اگرچه کشورمان از نظر ساخت سد در ردیف سه کشور نخست جهان بشمار می رود اما سرزمینی خشک وکم آب است و کمبود منابع ، شبح بحران آب را بر فراز سرمان نگه داشته که لازم است مدیریت شود.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ بنابر پیش بینی ها، در سال هزار و 400 ، جمعیت یکصد میلیونی ایران نیازمند140 میلیارد متر مکعب آب خواهد بود ، بنابراین چاره ای جزء مهار تمام آبهای سطحی کشور نیست.
بنابراین باید از خروج هر قطره آبی که به خانه همسایه می رود جلوگیری کرد، باید از جاهایی که آب فراوان است به جایی که آباد و آب کم است منتقل کرد ، باید از میزان منفی دشتهای کشور کاست و سفره های زیر زمینی را تقویت کرد.
در این میان استان همدان نیز جزئی از خاک ایران است و از قاعده کم آبی مستثنی نیست.
هم اکنون 3 سد اکباتان ، آبشینه وکلان ملایرآبهای سطحی استان را ذخیره می کنند و سدهای نعمت آباد اسدآباد ، شنجور رزن ،گرین نهاوند و سرابی تویسرکان نیز در حال ساخت است که دراین میان سد سرابی با حجم مخزن9 و نیم میلیون مترمکعب درحال آماده شدن برای آبگیری است.
سرپرست کارگاه اجرایی این سد گفت: تاکنون27میلیارد تومان برای آن هزینه شده است و شاهد 91درصد پیشرفت ساخت آن هستیم.
آقای عظیمی آبرسانی به شهر سرکان و احداث تصفیه خانه را از دیگر برنامه های تکمیلی این سد دانست و افزود: با اختصاص20میلیارد تومان دیگر عملیات اجرایی این دو هم بزودی آغاز می شود.
فرماندار تویسرکان هم تامین آب شرب وکشاورزی وجلوگیری از بروز سیلاب ها را از مهمترین اهداف این طرح برشمرد.
آقای رضانیا با بیان اینکه مشکلات مالی از مهمترین عوامل تاخیردر بهره برداری از این سد است افزود: ساخت این سد سال82 با اعتبار بیش از9 میلیارد تومان آغاز شد اما به دلیل تامین نشدن اعتبار و وقفه های مکرر تاکنون بیش از 27 میلیارد تومان هزینه شده و سد هنوز به بهره برداری نرسیده است.
او فصل کاری در همدان راکوتاه دانست وگفت: درتمام این سالها اواسط تابستان اعتبار رسیده و عملا quotation mark زمان مناسب برای کار را از دست داده ایم .
فرماندار تویسرکان حل این مشکل را از طریق وزارت نیرو دانست و افزود : بارها استاندار و معاونانش از طرح بازدید کرده اند اما مشکل از ناحیه وزارتخانه است.
سد سرابی از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی به ارتفاع 79متر و طول تاج 287متر است و ظرفیت تنظیم سالانه11و نیم میلیون متر مکعب آب را داردکه از این میزان 7 میلیون مترمکعب در بخش شرب مصرف خواهد شد.
شهرستان تویسرکان بیش از 7 هزار و 600 هکتار باغ میوه دارد که 34هزارتن انواع میوه ازآن برداشت می شود.
با آبگیری از سد سرابی بیش از 600 هکتار از باغها آب کافی خواهند داشت.
اخیرا سد سرابی جزء طرحهای مهر مانگار دولت قرار گرفته و امید است تاپایان دولت دهم به بهره برداری برسد./س
برچسب ها: چالش ، سد ، تویسرکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.