رییس کل امور مالیاتی کشور از وجود هفت میلیارد و 200 میلیون تومان معوقه مالیاتی در کشور خبر داد.

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد علی عسکری در نشست خبری خود به مناسبت هفته فرهنگ مالیاتی در مشهد با بیان این مطلب گفت: از این میزان معوقه مالیاتی چهار میلیارد و 300 میلیون تومان آن جریمه و کمتر از سه هزار میلیارد آن اصل مالیات است.
وی وزارت نفت را بزرگترین بدهکار مالیاتی کشور معرفی کرد و افزود: از میزان کل معوقات مالیاتی در کشور، سه هزار میلیارد آن متعلق به وزارت نفت است.
عسکری با بیان این که نمی توان این بدهی را از این وزارتخانه گرفت خاطر نشان کرد: علت بدهی بزرگ وزارت نفت به دلیل وارد کردن بنزین و گازوئیل به قیمت پایه کشورهای خلیج فارس و فروش آن به نرخ دولتی 100 تومان، در سال های گذشته بوده است، و سازمان امور مالیاتی نرخ مالیات را به ازای لیتری 700 تومان محاسبه میکرده در صورتی که اصل فروش لیتری 100 تومان بوده است.
وی با بیان این که در سال جاری این بدهی از جمع معوقات مالیاتی کشور کسر خواهد شد، اظهار کرد: یک هزار میلیارد تومان دیگر از این معوقات مربوط به سوء استفاده برخی افراد از كارت های بازرگانی برای واردات كالا است که برخی افراد با نوعی كلاهبرداری از دارندگان كارت های بازرگانی و سوء استفاده از كارت های آنان مبادرت به واردات كالا می كردند.
عسکری از وصول 92 درصدی درآمد های مالیاتی در سال 90 خبر داد و تصریح کرد: پیش بینی مالیاتی سال گذشته کشور 30 میلیاردو 600 میلیون تومان بود که 28 میلیارد تومان آن وصول شد و پنج میلیارد دیگر نیز از محل وصول مالیات بر ارزش افزوده حاصل شد.
وی با اعلام پیش بینی حدود 34 میلیارد تومان مالیات سال 91 کشور، خاطر نشان کرد: اصلاح نظام مالیاتی در طرح تحول اقتصادی کشور یکی از بسترهایی است که میتواند در شناسایی درست محل دریافت مالیات ها سازمان امور مالیاتی کشور را یاری کند.
رییس کل امور مالیاتی کشور اصلاح قانون مالیات ها، طرح جامع مالیاتی، زیرساخت های نظام مالیاتی و جذب و اصلاح نیروی انسانی را از راهکارهای مهم اصلاح نظام مالیاتی کشور برشمرد و گفت: طرح جامع مالیاتی بزرگترین و سنگین ترین پروژه نرم افزاری کشور است.
وی با بیان این که با همکاری یک شرکت فرانسوی سه فاز از طرح جامع مالیاتی انجام شده و تست فاز چهارم آن نیز تا پاییز انجام می شود افزود: این طرح در سال جاری در سه استان تهران، اصفهان و کرمانشاه انجام می شود و در کمتر از یک سال در سال 92 در تمام کشور عملیاتی خواهد شد.
عسکری اطلاع رسانی و آگاهی را دو رکن اصلی مالیلتی در کشور دانست و گفت: لازمه یک نظام مالیاتی کارآمد این است که در سمت مقابل، فعالین اقتصادی و مؤدیان با تغییر و تحول آگاهی لازم را پیدا کنند.
وی در خصوص فرار مالیاتی در کشور بیان کرد: بین 20 تا 23 درصد مالیات دهندگان فرار مالیاتی دارند که این آمار در کشورهای توسعه یافته بین 10 تا 14 درصد است.
عسکری از رشد 36 درصدی مالیات در سال گذشته خبر داد و افزود: با وجود تمام فشارها و تحریم های اقتصادی ایران جزو 20 کشور بزرگ اقتصادی جهان است و در سال گذشته که بسیاری از کشورهای جهان رشد منفی اقتصادی داشتند، ایران حدود پنج درصد رشد اقتصادی را تجربه کرد.
رییس کل امور مالیاتی کشور ادامه داد: در برخی از کشور ها همچون دانمارک تا 47 درصد از تولید ناخالص مالیات می گیرند، اما این آمار در ایران هفت درصد است.
وی با تقدیر از مشارکت مردم در بحث پرداخت مالیات گفت: در سال گذشته که برای نخستین بار بستر اظهار نامه مالیاتی الکترونیک مهیا شده بود 45 درصد مؤدیان مالیاتی از آن استقبال کردند که پیش بینی می شود امسال 85 درصد مالیات دهندگان از آن استفاده کنند./س  

برچسب ها: مالیات ، معوقه ، وجود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.