مراسم رونمايي از كتاب زبان شناسي حقوقي (درآمدي بر زبان، جرم و قانون) 20 تيرماه در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي برگزار شد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي در اين نشست سيروس عزيزي و نگار مومني، مولفين اثر، محمد سلگي، رئيس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي، دكتر فرزان سجودي، زبان شناس و دانشيار گروه نمايش دانشكده سينما و تئاتر دانشگاه هنر تهران، دكتر علي رحيمي، استاديار در حوزه زبان شناسي كاربردي و عضو هيئت علمي دانشگاه كاشان و دكتر بلقيس روشن، استاديار رشته زبان شناسي و عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور به بحث و بررسي درباره جنبه هاي مختلف كتاب ‹‹زبان شناسي حقوقي درآمدي بر زبان، جرم و قانون›› پرداختند.
 در ابتداي اين نشست دكتر محمد سلگي، رئيس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي با اشاره به فعاليت اين سازمان در راستاي چاپ، توليد و عرضة كتاب بيان كرد: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي در سه زمينه فعاليت مي كند؛ فعاليت اول چاپ و توليد كتاب است؛ در سال 1389 حدود 380 عنوان كتاب به چاپ رسيده است و در سال 1390، 350 عنوان كتاب از سوي اين سازمان به چاپ رسيده است.
 
 سلگي از ترويج كتاب به عنوان ديگر فعاليت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي نام برد و افزود: علاوه بر فعاليت در حوزه چاپ و نشر كتاب، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي جشنواره كتاب سال دانشجويي و پايان نامه برتر را برگزار مي كند كه پانزدهمين جشنواره پايان نامه سال دانشجويي تا يك ماه آينده و نوزدهمين جشنواره كتاب سال دانشجويي همزمان با بيستمين دوره هفته كتاب برگزار خواهد شد.
رئيس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي از برنامه هاي نقد كتاب، بررسي و تحليل مسائل حوزه كتاب و كتابخواني در قالب ميزگرد، تهيه و تدوين نقدنامه ها، اهداي كتاب به كتابخانه ها و اجرايي برنامه هايي همزمان با هفته كتاب در دانشگاه ها به عنوان ديگر فعاليت هاي سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي ياد كرد.
 وي در پايان درباره ويژگي هاي كتاب زبان شناسي حقوقي، درآمدي بر زبان، جرم و قانون و با قدرداني از مولفين اثر اظهار كرد: موضوع زبان شناسي حقوقي موضوع ارزشمندي بود و زماني كه مولفان كتاب مراجعه كردند، داوران آن را بسيار پسنديدند و اين موضوع از بحث هاي اساسي جامعه است و اميدواريم انتشار اين كتاب باعث رشد اين موضوع در دانشگاه ها شود.
 سيروس عزيزي يكي از مولفين كتاب زبان شناسي درآمدي بر زبان، جرم و قانون نيز در اين نشست با توضيحاتي درباره اين كتاب تصريح كرد: تدوين و تأليف اين كتاب بيش از دو سال به طول انجاميد و براي گردآوري منابع ما هر روز _ بدون تعطيلي _ به اداره آگاهي مراجعه مي كرديم. اداره آگاهي بيش از 20 اداره وجود دارد كه مراجعه به آنها براي ما خيلي مشكل بود؛ به دليل اينكه گاهي با مجرمين خطرناكي مواجه بوديم و گاهي نيز پروندها مسائل امنيتي داشتند.
 
 وي در پايان هدف از تأليف اين كتاب را نبود مطلب مدوني از زبان شناسي حقوقي دانست و گفت: تعابير زيادي از زبان شناسي حقوقي موجود است و پس از تحقيقات بسيار به اين نتيجه رسيديم كه زبان شناسي حقوقي بهترين عنوان براي اين كتاب است. بخشي از كاركرد زبان شناسي ارائه مفهوم حقوقي است در ادامه نشست دكتر فرزان سجودي، زبان شناس و دانشيار گروه نمايش دانشكده سينما و تئاتر دانشگاه هنر تهران ضمن تجليل از مولفان كتاب زبان شناسي حقوقي (درآمدي بر زبان، جرم و قانون) گفت: كتاب زبان شناسي حقوقي (درآمدي بر زبان، جرم و قانون) توانست خلأ جدي در حوزه تأليفات زبان شناسي حقوقي را پر كند. با تأليف اين كتاب قدم بسيار ارزشمندي در اين زمينه برداشته شد و ما هم اكنون با يك كتاب تأليفي روبرو هستيم كه كار بسيار دشواري بوده است.
 
 اين كار محصول فعاليت كتابخانه اي نبوده است و مولفان براي گردآوري آن دشواري هاي زيادي را پشت سر گذاشته اند و هم اكنون محصول اين فعاليت در قالب كتاب وجود دارد و در واقع پايه هاي جدي بين زبان شناسي و حقوق را بنا گذاشته است.
وي در بخش دوم گفته هاي خود به كاربرد زبان در بازجويي ها اشاره كرد و گفت: در فيلم ها ديده مي شود هركس را كه دستگير مي كنند حقوق متهم را به وي يادآوري مي كنند و اين يعني اهميت زبان در قضاوت حتي واژگان و ساختارهاي نحوي عليه متهم نشان دهنده اهميت زبان است. از همان لحظه بازجويي و مراحل پايان دادرسي هرچه توليد شود توليد متن نوشتاري است و از طريق نوشته ها و گفته ها به قضاوت رسيده است. سجودي ادامه داد: گاهي قوانين شامل كنوانسيون هاي بين المللي مي شود كه در اين باره زبان شناسان به درك آن كمك بسيار مي كنند.
 گاهي در جلساتي در سطح بزرگتر بر سر يك كلمه بحث مي شود و بحثي كه صورت مي گيرد ماهيت زبان شناسي دارد و بخشي از كار زبان شناسي كه مفهوم حقوقي است به خوبي در اين كتاب ذكر شده است.
دانشيار گروه نمايش دانشكده سينما و تئاتر دانشگاه هنر تهران با توجه به كاربردهاي مختلف زبان شناسي حقوقي افزود: كار زبان شناسي حقوقي تنها كمك به قاضي نيست زبان شناسي حقوقي حتي در مواقعي به متهم هم كمك مي كند و حتي مي توان يكي از كاركردهاي زبان شناسي حقوقي كمك به كل آيين دادرسي است. يكي از ديگر از كاركردهاي زبان شناسي حقوقي كمك به زبان شناسان در ارائه نظريات زبان شناسي است.
 متأسفانه جريان قالب در مطالعات زباني، جريان فرماليستي است. جريان فرماليستي به مطالعات نحوي اشاره دارد و چون قالب است به عنوان يك جريان بازدارنده عمل مي كند و به همين دليل هميشه يك جريان انتزاعي از زبان شناسي وجود دارد و به مسائل قدرت مي پردازد.
 وي در پايان گفت: اهميت حوزه زبان شناسي حقوقي در اين است كه يك مسئله مهم به نام تفسير وجود دارد و وقتي موضوعي مكتوب شد تفسير به وجود مي آيد يعني نوشته يا قانون چگونه بايد تفسير شود .
سپس دكتر علي رحيمي استاديار در حوزه زبان شناسي كاربردي و عضو هيئت علمي دانشگاه كاشان با بيان اينكه كتاب زبان شناسي حقوقي (درآمدي بر زبان، جرم و قانون) كار ارزشمندي در حيطه جرم شناسي است اضافه كرد: سه گرايش در حوزه زبان شناسي حقوقي وجود دارد كه در اين باره بايد از پژوهش با محوريت زبان در متون و رويدادهاي حقوقي، پژوهش با محوريت نقش زبان شناسي در رويدادهاي حقوقي و پژوهش با محوريت مسائل نو و پديده هاي جديد مانند دزدي هويت اينترنتي نام برد. وي ادامه داد: متون حقوقي بسيار پيچيده است در نتيجه زماني كه ابزار قدرت مي شود توانايي درك مطلب را ندارد و يكي از كارهاي زبانشناسي حقوقي قابل فهم كردن اين متون براي مخاطبان مختلف است.
 
رحيمي با تعريف زبان شناسي كاربردي افزود: زبان شناسي كاربردي شاخه اي از زبان است كه دلمشغولي هاي اصلي آن كاربرد نظريه هاي زبان شناختي است. طبق گفته فاستر بين زبان شناسي و حقوق رابطه تنگاتنگ وجود دارد كه يكي از حلقه ها ارتباط سبك شناسي حقوقي است كه نياز به آن در دادگاه كاملا مشهود است.
 اين عضو هيئت علمي دانشگاه كاشان در پايان بيان كرد: يكي از مسائلي كه زبان شناسان به حقوق دانان كمك مي كنند مسئله تغيير است و قوانين قابل تفسير هستند و مي توانند به روش هاي مختلف تفسير شوند.
 در پايان نشست نيز دكتر بلقيس روشن، استاديار زبان شناسي و عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور بر لزوم زبان شناسي حقوقي در دادگاه ها اشاره كرد و افزود: در دادگاه نياز به زبان شناسي حقوقي بسيار احساس مي شود و خوشبختانه مولفين اين كتاب به نتيجه رسيده اند و اين كتاب از اين لحاظ بسيار پربار و تعامل ميان زبان شناسي و حقوق در اين كتاب به خوبي ديده مي شود. دكتر روشن با اعتقاد بر اينكه خلأ انجمن زبان شناسي حقوقي احساس مي شود گفت: كتاب ‹‹زبان شناسي حقوقي (درآمدي بر زبان، جرم و قانون) ›› اثري است كه هم در حوزه زبان شناسي خرد و زبان شناسي كلان كاربرد دارد.
 
در حال حاضر جاي خالي انجمن زبان شناسي حقوقي بسيار احساس مي شود. موسسات زبان شناسي صرفا كارهاي تخصصي انجام مي دهند و يكي از راهكارهاي آشنايي مخاطبان با مفاهيم حقوقي اين است كه به ساده سازي مطالب حقوقي بپردازند.
 وي در پايان با توضيحاتي درباره اصول گرايس تصريح كرد: اصول گرايس، اصولي هستند كه در مكالمه بايد رعايت شود تا اين مكالمه ادامه پيدا كند. در دادگاه خوانده (متهم) اين اصول را انكار مي كند. اگر اصول گرايس را بررسي كنيم مي توانيم به نتايج خاصي برسيم كه آيا خواهان و خوانده واقعيت را مي گويند يا خير. در پايان اين نشست از سيروس عزيزي و نگار مومني مولفين كتاب زبان شناسي حقوقي (درآمدي بر زبان، جرم و قانون) تقدير شد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار