا، مسأله‌ىحجاب يك مسأله‌ى ارزشى است، مسأله‌ى حجاب. مسأله‌ اى است كه اگرچه مقدمه‌اى است براى چيزهاى بالاتر، اما خود يك مسأله‌ى ارزشى است، ما كه روى حجاب اين‌قدر مقيديم ،به خاطر اين است كه حفظ حجاب به زن كمك تا بتواند به آن رتبه‌ى معنوى عالى خود برسد و دچار آن لغزش گاه هاى بسيار لغزنده ای که سر راهش قرار داده‌اند، نشود.»  حجاب یکی از ارزش های مقدس اسلام برای بانوان و عفاف رعایت حریم  و حد وحدود شرعی و عرفی برای انسان است که نتیجه آن آثار مطلوب فردی و اجتماعی را در جامعه دنبال می کند.

اما متاسفانه مدتی است که این امر مقدس در شهر مذهبی مشهد رنگ باخته و شاید عامل اصلی آن را بتوان عدم حاکمیت مهندسی فرهنگی بر حجاب دانست از این رو نیازمند توجه و تذکر بیشتر مسئولان اجرایی اما نه به صورت بخشنامه ای و تنبیه هستیم.

از دیگر موارد موثر در این زمینه عدم استفاده از الگوهای ناشایست در برنامه های تبلیغی تلویزیونی و همایش های ملی و سراسری در اقصی نقاط کشور و ارائه الگوهای شایسته  در مدارس و دانشگاه ها است.

استفاده از پوسترهای تبلیغی تاثیرگذار در اماکن عمومی، وسایل نقلیه عمومی سطح شهر خیلی مفیدتر از انتظامات تذکر دهنده حجاب می تواند عمل کند چرا که ضمیر ناخودآگاه انسان همواره در مقابل دستورات مستقیم واکنش عکس نشان می دهد/س

 

برچسب ها: مسئله ، حجاب ، نیازمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.