محمدرضا مقدسيان منتقد سينما، در گفتگو با خبرنگار
حوزه سينما باشگاه خبرنگاران در خصوص فيلم سينمايي خوابم ميآد ساخته رضا عطاران گفت: خوابم مي آد يكي از استانداردترين و قابل دفاع ترين فيلم هاي سينمايي است كه ميتوان آن را در گونه كمدي دسته بندي كرد.
وي افزود: قالب آثاري كه تحت عنوان كمدي يا طنز روانه سينماها مي شوند نه تنها هيچ رنگ و بويي از كمندي ندارند بلكه بيشتر به هجويات تصويري شبيه اند كه با تكيه بر دسته اي از شوخي هاي نخ نما شده و تكراري و همچنين با تكيه بر شوخي هاي كوچه بازاري كه تماشاي دوباره اش براي مخاطب جذابيت ندارد و سعي در الصاق خود به سينماي كمدي دارند ساخته مي شوند.
وي افزود: تمام مشخصه هايي كه ما از عطاران تحت عنوان كارگردان در عرصه سريال سازي و به عنوان بازيگر چه در تلويزيون و چه در سينما سراغ داشتيم نمود و نتيجه قوان يافته و پخته آن را در اثر سينمايي اول او با نام خوابم ميآد ميبينيم.
مقدسيان ادامه داد: عطاران در اكثر كارهايي كه به نحوي دخالت داشته سعي كرده قصهي خود و شخصيت هاي درگير قصه و اتفاقات آنها و همچنين موقعيت هاي داستاني را و حتي نحوهي طراحي صحنه و لباس، چهره آرايي، همه المان هاي متني و همچنين همه مشخصه هايي كه به فيلمنامه و نحوهي كارگرداني برميگردد در خوابم ميآد به شكل بلوغ رسيده اي قابل رديابي است.
مقدسيان عنوان كرد: ما در سينماي ايران به معدود دفعات شاهد كمدي سياه هستيم و نه تنها سينماي كمدي تخصصي با تكيه بر ژانر نداشتيم بلكه حتي نميتوانستيم زير گونه هاي كمدي را رديابي كنيم.
وي اظهار داشت: خوابم مي آد يكي از تلاش هاي قابل دفاع سينماي ايران براي ساخت يك اثر در گونه كمدي و زير گونه كمدي سياه است.
وي ادامه داد: طنز موقعيت در اثر عطاران جاري است و نمونه خيلي واضح آن ظهور اكبر عبدي به عنوان بازيگر مطرح در قامت يك پيرزن است كه نمونه يك طنز موقعيت را تداعي مي كند.
مقدسيان عنوان كرد: خوابم مي آد نمونه خوبي است كه با استفاده از كمدي سياه مشكلات و معضلات مردم طبقه پايئن اجتماع ايراني را به نمايش ميگذارد.
وي بيان كرد: عطاران شيوه قالب فيلم سازي بر مبناي واقعيت هاي زندگي طبقه فرودست و متوسط جامعه ايراني است و ناخودآگاه بايد به دغدغه هاي ذهني اين طبقه بپردازد.
وي اظهار داشت: مشخصه خوب اين اثر اين است كه مخاطب بپذيرد كه سينماي ايران هنوز حرفهايي براي گفتن دارد و در صورت فراهم شدن شرايط فيلم سازي و حمايت هاي لازم ميتواند با توليد آثار استاندارد عيار سينماي ايران را بالا ببرد.
مقدسيان بيان كرد: اين فيلم به مخاطب ميفهماند جدا از حجم انبوه كمدي هاي سطحي ميتوان آثاري را كه علاوه بر اينكه براي گيشه ساخته شدند و استانداردهاي سينماي ايران را زير سوال نميبرد و در ك و فهم مخاطب را بالا برده و از بهترين آثاري باشد كه در سال 91 مخاطب ميتواند روي پرده تماشا كند.
وي خاطرنشان كرد: خوابم ميآد فيلم بي ايرادي نيست ولي در صنعت سينماي ايران ديده مي شود و مخاطب از تماشاي اين فيلم ناراضي برنميگردد./ي2