وزير كشور جمهوري اسلامي ايران در ديدار با وزير انرژي ارمنستان با اشاره به ظرفيت ها و پتانسيل هاي بسيار مطلوب دو کشور، گفت: چشم انداز و آينده بسيار روشن و مناسبي براي روابط دو كشور ديده مي شود.

 به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران؛ مصطفي محمد نجار وزير كشور در ديدار با «آرمن موسسيان» وزير انرژي و رئيس كميسيون مشترك اقتصادي ارمنستان، با اشاره به اين كه روابط ايران با كشورهاي منطقه به ويژه ارمنستان راهبردي است، تاكيد كرد: اين آمادگي در جمهوري اسلامي ايران وجود دارد تا سطح مبادلات اقتصادي تجاري و مرزي خود را در بالاترين سطح با كشور دوست و برادر، ارمنستان گسترش دهد.

وزير كشور با تاكيد بر اينكه روابط تهران – ايروان روابط ديرينه و تاريخي است و مردمان دو كشور از گذشته هاي دور روابطي صميمي و عاطفي با يكديگر داشته اند، اظهار داشت: مي توان با گسترش همكاري هاي مرزي و استاني سطح روابط اقتصادي و تجاري را بيش از پيش توسعه داد كه در اين زمينه جمهوري اسلامي ايران آمادگي كامل را دارد.

وي با بيان اينكه امروز ظرفيت‌هاي فراواني براي افزايش سطح همكاري ها به خصوص انتقال فرآوردهاي نفتي از ايران به ارمنستان وجود دارد اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران اين آمادگي را دارد تا علاوه برانتقال گاز, ديگرمحصولات و فرآورده هاي نفتي را نيز به اين كشور صادر كند.

محمد نجار در ادامه با اشاره به رفت و آمد صورت گرفته بين مسئولين عالي رتبه دو كشور، افزود: اين سفرها باعث تعميق و گسترش روابط خواهد شد، از اين رو بايد با استفاده از اين ظرفيت ها، روابط سياسي و اقتصادي خود را در بالاترين سطح قرار دهيم چرا كه گسترش روابط بين تهران – ايروان علاوه بر دو كشور به نفع كشورهاي منطقه و جهان خواهد بود.

وزير كشور در ادامه گسترش زمينه هاي همكاري به خصوص گردشگري و كشاورزي را مورد تاكيد قرار داد و تصريح كرد: ايران و ارمنستان از روابط تاريخي و فرهنگي عميقي برخوردارند و دو ملت فاصله اي بين خودشان احساس نمي كنند.

وي همچنين تصريح كرد: ايران محدوديتي براي توسعه حداكثري روابط با ارمنستان ندارد و اميدواريم با توجه به نقطه نظرات فراوان مشترك روند همكاري‌هاي دوجانبه تسهيل و تسريع شود.

آرمن موسسيان وزير انرژي ارمنستان نيز با اشاره به نقش جمهوري اسلامي ايران در منطقه، از حمايت جمهوري اسلامي ايران از كشورهاي منطقه قفقاز در شرايط سخت و ويژه تشكر كرد.

موسسيان همچنين با مهم توصيف كردن موقعيت جغرافيايي و ترانزيتي ايران، مناسبات ارمنستان با ايران را به نفع مصالح دو كشور خواند و گفت: اجراي پروژه‌هاي مشترك بين دو كشور نه تنها براي ايران و ارمنستان، بلكه براي كل منطقه اهميت و ثمرات زيادي دارد.

وي با اشاره به اينكه هم اكنون سطح مبادلات تجاري بين دو كشور بيش از 300 ميليون دلار است، بيان داشت: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته بين مسئولان دو كشور اميدواريم سطح اين مبادلات تا 2 سال آينده به 1 ميليارد دلار برسد.

همچنين در اين ديدار استانداران آذربايجان شرقي و غربي به بيان نقطه نظرات؛ ديدگاه‌ها و مشكلات و موانع در زمينه گسترش مبادلات استان هاي همجوار دو كشور پرداختند.
/ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار