رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هيچ چيز نبايد مانع روابط خوب میان ايران و عربستان شود و اگر اختلافی بین ایران و عربستان به وجود آید باید از طریق گفتگو حل شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علي لاريجاني كه در اولين همايش حج و اقتصاد در سازمان حج و زيارت سخن مي‌گفت، خاطر نشان كرد: ترديدي نيست موضوع حج موضوع مهمي براي جامعه اسلامي است در حدي كه در روايات آمده است اگر افراد امكان حج را نداشته باشند بايد اولياي حكومت هزينه آن را پرداخت كنند.

وي افزود: مكه به عنوان محل نزول قرآن و پايگاه اصلي صدور فكر اسلامي و مكان مقدسي است و رابطه كشورها مخصوصا كشور ايران كه ام‌القراي اسلام است با عربستان فراتر از يك رابطه ديپلماتيك است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هيچ چيز نبايد مانع روابط خوب بين ايران و عربستان شود چراکه  اين يك استراتژي مهم براي كشور است و اگر اختلافاتي نيز وجود دارد بايد از طريق گفت‌وگو و مذاكره حل شود و به سمت آنچه كه مصلحت مسلمين است حركت كند.

وی تاکید کرد: البته مردم عربستان در مناطق مختلف نيز بايد به حقوق خود برسند و اين امري است كه براي اداره همه كشورها حياتي است.

رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: عبادت در اسلام داراي مصاديق مختلفي است كه برخي از آنها صرفا فردي  و برخي هم اجتماعي بوده و حج از انواع عباداتي است كه جنبه‌ي اجتماعي دارد و در آن آراستگي معنوي محور قرار گرفته است.

لاريجاني ادامه داد:‌ هر كدام از اعمال حج اسراري در خود دارد كه بايد مورد توجه قرار گيرد و در بعد اقتصادي نيز حج داراي ابعاد مختلفي در اقتصاد خرد و كلان است و جا دارد همه اينها مورد توجه قرار گيرند. البته ممكن است همه اين مسائل نيز در كوتاه مدت پاسخ ندهد.

وي خاطر نشان كرد: بعضي از مسائل اقتصادي مانند بازار مشترك اسلامي كه سالها مطرح بوده و همواره به دليل مسائلي كه بين كشورهاي اسلامي وجود داشته، مغفول مانده است.

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: حدود يك ميليون و 100 هزار نفر به طور متوسط هر ساله براي به جاي آوردن فريضه حج تمتع و عمره به كشور عربستان سفر مي‌كنند و اگر تمام برنامه‌ها و اهداف سازمان حج و زيارت عملياتي شود اين تعداد قطعا افزايش نيز خواهد يافت لذا ساماندهي امر اقتصادي يك مقوله عقلايي است و چه مسئولين سعودي همكاري كنند و چه همكاري نكنند بايد به اين ظرفيت در كشور مبدا توجه شود.

وی افزود: باید دید موضوع حج از نظر کلان اقتصادی، چه سهمی در بازار سرمایه و پول دارد؟ باید بررسی شود که حج چه سهمی در واردات و صادرات دارد؟ البته ممکن است برخی از این مسائل در کوتاه‌‌مدت حل نشود.

وي در ادامه اظهار كرد: در زمينه كاهش هزينه‌ها اگر كاري شود كه مردم اين سفر را نوعي سير و سلوك بدانند و بپذيرند كه بايد سختي‌هايي را نيز در آن تحمل كنند مي‌توان هزينه‌هاي آن را كاهش داد و در مجموع نيز مي‌توان با صرفه‌جويي، هزينه مرتبط با حج تقليل داد اما اين اتفاق به صورت دستوري و حكومتي امكان‌پذير نيست.

لاریجانی با بیان اینکه در موضوع حج چند نکته باید مورد واکاوی قرار گیرد، کاهش هزینه سفرها، ایجاد رقابت در سرویس دادن به زائرین توسط بخش خصوصی، اتخاذ روش‌های بهتر برای تهیه سوغات و هدایا و قربانی کردن و همچنین تبدیل سفر عمره به یک آموزش تربیتی را از جمله این نکات دانست که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

رييس مجلس شوراي اسلامي گفت:  حج يك كارگاه معرفت‌افزايي است بايد بيش از ساير حوزه‌ها تامل كرد چرا كه از نظر من اين حوزه بسيار بااهميت است. لازم است حج طوري تبيين شود كه يك تحول در ذهن و رفتار زائرين ايجاد كند و تدبيري اتخاذ شود كه اين رخداد مهم باعث تحول و آراستگي معنوي و تغيير نگاه افراد به زندگي و حقوقي كه در مقابل خانواده، طبيعت و اجتماع خود دارند ايجاد شود و اين مستلزم توجه به اسرار حج است چرا كه ما همواره به احكام حج مي‌پردازيم و اسرار حج را مورد توجه قرار نمي‌دهيم.

رييس قوه مقننه تاكيد كرد: ما اگر براي فرهنگ‌سازي و ايجاد زيرساخت‌هاي فرهنگي در جامعه هزينه كنيم و براي اين بخش سرمايه‌گذاري كلاني انجام دهيم مي‌توان به طور مشهودي ساير هزينه‌ها را در كشور كاهش دهيم و حج براي فرهنگ‌سازي يك فرصت مغتنم و طلايي است و اگر نتيجه‌ حج اين شود كه افراد در اين مدت يك ماهه‌اي كه در حج تمتع و پانزده روزه‌اي كه در عمره به سر مي‌برند بتوانند از يك كارگاه تربيتي و آراستگي معنوي بهره‌برداري كنند ثمرات آن براي جامعه و براي اجتماع مسلمانان بسيار فراوان و تاثيرگذار خواهد بود.

لاریجانی با تأکید بر اینکه حج باید در افراد تحول ایجاد کند، خاطر نشان کرد: در شرایط امروز، زمینه‌های اشتغال ذهنی مردم به سمت عالم کسنات فزونی یافته است و حتی اوقات فراغت با اصل و نسب‌اش خیلی فاصله دارد، امروز تبدیل به دوره‌ای شده که اوقات فراغت برای مصرف کردن زمان استفاده می‌شود./پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار