سفر كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل متحد و نماينده ويژه اين سازمان در امور سوريه، به تهران و تاكيد او بر نقش كليدي ايران در حل بحران سوريه، بازتاب گسترده اي در رسانه هاي خبري سراسر جهان داشت.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران؛ كوفي عنان دبيركل سابق سازمان ملل متحد و نماينده ويژه اين سازمان در حل بحران سوريه كه با تهيه طرح 6 ماده اي تلاش دارد، به خشونت هاي 16 ماهه اين كشور پايان دهد، براي جلب حمايت كشورهاي منطقه، سفر به اين كشورها را در دستور كار خود قرار داده است.

يكي از كشورهاي تاثيرگذار منطقه جمهوري اسلامي ايران است و كوفي عنان، همواره بر اين امر تاكيد داشته است.

او كه روز سه شنبه وارد تهران شد تا با مقامات ايران از جمله علي اكبر صالحي وزير خارجه كشورمان در خصوص حل و فصل بحران سوريه ديدار و گفتگو كند، در كنفرانس خبري پس از اين ديدر بار ديگر از نقش كليدي ايران براي حل مسئله سوريه سخن گفت و تاكيد كرد، ايران بايد در اين خصوص نقشي برعهده بگيرد.

اين سخنان عنان بازتاب گسترده اي در رسانه هاي سراسر جهان حتي رسانه هاي صهيونيستي و ضد ايراني غرب داشت.

تقريبا تمام اين رسانه ها، جمله كوفي عنان مبني بر اينكه "ايران بايد "بخشي از راه حل" درگيري هاي سوريه باشد" را براي تيتر اصلي خود انتخاب كرده بودند.

*** سي ان ان

شبكه خبري سي ان ان از قول كوفي عنان نوشت؛ ايران براي برقراري صلح سوريه نقش دارد.

سي ان ان سپس به بخش هاي ديگري از سخنان عنان، اشاره كرد و گفت: عنان معتقد است ايران مي تواند نقش كليدي در كمك به پايان يافتن خشونت هاي سوريه ايفا كند.

عنان گفت: من فكر مي كنم ايران مي تواند نقش مثبتي ايفا كند.

اين شبكه خبري مي افزايد؛ ايران دوست و هم پيمان دولت اسد است، اما ايالات متحده و ديگر كشورها با مشاركت ايران در ديپلماسي سوريه مخالف هستند.

با اين وجود، عنان مي گويد؛ ايران (در حل مسئله سوريه) نقش دارد.

او در تهران گفت: "من اينجا به دنبال جلب حمايت و همكاري ايران در حل مسالمت اميز اين درگيري هستم".

سي ان ان همچنين در ادامه افزود: روسيه هم از نقش ايران در سوريه حمايت مي كند.

*** فاكس نيوز

شبكه خبري فاكس نيوز هم براي تيتر اصلي خود نوشت؛ كوفي عنان خواستار آن شد كه ايران بخشي از راه حل سوريه باشد.

اين شبكه خبري گزارش داد؛ كوفي عنان روز سه شنبه گفت؛ ايران بايد بخشي از راه حل بحران خوني هم پيمان نزديك خود سوريه باشد و تهران هم حمايت خود براي پايان دادن به اين درگيري ها را اعلام كرد.

فاكس نيوز از قول عنان نوشت؛ او در تهران از سوي دولت ايران "دلگرمي و همكاري" دريافت كرده است. اما نه عنان گفت كه چه نوع مشاركتي براي ايران در حل بحران سوريه در نظر گرفته و نه صالحي گفت كه ايران قصد دارد براي كمك به مهار خشونت ها چه كار خواهد كرد.

فاكس نيوز در بخش ديگري از گزارش خود، گفت؛ بشار اسد از وقتي كه در سال 2000، پس از مرگ پدرش حافظ اسد، به قدرت رسيد مناسبات اقتصادي، سياسي و فرهنگي خود با ايران را تقويت كرد و به اين ترتيب ايران قدرتمندترين هم پيمان سوريه در منطقه محسوب مي شود.

فاكس نيوز به قسمتي از سخنان صالحي نيز اشاره كرد كه ايران از حقوق مردم سوريه حمايت مي كند، اما مخالف مداخله خارجي در امور سوريه است.

*** واشنگتن پست

اين روزنامه معتبر آمريكايي تيتر زد: عنان مي گويد ايران مي تواند به پايان يافتن بحران سوريه كمك كند.

اين روزنامه نيز، سخنان كوفي عنان مبني بر نقش مثبت و كليدي ايران و اينكه "ايران بايد بخشي از راه حل بحران سوريه باشد" را بازتاب داد.

واشنگتن پست در ادامه بخشي از سخنان صالحي، وزير خارجه كشورمان را نيز منعكس كرد و به نقل از صالحي نوشت؛ ما ديدگاه هاي خود را خيلي روشن بيان كرده ايم. مردم سوريه مانند مردم ديگر كشورها حق آزادي، انتخابات آزاد و ... دارند و دولت سوريه بايد خواسته هاي مشروع و قانوني مردم خود را برآورده كند.

اين روزنامه، به ديدار عنان و سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان نيز اشاره كرده و به نقل از او نوشت؛ راه حل بحران سوريه بايد توسط خود مردم و دولت سوريه و بدون دخالت بيگانگان اجرا شود.


*** هاآرتص

اين روزنامه صهيونيستي كه در سرزمين هاي اشغالي چاپ و منتشر مي شود نيز تيتر زد؛ "عنان: ايران بايد بخشي از راه حل درگيري هاي سوريه باشد".

هاآرتص هم بخشي از سخنان عنان و صالحي را منتشر كرده و به نقل از منابع سازمان ملل نوشت؛ عنان معتقد است ايران در خنثي سازي بحران سوريه نقش حياتي دارد و تهران مي تواند از روابط خوب خود با سران سوريه استفاده كند تا به راه حلي براي پايان دادن خشونت دست يابيم.

*** فايننشال تايمز

اين روزنامه هم سخن عنان در نقش محوري ايران براي حل بحران سوريه را براي تيتر اول خود انتخاب كرد و نوشت؛ "عنان از ايران خواست در سوريه نقش ايفا كند".

اين روزنامه با اشاره به سخنان عنان و صالحي نوشت؛ عنان گفت: "ايران مي تواند در شروع فرآيندي كه همه طرف هاي درگير را پاي ميز مذاكره خواهد آورد، نقش مثبتي بازي كند".

و از قول صالحي نوشت؛ يك اقدام يا تصميم اشتباه، مي تواند باعث بروز فاجعه اي گسترده در منطقه شود.

*** رويترز

اين خبرگزاري معتبر نيز سفر كوفي عنان به تهران را پوشش خبري داده و براي گزارش خود، تيتر "عنان مي گويد ايران بايد با ديگر مذاكرات (حل) بحران سوريه باشد".

رويترز نوشت؛ كوفي عنان اصرار دارد كه برخلاف مخالفت غرب با نقش تهران، اين قدرت منطقه اي بايد در فرآيند يافتن راه حل صلح آميز براي بحران سوريه، مشاركت داده شود.

رويترز به مخالفت آمريكا، ناتو و هم پيمان عرب آنها با مشاركت ايران (كه دشمن اصلي آنها در خاورميانه است) در مسئله حل بحران سوريه پرداخت.

اين اختلافات ديپلماتيك مانع انجام هرگونه اقدام بين المللي براي پايان دادن به درگيري هاي 16 ماهه در سوريه شده است.

رويترز به نقل از عنان نوشت؛ ايران تصريح كرده است كه اگر بحران از كنترل خارج شده و در منطقه گسترش پيدا كند، مي تواند منجر به فاجعه اي شود كه هيچ كدام از ما نمي توانيم آن را تصور كنيم.

*** آسوشيتدپرس

خبرگزاري آسوشيتدپرس هم تيتر زد؛ "عنان: ايران بايد بخشي از راه حل بحران سوريه باشد".

اين خبرگزاري از آمادگي تهران براي حمايت از پايان دادن به درگيري هاي سوريه نيز خبر داد و در گزارش خود بخش هايي از سخنان صالحي و عنان را منعكس كرد.

*** بي بي سي

خبرگزاري بي بي سي نيز تاكيد عنان بر نقش مثبت ايران در پايان يافتن بحران سوريه را بازتاب داد و در گزارش خود به سخنان عنان در خصوص جايگاه مهم ايران در منطقه اشاره كرد.

*** سي بي اس

شبكه خبري سي بي اس، آمريكا نيز گزارش خود از سفر كوفي عنان به تهران را با استناد به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس منتشر كرد و مانند ديگر خبرگزاري ها و رسانه ها، مهمترين موضوع گزارش اين شبكه تاكيد و اصرار كوفي عنان بر حضور ايران در حل بحران سوريه بود.

شبكه خبري الجزيرة هم ديدار عنان با مقامات كشورمان را بازتاب داد و تيتر زد؛ نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب به دنبال جلب كمك ايران در بحران سوريه و در ادامه گزارش خود، به ديدار عنان و صالحي پرداخت و به نقل از عنان نوشت؛ اين خطر وجود دارد كه وضعيت سوريه از كنترل خارج شده و در سطح منطقه گسترش يابد.

علاوه بر اين؛ رسانه هاي سرشناس، روزنامه هايي مانند اينديپندنت، ديلي استار لبنان، نشنال پست واشنگتن يورو نيوز، داون پاكستان و ديگر مطبوعات و رسانه هاي جهان نيز سفر عنان به تهران را پوشش داده و قريب به اتفاق آنها تاكيد عنان به نقش مهم و محوري ايران در حل بحران سوريه را به عنوان تيتر اول خود انتخاب كرده اند.

اين در حالي است كه واشنگتن با طرح ادعاهاي واهي مخالف حضور ايران در نشست ها و فرآيند پايان خشونت ها در سوريه است.
برچسب ها: عنان ، ایران ، سوریه ، رسانه ، بازتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار