هاشمي رفسنجاني كه اين روزها در اوج فعاليت هاي رسانه اي و سياسي قرار دارد، اخيرا و در قالب مصاحبه اي با يك سايت جديد، بار ديگر ايده قابل تأمل "شوراي فقهي" را مطرح كرد.

به گزارش سرويس وبگردي باشگاه خبرنگاران؛‌ هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در سخنان جديد خود، گفته است: «تشكيل شوراي فقهي براي مسائل عمده مديريتي كشور از ضروريات زمانه است!»

وي پيش تر و در سخناني مشابه در همايش «شيخ بهايي مشهد» و همايش «اجتهاد در دوره معاصر» بر ضرورت تشكيل «شوراي فقهي» تأكيد و گفته بود: «يك مجتهد به تنهايي در همه ابواب مورد نياز فقهي مردم نمي تواند متخصص باشد، چطور فردي مي تواند درطول 40-30 سال تحصيلي خود، همه اين حقوق را كه هر كدام تخصص بزرگي است، بداند؟ لذا ما بايد به سمت فقه تخصصي در يك حكومت اسلامي برويم زيرا دخالت در امور مردم با فقه تخصصي امكان پذير نيست كسي در همه امور از يك نفر تقليد كند اگر اين دو را پذيرفتيم بايد شوراي فقهي را هم بپذيريم.»

اما كارشناسان معتقدند پيشنهاد تشكيل شوراي فقهي و تخصصي كردن فقه و تقليد از سوي هاشمي اهدافي ويژه را دنبال مي كند ادعاي پيش گفته را مي توان با رجوع به توضيحات مصاحبه مكتوب « هفته نامه شهروند امروز» با هاشمي رفسنجاني در سال 87 اثبات كرد.

تحريريه رسانه، محمد قوچاني در آن مقطع در ليد اين مصاحبه مي نويسد: «هاشمي رفسنجاني در سال 1358 مخالف تأسيس مجلس موسسان يا خبرگان براي تدوين قانون اساسي بود اما در جمهوري اول (68-1358) از اركان اصلي قدرت محسوب مي شد و گاه حتي با وجود قائم مقام رهبري با رئيس جمهوري به عنوان مقام دوم كشور شناخته مي شد...در مجموع، نقش هاشمي رفسنجاني در تأسيس جمهوري دوم تقريبا بي بديل است جمهوري دوم درسال 1376با يك جهش سياسي مواجه شد اما در مجموع، اين جهش به گونه اي نبود كه صورت تازه اي از دولت ديني (كه اصلاح طلبان آن در دموكراسي ديني مي خواندند) ايجاد كند بلكه در نهايت به بازگشت اشكالي از حكومت ديني منتهي شد كه افرادي مانند محمود احمدنژاد ترجيح داده اند از آن به عنوان «دولت اسلامي» ياد كنند. در چنين موقعيتي، دغدغه هاي هاشي رفسنجاني به عنوان يكي از مولفان جمهوري اسلامي، بازخواني قانون اساي و نظام جمهوري اسلامي براساس همين تجربه هاست.

هاشمي رفسنجاني البته در موقعيت كنوني بيش از پيش به اهميت حوزه هاي علميه قم و نهاد روحانيت در حكومت اسلامي توجه مي كند و آن را عاملي نه فقط براي حفظ اسلاميت بر ضرورت دروني كردن مفاهيم دموكراتيك و مدرن از دل حوزه هاي علميه و تأكيد وي بر اينكه نهادهاي حكومتي مانند شوراي نگهبان، براي تضمين اسلاميت نظام گرچه لازم اند اما كافي نيستند، از همين جهت است. در عين حال، هاشيم رفسنجاني تأكيد دارد كه حوزه علميه بايد مباحثي مانند انتخابات، حقوق شهروندي، احزاب و دموكراسي را وارد متون درسي حوزه هاي علميه قم كند و بپذيرد كه دموكراسي سازگارترين صورت حكومت درعصر جديد با اسلام است.»

با هدف نقد و بررسي سخنان اخير هاشمي رفسنجاني به خدمات «آيت الله سيد محمد حسيني زابلي» از چراغ هاي فروزنده نشر معارف اهل بيت عليهم اسلام در تهران رفتيم.

آيت الله حسيني زابلي هر چند در 20 سالگي و در شهر مقدس قم به كسوت روحانيت درآمد و ملبس شد اما دوران شكوفايي علمي او درن جف و در خدمت اساتيدي همچون حضرت امام (رحمت الله عليه)، آيت الله خويي(ره)، آيت الله سيستاني و ... رقم خورد. آيت الله حسيني زابلي كه خود به بركت عنايت اهل بيت عليهم السلام داراي سير و سلوك و صفاي باطن ويژه است همچنين از محضر اساتيدي همچون مرحوم آيت الله بهاء الديني، مرحوم آيت الله شيخ حسنعلي نجابت و مرحوم آيت الله حسين فاطمي نيز استفاده كرده است. ايشان سالها نيز نمايندگي آيت الله آقا تهراني (صاحب ذريعه) را در نقاط مختلف ايران بر عهده داشته اند.

آيت الله زابلي در گفتگو با روزنامه ايران در واكنش به سخنان اخير هاشمي رفسنجاني درباره ضرورت تشكيل شوراي فقهي براي مديريت مسائل كلان نظام در گفتگو با ايران تأكيد كرد: «بي ترديد سخنان هاشمي رفسنجاني در راستاي تخفيف و تزلزل جايگاه ولي فقيه است.»

ايشان همچنين تصريح نمودند: بايد با كمال احترام به ساحت مرجعيت عزيز عرض كنم كه امتيازياتي را كه ولي فقيه حاضر دارند هيچ كدام از مراجع بزرگوار فعلي ندارد.»

هاشمي صلاحيت اظهار نظار در اين خصوص را ندارد

آيت الله زابلي افزود: از آنجا كه اصل فقاهت آقاي هاشمي محل تأمل است، وي صلاحيت اظهارنظر در اين باره را ندارد، چه كسي مي تواند در تخصص فقيه جامعي مثل حضرت امام (ره) در همه ابواب فقه ترديد كند؟! امام علاوه بر فقه و اصول، در فلسفه و عرفان نيز متخصص بود؛ علاوه بر آن، در ساير علوم اسلامي مثل تفسير قرآن، تاريخ اسلام و ... نيز تبحر خاصي داشتند.

اين درحالي بود كه البته بخشي از عمر شريفشان ازسال 41 تا 68صرف مبارزه بي امان با رژيم طاغوت، تدبير امور كشور، مبارزه با شيطان بزرگ و فرماندهي جنگي تحميلي شد.

كسي نمي تواند منكر جامعيت رهبر معظم انقلاب شود

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه با نام بردن برخي از امتيازات و فضائل رهبرم عظم انقلاب براي زعامت امت اسلامي اظهار داشت، شجاعت ايشان، علم ايشان و ...را هيچ كس ندارد و نمي تواند منكر آن شود، من تفاسير چهل سال پيش ايشان در مسجد كرامت مشهد را دارم درآن سن و سال، ايشان جلسات پربار، پرفيض و پرشور تفسير قرآن را برگزار مي كردند شرح صدرآقا بي نظير است براي مثال ايشان ميد اند فلاني آدم نامناسبي است اما تحمل مي كند به مسئوليت هم به او مي دهد در واقع از ايشان هم مصلحت كشور را در نظر مي گيرد و هم مصلحت خود آن شخص را مدنظر دارد. آيت الله زابلي افزود: اشراف به مسائل اقتصادي و بين المللي، سابقه فعاليت سياسي و بين المللي، سابقه فعاليت سياسي پيش و پس از انقلاب، تقوا، اشراف به مسائل نظامي و حضور مستقيم در جبهه هاي جنگ عليه كفار از ايشان يك شخصيت بي نظير براي انقلاب ساخته است ولايت مداري ايشان را نيز در آن خطبه معروف روز 29 خردادسال 88به وضوح مي توان درك كرد. آنجا كه فرمودند: اي سيد ما! اي مولاي ما! من جان ناقابلي دارم، جسم ناقصي دارم، اندك آبرويي هم دارد كه اين را هم خود شما به ما داديد؛ همه اينها را من كف دست گرفتم، در راه اين انقلاب و در راه اسلام فدا خواهم كرد؛ اينها هم نثار شما باشد.»

وجود رهبري، ادعاهاي هاشمي را نقض مي كند

شاگرد محضر امام (رضوان الله) در ادامه مي گويد: اين جامعيت را هيچ كس ندارد و مشخص است كه جامعيت فقهي اي كه آقاي هاشمي مدعي است نمي توان در يك شخص يافت در رهبر معظم انقلاب به طور اكمل وجود دارد. در اجتهاد و عدالت رهبري «عزيز دامت بركاته» ترديدي نمي توان كرد. ايشان يقينا فقيهي والل مقام و مجتهدي عالي مقام هستند كه بر علوم موثر در استنباط، تسلطي بسيار بالا دارند.

ايشان علاوه بر لغت، ادبيات، اصول، حديث و تفسير، حتي در رجال و درايه كه در استحكام فتوا نقشي بسزا دارد، استاد وعالم هستند آيت الله زابلي، افزود: ايشان از تيزهوشي و فراست توأم با بردباري نيز بهره مندند، ضمن آنكه از قدرت مديريت بالايي برخوردار هستند رهبري همچنين با تعهبد و داراي فكر بسيار روشني هستند و از دورانديشي و تخصيص مصالح دراز مدت امت اسلامي نيز بهره مي برند.

از حزم و اتياط همراه با شهامت برخورداند داراي ذوف و گرايش هاي هنري اصيل هستند، اعتماد به نفس در كنار توكل بر خداي متعال و تلاش و جديت و نظم و برنامه از امتيازات ديگر ايشان است و كمتر مجتهدي از چنين جامعيتي برخودرا است اين ذخيره الهي را بايد ارج نهاد و شاكر بود.

شوراي فقهي راه حل تقويت فقه نيست

ايشان در ادامه براين نكته تأكيد كرد كه اگر استقلال و موفقيت كشور را مي خواهيم بايد همگي يد واحد باشيم و پشت رهبري را خالي نكنيم. در اين شرايط براي مديريت مسائل كلان كشور چه معنايي مي تواند داشته باشد؟ اگر ما مي خواهيم فقاهت را در حوزه هاي علميه تقويت كنيم راهش تشكيل شوراي فقهي و تقليد تخصصي و يا چيزي شبيه به اينها نيست فقاهت بايد در حوزه هاي علميه تقويت شود و تشكيل شورايي به اين راه حل تقويت فقه نيست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار