رییس ستاد ثبت آثار تاریخی استان آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملي با اشاره به مرمت مسجد كردشت، اظهار داشت: اين مسجد يادگاري از دوران طلايي معماري ايران به ويژه آذربايجان شرقي است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، تراب محمدی افزود: مسجد كردشت همچون بناهاي مذهبي اواسط دوره صفوي در آذربايجان، كوشكي نيست بلكه به صورت هسته اي مركزي در داخل يك باغ احداث شده بود.

وي تشريح كرد: البته اين باغ بعدها و در طول زمان تخريب و به گورستان تبديل شده بود كه پس از تكميل عمليات مرمتي مسجد، اين باغ نيز احيا خواهد شد.

محمدي با اشاره به ويژگي هاي اين بنا اظهار داشت: مسجد كردشت به منظور همخواني با بناهاي اقليم آذربايجان و با توجه به قرارگيري در سواحل ارس و تطبيق با شرايط محيطي و اقليمي، بر روي سكوي سنگي مرتفعي ساخته شده است.

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان تصريح كرد: البته اين سكوي سنگي تا پيش از آغاز مرمت زير خاك مدفون بود و با توجه به ويژگي هاي معماري ابنيه مناطق مرطوب و كوهستاني پيش بيني كرده بوديم كه بايد چنين سكويي در قسمت زيرين بنا موجود باشد كه پس از خاكبرداري اين سكوي سنگي يك متر و 80 سانتي را پيدا كرديم.

محمدي با اشاره به بخش هاي مختلف مسجد كردشت تشريح كرد: اين مسجد از سه بخش اصلي باغ به عنوان محوطه بنا، سكويي روباز براي اقامه نمازهاي انفرادي در بيرون فضاي مسجد و بخش اصلي مسجد كه مستطيلي 9 در 11 متري است، تشكيل شده است.

وي مصالح مسجد كردشت را سنگ، خشت و چوب عنوان كرد و گفت: معماري اين بنا به صورت طاق هايي بوده كه پوشش سقف تير چوبي بر روي آن اجرا شده است.

محمدي خاطرنشان كرد: تزئينات اين بنا به گچ بري ها و نقش آيات قرآني سبز رنگ بر روي آنها محدود مي شود كه اين خطوط قرآني با خط «ثلث جليل» كه خط رايج تا پيش از نيمه دوم دوره صفوي بوده، نوشته شده است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يادآور شد: علاوه بر اين موارد، طي عمليات مرمتي ، دست نوشته هايي به دست آمده كه نشان مي دهد به احتمال قوي اين مسجد در دوره صفوي توامان به صورت خانقاه و مسجد استفاده مي شده چون اكثر مضامين عرفاني و اسامي شيوخ و عرفاي مناطق مختلف در اين دست نوشته ها ديده مي شود.

وي با اشاره به تاريخچه اين مسجد اظهار داشت: تا پيش از آغاز عمليات مرمتي تصور مي شد كه قدمت اين مسجد همچون ساير مجموعه كردشت يعني حمام و قلعه متعلق به دوره قاجار باشد، اما شيوه معماري بنا و لايه برداري هاي پس از ثبت و آغاز بازسازي، این احتمال را قوت بخشید که قدمت مسجد كردشت دست كم می تواند مربوط به دوره صفويه باشد.

تراب محمدي همچنين با اشاره به عمليات مرمتي انجام گرفته روي اين بناي ثبتي، گفت: در آغاز عمليات، با بازگشت دادن بنا به دوره اصلي، الحاقات اضافي آن حذف شد و همزمان با اجراي مرمت هاي حفاظتي استحكام بخشي نيز روي آن انجام گرفت.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان افزود: ساير اقدامات مرمتي نظير مرمت سكوي سنگي و خود مسجد، محوطه سازي و احياي باغ و قنات آب آن امسال اجرايي مي شود.

محمدي اظهار اميدواري كرد: با تكميل مرمت هاي نهايي مسجد و احياي باغ آن، مسجد كردشت در سال جاري آماده بهره برداري خواهد شد. /س

برچسب ها: مسجد ، کردشت ، معماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.