عضو مجلس سناي آمريکا در واشنگتن با اشاره به اختلافات دو حزب جمهوريخواه و دموکرات درباره آينده نظام سياسي اين کشور و ورشکستگي اقتصادي آن هشدار داد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره؛ سناتور جان مک کين در گفتگو با اين شبکه تلويزيوني درباره انتقاداتش از نظام سياسي آمريکا و اختلافات بين دو حزب جمهوريخواه و دموکرات گفت، دموکراسي به معناي دستيابي به راه حل ميانه و پذيرفتن خواست اکثريت است. خواست اکثريت مردم آمريکا آن است که دو حزب جمهوريخواه و دموکرات اختلافات خود را حل کنند. من چندين سال پيش به عضويت کنگره درآمدم. در آن زمان بحراني در مورد بيمه تامين اجتماعي وجود داشت. در آن زمان رونالد ريگان رئيس جمهور و اونيل رئيس  دموکرات مجلس نمايندگان بود اما ما توانستيم به راه حل ميانه درباره آن بحران دست پيدا کنيم. اما ما اين روزها در واشنگتن شاهد چنين شرايطي نيستيم.
وي درباره ماهيت نظام سياسي آمريکا گفت، اين شرايط نشان مي دهد که ما توجهي به منافع ملت نداريم و دليل اين شرايط هم پايين بودن ميزان رضايت از عملکرد ماست. به اعتقاد من، اين شرايط باعث ظهور حزب سوم در آمريکا خواهد شد. ثبت نام راي دهندگان مستقل امروز بيش از ثبت نام راي دهندگان جمهوريخواه يا دموکرات است.
مک کين افزود، به اعتقاد من، مردم از هر دو حزب جمهوريخواه و دموکرات ناراضي هستند. به اعتقاد من ما در واشنگتن آنطور که بايد عمل نمي کنيم. همانطور که مي دانيد در واشنگتن با سراشيبي مالي روبرو هستيم که ما در آستانه افتادن در آن هستيم، مگر آنکه کاري انجام دهيم. به نظر نمي رسد که عاملي بتواند ما را به توقف در روند کنوني وادارد. مدت کاهش مالياتها که جرج بوش آغاز آن را اعمال کرد در حال پايان يافتن است و پس از آن، مصادره و ورشکستگي رخ خواهد داد.
همه ما سراشيبي را مي بينيم، اما از ترمز استفاده نمي کنيم.
اين سناتور جمهوريخواه درباره امکان تشکيل حزب سوم در آمريکا براي نجات نظام سياسي اين کشور خاطر نشان کرد، در کاليفرنيا نامزدي وجود دارد که وابسته به هيچ يک از دو حزب جمهوريخواه يا دموکرات نيست. آراي بسياري به سوي چنين نامزداني کشيده مي شود. در بسياري از ايالتها به نظر مي رسد که دو حزب آراي بيشتري به دست نخواهند آورد.
جان مک کين گفت، ما در هر صورت در بحران قرار داريم. البته همانطور که چرچيل گفته است بهترين شيوه براي حکومت همين است و کسي نظام بهتري را مطرح نکرده است. من حاضر نيستم دموکراسي را رها کنم و شيوه ديگري را در حکومت پيش بگيريم. به اعتقاد من در تاريخ ما چنين شرايطي پيش آمده است اما ما آن را حل کرديم. من هنوز فکر مي کنم مي توانيم با يکديگر همکاري کنيم، شايد چنين کاري به عوامل مکمل مانند کنار زدن عده اي از مناصب شان، نياز داشته باشيد.
وي در پاسخ به اين سوال که فلج بودن نظام سياسي آمريکا چه تاثيري بر جايگاه اين کشور در جهان دارد؟ افزود، به اعتقاد من، ما همچنان براي بسياري از ملتهاي جهان در تونس، ليبي و مصر الهام بخش هستيم. کساني که بهار عربي را ايجاد کردند اصول و ارزشهاي مشترکي با ما دارند. ما بايد امور مالي خود را تنظيم کنيم و اين مسئله اي است که راي دهندگان آمريکايي بيش از هر مسئله ديگري به آن توجه دارند. ما بايد براي حل اين مشکلات تلاش کنيم. در غيراينصورت به يک ملت ورشکسته تبديل خواهيم شد. ما مثل يونان نيستيم، اما شرايط رشد اقتصادي ما نمي تواند به صورت کنوني ادامه پيدا کند. حجم بدهي ها و حجم دولت ما بسيار بزرگ شده است. به اعتقاد من، ما توانايي حل اين بحران را داريم. ما در تاريخ آمريکا با چنين بحرانهايي روبرو شده ايم. من خوشبين هستم که ملت آمريکا مي تواند با تحولات جديد سازگاري پيدا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار