استان شرقي عربستان در چند روز گذشته صحنه تظاهرات گسترده مردم خشمگين عليه زخمي کردن و بازداشت روحاني سرشناس شيعه بوده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي ، يکشنبه گذشته نيروهاي آل سعود به تيراندازي به شيخ نمر باقر النمر او را زخمي و پس از آن بازداشت کردند. النمر يک روحاني برجسته شيعه در منطقه عواميه در شرق عربستان است. او يکي از منتقدان صريح اللهجه پادشاهي آل سعود است. شيخ النمر سابقه اي طولاني در اظهارات و فعاليتهاي ضد آل سعود دارد.  
در سال 2006 پليس مخفي آل سعود او را بازداشت کرد و کتک زد.  در سال 2009 او از رژيم آل سعود انتقاد کرد و اعلام کرد اگر حقوق شيعيان عربستان رعايت نشود، بايد منطقه شرقي از عربستان جدا شود. پس از آن حکم بازداشت او صادر و 35 نفر بازداشت شدند. در جريان قيام مردمي که از سال 2011 آغاز، النمر از تظاهرکنندگان خواست تا در برابر گلوله هاي پليس با فريادهاي خود مقاومت و از خشونت پرهيز کنند. او همچنين پيش بيني کرد اگر سرکوب معترضان ادامه پيدا کند، رژيم سقوط خواهد کرد. در پي زخمي شدن و بازداشت النمر، مردم در نواحي مختلف منطقه شرقي عربستان از جمله قطيف و عواميه به خيابانها آمدند و خشم خود را عليه رژيم نشان دادند. پس از آن نيروهاي امنيتي رژيم با خشونت با مردم برخورد کرد و به آنها تيراندازي کرد و سه نفر را کشت و عده زيادي را هم مجروح کرد. وحشيگري نيروهاي رژيم باعث شد تا خشم مردم شعله ورتر شود. از آن زمان تا کنون تظاهرات و راهپيمايي هاي گسترده در مناطق مختلف عربستان گزارش مي شود.
علي احمد تحليلگر عرب گفت: اين راهپيمايي ها بسيار گسترده تر از راهپيماييهاي قبلي است و اين خود نشان مي دهد که رژيم آل سعود کنترل اوضاع را از دست داده است.  
در شهر عواميه مردم تشييع جنازه گسترده اي را براي اکبر حسن شخوري از کشته هاي تظاهرات اخير برگزار کردند. رسانه هاي غربي از بازتاب رخدادهاي پادشاهي عربستان خودداري مي کنند. رياض هم تلاش مي کند تا از انتشار هر گونه خبر از قيام مردم عربستان به سراسر جهان جلوگيري کند. آل سعود از هر حربه اي براي پايان دادن به قيام مردمي استفاده کرده است که از جمله آن تلاش براي جلب حمايت شخصيتهاي سياسي و مذهبي با دادن رشوه و وعده به آنها، وارد آوردن فشار اقتصادي بر مردم مناطق ناآرام و استفاده از مهمات جنگي عليه تظاهرکنندگان است. با همه اين کارها انقلابيون عربستان در مبارزه خود عليه ستمگري و سرکوب مقاوم ايستاده اند. شيعيان عربستان در رسيدن به خواسته هاي مشروع خود بسيار مصرند و فشارها نمي تواند آنها را ساکت کند.
علي احمد گفت: تظاهرات مردم همچنان ادامه پيدا مي کند و استفاده از زور و گلوله نتوانسته است جلوي آنها را بگيرد. بنابراين تا زماني که رژيم سقوط کند اين راهپيمايي ها ادامه خواهد يافت.
برچسب ها: تظاهرات ، شیعیان ، آل سعود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار