شبکه تلويزيوني الميادين گزارش داد: کوفي عنان ايران را بازيگر طلايي براي حل و فصل بحران سوريه مي داند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اين شبکه، کوفي عنان نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه در تهران اعلام کرد بشار اسد رئيس جمهور سوريه طرح گام به گام پايان يافتن درگيري ها را در اين کشور اعلام کرده است. بر اساس اين پيشنهاد، اين روند از مناطقي که با شديدترين خشونت ها روبروست آغاز مي شود. عنان در تهران تلاش کرد حمايت تهران را از طرح خود براي حل و فصل بحران سوريه به دست آورد.

وي تاکيد کرد تهران مي تواند نقش مثبتي در حل بحران سوريه داشته باشد ولي آمريکا با اين مسئله مخالفت کرده است. ايران نيز بار ديگر مخالفت خود را با تحميل هر گونه راه حل خارجي بر سوريه اعلام کرد.

رضا باشا خبرنگار اين شبکه در تهران در گزارشي در اين زمينه افزود: عنان در سفر جديد خود به ايران پيام جديدي نداشت ولي تلاش کرد حمايت اين کشور را از طرح خود به دست آورد. وي از توافق احتمالي روسيه و آمريکا براي شکست طرح خود نگران است. ايران از وي به صورت مشروط حمايت مي کند. اين کشور تاکيد مي کند هر تغييري در سوريه نبايد با راه حل هاي خارجي صورت گيرد. پايتخت ايران، پناهگاهي براي عنان جهت جلوگيري از شکست طرح وي است. عنان تاکيد دارد که نقش ايران براي حل و فصل بحران سوريه مسئله اي کليدي است. آمريکا به چنين ديدگاهي باور ندارد و خواهان ايفاي نقش ايران در بحران سوريه نيست. تهران بر اين باور است برخي از کشورها مي خواهند در فعاليت کوفي عنان در سوريه مانع تراشي کنند.
امير عبدالهيان معاون وزير خارجه ايران گفت: کوفي عنان براي به دست آوردن حمايت ما در سازوکار اجراي توافقات وي با رئيس جمهور سوريه به ايران آمد. مهم ترين مسئله جلوگيري از قاچاق سلاح به سوريه و پايان دادن به خشونت ها در اين کشور است و ما نيز از اين مساله قاطعانه حمايت مي کنيم.

کوفي عنان گفت: ايران نقش مهم و اثرگذاري براي ايجاد راه حل سياسي در سوريه دارد و مي تواند در مسئله وادار کردن همه طرف هاي  بحران سوريه به گفتگو نقش داشته باشد. بنابراين براي به دست آوردن حمايت ايران به اين کشور آمدم.

علي اکبر صالحي وزير خارجه ايران گفت: برخي از کشورها از نقش بي طرفي عنان در تعامل با همه طرف ها خشمگين هستند. ما اميدواريم اين کشورها صبور باشند و از طرح وي حمايت کنند.

خبرنگار اين شبکه تصريح کرد: کوفي عنان در تهران ديداري نيز با سعيد جليلي دبير شورايعالي امنيت ملي ايران داشت. عنان بر اين باور است که ايران بازيگري طلايي در حل و فصل بحران سوريه است. در صورتي که طرف هاي منطقه اي و بين المللي به توافقي نرسند،حل و فصل بحران سوريه مقدور نخواهد شد. عنان خواهان گفتگو ميان  نظام سوريه و گروه هاي مخالف است. تهران از اين خواسته حمايت و تاکيد مي کند راه حل بحران سوريه بايد از داخل اين کشور باشد.
برچسب ها: عنان ، ایران ، سوریه ، خشونت ، بازیگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار