شكست سپاه "محمدعلي شاه" از مشروطه طلبان، رحلت "ابن شهر آشوب" عالم و محدث بزرگ، ازدواج هنري هشتم با همسر ششم!، تولد "ويلْبِر رايْتْ" يكي از مخترعان هواپيما و انفجار هتل "ملك داود" در بيت ‏المقدس از مهمترین رخدادهای امروز در تاریخ است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 5شنبه 22تير 1391 خورشیدی، 22شعبان 1433 هجری و 12 جولاي 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

شكست سپاه "محمدعلي شاه" به فرماندهي "كلنل لياخوف" از مشروطه طلبان (1288 ش)

در پي اعمال مستبدانه محمدعلي شاه قاجار و سركوب آزادي خواهان، تعدادي از مشروطه طلبان به قصد فتح پایتخت و سرنگوني شاه وارد تهران شدند. با ورود مشروطه‏ طلبان و آزادي‏خواهان به تهران، محمدعلي شاه قاجار كه خود را در برابر آنان ناتوان ديد به سفارت روسيه پناهنده شد. پس از آن، لياخوف روسي فرمانده قزاقان نيز خود را به سپهدار اعظم، تسليم كرد. ساعت چهار بعدازظهر همان روز، جلسه مهمي تحت عنوان مجلس عالي فوق العاده با حضور پانصد تن از نمايندگان مجلس، بزرگان پايتخت و آزادي‏خواهان معروف در بهارستان منعقد شد و محمدعلي شاه را از سلطنت عزل كرد و پسر دوازده ساله او، احمد ميرزا وليعهد را شاهنشاه ايران اعلام نمود.

رحلت فقيه جليل و عالم بزرگوار، آيت اللَّه "سيدمحمد وحيدي شبستري" (1379 ش)


آيت اللَّه سيد محمد وحيدي شبستري در سال 1295 ش در شبستر زاده شد و پس از پشت سر گذاشتن دوره مقدماتي و سطح، در 18 سالگي راهي قم شد و همزمان با فراگيري سطوح عاليه، دروس فلسفه، كلام و عرفان را از حضرات آيات شيخ مهدي مازندراني و ميرزا محمدعلي شاه آبادي فرا گرفت. سپس به درس خارج فقه و اصول آيت اللَّه كوه كمره ‏اي حاضر شد و به مدت 8 سال از درس ايشان بهره ‏هاي فراواني برد. آنگاه به دستور آيت اللَّه حجت به شبستر بازگشت و نزديك به ده سال در آن سامان به خدمات علمي و ديني پرداخت.

آيت اللَّه وحيدي در 37 سالگي به قم بازگشت و به تدريس خارج فقه و اصول و نيز شركت در درس آيت اللَّه بروجردي مشغول شد. با آغاز نهضت اسلامي، همگام با ديگر مراجع تقليد به سخنراني و صدور اعلاميه و پيام‏هاي متعدد پرداخت و نقش مثبتي ايفا نمود. از اين فقيه فرزانه آثار متعددي بر جاي مانده كه حاشيه بر عروةُ الوثقي، حاكميت پيرامون خاتميت و رفع شبهات، پنجاه مجلس و شرح وسيلةُ النجاة، از آن جمله‏اند. سرانجام آن فقيه بزرگوار در 22 تيرماه 1379 ش در 84 سالگي دار فاني را وداع گفت و در مسجد بالاسر حضرت معصومه(س) مدفون شد.

