دومين كنفرانس منطقه‌اي مشترك سازمان همكاري‌هاي اقتصادي «اكو» و اتحاديه حمل و نقل جاده‌اي "ايرو" با حضور معاونان وزراي كشورهاي جمهوري اسلامي ايران، پاكستان، افغانستان، تركيه و مديران حمل و نقل ساير كشورهاي عضو و روساي اكو و ايرو به مدت دو روز درشهر استانبول تركيه برگزار شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اروميه سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، دكتر شهريار افندي‌زاده معاون وزير راه و شهرسازي و نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت و رييس اين سازمان كه در اين كنفرانس به نمايندگي از سوي جمهوري اسلامي ايران حضور داشت، گفت :

مهم‌ترين موارد مطروحه در اين نشست درباره استفاده از سيستم‌هاي الكترونيكي در پايانه‌هاي مرزي براي عبور كاميون‌ها و كاهش زمان سفر، ايجاد امكانات و تسهيلات در جهت تسهيل تردد كاميون‌ها در خصوص مقررات مشترك، توسعه زيرساخت‌هاي كشورهاي عضو، توسعه حمل و نقل و ترانزيت، پي‌گيري مصوبات اجلاس اكو در اسلام‌آباد، ارايه وضعيت حمل و نقل در كشورهاي عضو بود.

دكتر افندي زاده افزود: در اين كنفرانس گزارش مربوط به وضعيت حمل و نقل جمهوري اسلامي ايران، پيشرفت‌هاي انجام شده در رابطه با تسهيلات حمل و نقل جاده‌اي و ترانزيت در كشور و كارهاي مشترك اعضاي اكو در جهت توسعه امور و منافع كشورهاي عضو، ارائه شد.

همچنين پيشنهادهاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه‌ي مشكلات مربوط به توسعه‌ي امور حمل ونقل جاده‌اي كشورهاي عضو اكو مطرح و مورد بررسي قرار گرفت.

نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت با بيان اين مطلب كه در حاشيه‌ي نشست، جلسه‌ي مشتركي ميان نمايندگان اكو و ايرو با معاونان وزراي جمهوري اسلامي ايران، تركيه و پاكستان در جهت توسعه و افزايش ظرفيت كريدور «اسلام آباد – تهران – استانبول» برگزار و با حمايت هر سه كشور مقرر شد اين كريدور در جهت افزايش حجم ترانزيت با توسعه زيرساخت‌ها و ايجاد مقررات مشترك و توسعه تسهيلات بطور جد دنبال و اقدام كند.

وي با اشاره به اقدامات انجام شده از سوي كارگروه ترانزيت وزارت راه و شهرسازي در اين نشست، اظهار داشت: در سال 2011 ميزان ترانزيت كالا از مسير جاده و ريل بالغ بر 10 ميليون و 200 هزار تن بوده است و براساس برنامه‌هاي پيش بيني شده ساليانه به طور متوسط تا 20 ميليون تن ترانزيت در دستور كار اين كارگروه است كه پروژه‌هاي زيربنايي و زيرساختي توسعه ترانزيت در دست تكميل، ساخت و بهسازي است و با توجه به موقعيت جغرافيايي كشور جمهوري اسلامي ايران و قرار گرفتن در مسير چندين كريدور مهم و حياتي آمادگي كامل دارد تا نقش محوريت ترانزيت در منطقه را ايفا نمايد. همچنين ايجاد و تقويت كريدورهاي پاكستان – ايران – تركيه و نيز قرقيزستان – تاجيكستان – افغانستان – ايران و تركيه جهت جابجايي كالاي ترانزيت در اجلاس مورد تاكيد قرار گرفت./س

برچسب ها: بررسی ، اقتصادی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.