تولد شيخ محمدحسن مامقاني، از علماء و فقيهان نام‌‌‌‌‌‌‌آور قرن سيزدهم هجری (1238ق)

حاج شيخ محمدحسن مامقاني؛ دانشمندي متبحر، فقيهي اصولي، مجتهدي متقي بود. وی از افاضل شاگردان شيخ انصاري، سيدحسين ترک و اعلام ديگر عتبات بود. شيخ محمدحسن مامقاني در اصول فقه مهارت بيش‌‌‌‌‌‌‌تري داشت و علمائي چند از محضر او به درجه اجتهاد رسيدند. وي در فقه و اصول آثاري نيکو از جمله "مجلدات البشري" در اصول و "ذرايع‌‌‌‌‌‌‌الاحکام" در شرح شرايع محقق، "حاشيه و شرحي بر مکاسب شيخ" و کتابي به‌‌‌‌‌‌‌نام "غايت آمال" از خويش به‌‌‌‌‌‌‌ جا گذاشت. این فقیه وارسته سرانجام در روز هجدهم محرم سال ۱۳۲۳ق در نجف اشرف وفات نمود.

تولد "ويلْبِر رايْتْ" يكي از مخترعان هواپيماي موتوردار (1868م)


ويلبر رايت يكي از مخترعان هواپيماي موتوردار در سال ۱۸۶۸ ميلادي زاده شد. ويلبر و برادرش ارويل، فرزندان كشيش تهيدستي بودند كه نمي‏توانست وسيله‏ تحصيل آنان را فراهم سازد. از اين‏رو، اين دو برادر كه به كارهاي فني و ساختمان موتورها علاقه داشتند به ساخت ماشين‏آلات گوناگون مشغول شدند و يك كارگاه دوچرخه ‏سازي تأسيس كردند. برادران رايت در سال‏هاي بعد تلاش فراوان سرانجام موفق به ساخت هواپيماي موتوردار شدند و براي اولين‏ بار، اين هواپيما را در ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳م به پرواز درآوردند.

هرچند اولين پرواز رسمي اين هواپيما ۵۹ ثانيه به طول انجاميد ولي تلاش خستگي ‏ناپذير اين دو برادر در تكميل اين اختراع باعث شد كه اين هواپيما در نمايش آزمايشي خود، ركورد ۵۶ دقيقه را به ثبت برساند. ويلبر رايت سرانجام در ۱۳ اوت ۱۹۱۲م در اوج شهرت و افتخار در سن ۴۵ سالگي درگذشت.

رحلت "ابن شهر آشوب" عالم و محدث بزرگ(588 ق)

محمد بن علي مازندرانی معروف به "ابن شهرآشوب" ملقب به "زين‏ الدين و رشيدالدين" متكلم، واعظ، اديب و قاضي معروف شيعي مذهب، در مازندران متولد شد. بنا به دلايل مذهبي ناچار به ترك ايران در دوره سلجوقيان شد و به حلب رفت. او از دانشمندترين عالمان زمان خود و مورد قبول و احترام پيروان اهل تسنن نيز بود. ابن شهر آشوب از عالماني چون زمخشري، امام محمد غزالي و خطيب خوارزمي اجازه نقل حديث داشت. پاره‏ اي از آثار مهم او عبارتند از مَعالِم العُلَماء، مناقِب آل‏ ابي‏طالب، مُتَشابِهِ القرآن و الاربعين. مقبره‏ او در "جبل الجوشن" در نزديكي مشهد حسيني قرار دارد.

تولد "ابن حَجَر عسقلاني" فقيه و محدث مسلمان(773 ق)

ابن ‏حَجر عسقلاني، فقيه، محدث، مورخ و شاعر مسلمان مصري در قاهره به دنيا آمد. در ده سالگي حافظ قرآن شد و از آن پس طي سفرهاي فراوان، دانش زيادي فرا گرفت. ابن حجر چنان در علم حديث مهارت يافت كه از او به نام حافظ بزرگ حديث ياد كرده ‏اند. او از مؤلفان پر كار جهان اسلام به شمار مي ‏رود به گونه ‏اي كه تعداد آثار او بيش از يكصد و پنجاه جلد مي ‏باشد. از تاليفات ابن حجر كه بيشتر در علم حديث و تاريخ است مي ‏توان به لِسان الميزان و نيز فَتحُ الباري اشاره كرد. وي در سال 852 ق در 79 سالگي درگذشت.

درگذشت "شاه شجاع" فرمانرواي آل‏ مظفر(786 ق)

شاه شجاع در نه سالگي قرآن را حفظ كرد. وي مردي شجاع و ديندار و پادشاهي فاضل، شاعر دوست و اديب پرور بود. خواجه حافظ شيرازي و عماد فقيه كرماني از شعراي عصر اين پادشاه هستند. شاه شجاع در شيراز مدفون است.

مرگ "الكساندر هميلتون" نظريه‏ پرداز امريكايي (1804م)


الكساندر هميلتون سياست‏مدار و نظريه ‏پرداز سياسي امريكا در سال 1757 متولدشد و در 15 سالگي به كلمبيا رفت. وي طرفدار خواسته‏ هاي ميهن پرستان بود و از مبارزان انقلاب امريكا به شمار مي‏ رفت. در انديشه سياسي هميلتون يك حكومت مقتدر داراي جايگاه ويژه ‏اي است در حالي كه او به عقل سليم، استدلال و حسن نيت توده ‏هاي مردم به هيچ وجه اعتقاد و اعتماد نداشت. به نظر او تنها محرك اعمال افراد قدرت و منافع شخصي است. وي بر اين عقيده بود كه اگر حكومت در دست عده قليلي باشد به افراد اكثريتْ ظلم و استبداد روا خواهد داشت. لذا قدرت بايد در دست هر دو طرف باشد.

هميلتون تاكيد مي ‏نمود كه اقليت و اكثريت بايد كاملاً از يك‏ديگر متمايز بمانند. با اين حال، وي در جايگاه رهبري ثروت‏مندان، سرمايه‏ داران و فئودال‏ها از هيچ تلاشي براي اعمال نفوذ در دولت و به دست گرفتن رهبري امريكا، خودداري نمي ‏كرد. وي از برقراري نظام سرمايه ‏داري و طبقاتي اشرافي به سبك انگليس حمايت مي‏ كرد. تلاش او در تشريح قانون اساسي امريكا باعث شد تا تمامي ايالات 13 گانه در آن زمان اين قانون را پذيرا شوند. به نظر هميلتون هيچ قانوني به اندازه قانون اساسي امريكا قابل توجيه و شايسته دفاع نيست. الكساندر هميلتون در 12 ژوئيه 1804 در جريان يك دوئل در 47 سالگي كشته شد.

ازدواج هنري هشتم با همسر ششم!

هنري هشتم پادشاه انگلستان 12 جولاي 1543 با ششمين زن خود «كاترين پار» ازدواج كرد!. کاترين آخرين همسر هنري هشتم است. اين پادشاه انگلستان که به سبب مخالفت پاپ با ازدواجهاي پي در پي اش و ابطال اين ازدواجها، كليساي انگلستان را از حيطه قدرت پاپ جدا كرده و خود را رئيس آن اعلام کرده بود در تاريخ، به پادشاه گردن زن هم شهرت يافته است. وي به جاي طلاق، دو تن از همسران خود را هريک به بهانه اي متهم كرد و به دست جلاد سپرده بود تا گردن بزند.

هنري هشتم بسياري از مخالفان سياسي خود را نيز به دست جلاد گردن زده بود. مذهب کاتوليک، طلاق همسر و ازدواج مجدد را نهي کرده است. پاپ کلمنت هفتم در 11 جولاي 1533 پس از اطلاع از نخستين طلاق هنري هشتم وي را تهديد کرده بود که اگر به همسر مطلقه خود «کاترين اراگون» بازنگردد او را تکفير خواهد کرد.

درگذشت "مارگارت گِرْتْرود بل" مستشرق انگليسي (1926م)


"مارگارت لوئيان گِرْتْرود بل" در 14 ژوئيه 1868م در نواحي شمالي انگلستان به دنيا آمد. علاقه به تاريخ سبب شد در دبيرستان رشته تاريخ را برگزيند و در دانشگاه در رشته تاريخ فارغ التحصيل شود. گرترود بل به سير و سياحت نيز علاقه ‏مند بود، از اين رو به همراه يكي از بستگان خود كه وزير مختار انگليس در ايران بود به تهران آمد و در طول اقامت پنج ساله خود، زبان فارسي را به خوبي ياد گرفت. او هم‏چنين به زبان‏هاي عربي، فرانسه و آلماني نيز تسلط يافت و با انجام سفرهايى به كشورهاي عربي، هند، برمه، چين، ژاپن و امريكا، با آداب و رسوم و مذاهب آنها آشنا شد.

آشنايى خانم گرترود بل با فرهنگ و ادبيات ايراني باعث شد تا وي به ترجمه منظوم اشعار حافظ بپردازد. گرترود بل هم‏چنين در سفرنامه خود، ضمن توصيف شهرهاي ايران كه در ميان بيابان‏ها و كوه‏ هاي پوشيده از برف قرار دارد، از مهمان‏ نوازي و خوش برخوردي ايرانيان تعريف مي‏كند. عمده آثار گرترود بل مجموعه نامه‏ هاي ادبي اوست همچنین ترجمه منظوم اشعار حافظ و سفرنامه ايران و سوريه از دیگر آثار اوست. مارگارت لوئيان گرترود بل سرانجام در 12 ژوئيه 1926م در 58 سالگي درگذشت و در بغداد به خاك سپرده شد.

انفجار هتل "ملك داود" در بيت ‏المقدس توسط صهيونيست‌ها (1946 م)

نزديك به دو سال پيش از اعلام موجوديت رژيم صهيونيستي، در12 ژوئيه 1946م هتل ملك داود در بيت المقدس توسط گروه تروريستي صهيونيستي ايرگون، منفجر شد. اين هتل محل رفت و آمد فراوان شهروندان فلسطيني و اقامت مسافران بود. در اثر انفجارِ بمب‏ هايي كه در زيرزمين هتل كار گذاشته شده بود، بيش از 200 تن كشته شدند. وجود 15 يهودي در ميان كشته شدگان حاكي از آن است كه صهيونيست‏ها در رسيدن به اهداف توسعه طلبانه خود و ايجاد رعب و وحشت در ميان فلسطيني‏ ها، براي جان يهوديان نيز ارزشي قايل نبودند و نيستند.

22 تیر در هشت سال دفاع مقدس

حمله هواپیماهای عراقی به یك نفتكش 269 هزار تنی قبرسی در مسیر خارك 65.

تجاوز مكرر هواپیماهای عراقی به حریم شهر باختران جهت ایجاد جنگ روانی.

کمین انقلابیون مسلمان كرد عراقی علیه سازمان مجاهدین خلق و كشته شدن 18 تن از منافقین.

تخلیه مناطق حلبچه توسط جمهوری اسلامی ایران67.

برخي از رويدادهاي 12 جولای

1799: ممنوعیت تاسيس انجمن هاي سياسي در انگلستان.

1806: ناپلئون بناپارت کنفدراسيوني از 12 اميرنشين آلماني منطقه «راين» از جمله باواريا، ماينز و بادن به وجود آورد و آن را تحت حمايت دولت فرانسه قرارداد.

1960: دولت فرانسه پذيرفت كه به مستعمرات آفريقايي خود نيژر، چاد، ساحل عاج، ولتاي عليا، كنگو (برازاويل)، افريقاي مركزي و داهومي استقلال دهد.

1975: روز ملی و استقلال'سائوتومه و پرنسیپ'(كشوری در غرب افریقا) از استعمار پرتغال اعلام شد.

1979: روز ملی و استقلال'كریباتی'(سرزمینی در مركز قاره اقیانوسیه)از استعمار انگلیس اعلام شد.

1993: يك زمين لرزه شديد صدها تن را در شمال ژاپن كشت. امواج دريا ناشي از اين زلزله (سونامي) به شهرهاي ساحلي منطقه آسيب فراوان رساند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.