دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران است که دانشکده‌های آن به صورت غیرمتمرکز در شهر تهران قرار دارند.


به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران است که دانشکده‌های آن به صورت غیرمتمرکز در شهر تهران قرار دارند. با تصویب شورای انقلاب فرهنگی این دانشگاه در سال ۱۳۵۹ با ادغام ۹ مرکز آموزش عالی به شکل کنونی تشکیل شد و در سال ۱۳۶۷ به نام خواجه نصیرالدین طوسی، دانشمند ایرانی تغییر نام داد. دانشگاه در ۷ دانشکده با ۱۸ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، ۵۳ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۳ رشته تحصیلی در مقطع دکترا کار خود را انجام می‌دهد.

هسته اولیه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به نام دانشکده مخابرات که در سال ۱۳۰۷ در محل فعلی دانشکده مهندسی برق دانشگاه تأسیس شده و در سال ۱۳۱۸ اساسنامه آن به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسیده‌ است.

*پيشينه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با ساختار فعلی در ابتدا در سال ۱۳۵۹، در پی تصویب ستاد انقلاب فرهنگی از ادغام ۹ مرکز آموزش عالی و با عنوان مجتمع دانشگاهی فنی و مهندسی، بنیاد نهاده شد و سپس در سال ۱۳۶۲ نام آن به دانشگاه فنی و مهندسی و در سال ۱۳۶۷ به دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تغییر یافت.

این دانشگاه در حال حاضر یکی از برجسته‌ترین دانشگاههای صنعتی ایران  است که فارغ التحصیلان آن مورد توجه بسیاری از مراکز صنعتی قرار می‌گیرند. کارگاهها و امکانات آزمایشگاهی قوی و پیشرفته از جمله وجوه بارز این دانشگاه هستند.

علاوه بر رشته مخابرات با قدمت ۸۱ ساله، رشته نقشه برداری این دانشگاه ۵۵ سال و دانشکده مهندسی مکانیک آن ۳۶ سال قدمت دارند.

ریاست این دانشگاه بر عهده دکتر مجید قاسمی است، ایشان دانش آموخته ایالات متحده آمریکا بوده و از فعالان در برنامه فضایی- نظامی جمهوری اسلامی ایران می باشند.

دانشکده‌ها و مراکز وابسته شامل دانشکده علوم ، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشکده مهندسی صنایع ، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی نقشه‌برداری، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی عمران، مرکز آموزش های آزاد و الکترونیکی، مرکز تحقیقات شهیدقندی است.

*دانش‌آموختگان مشهور دانشگاه

دانش‌آموختگان مشهور دانشگاه محمود قندی رئیس سابق دانشکدهٔ مخابرات و وزیر سابق پست و تلگراف و تلفن، علی مطهری نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی، محمد حسن قرایی رئیس سابق مرکز آموزش و دانشکدهٔ مخابرات، محمد حسن قاسمیان یزدی  استاد دانشگاه تربیت مدرس، حسین زمان ، مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه کیش، حمید بقایی معاون اجرائی رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی اکبر موسوی خوئینی نماینده مجلس ششم، دبیرکل پیشین سازمان دانش آموختگان ایران، مصطفی محمدنجار (وزیر کشور)، حسین قدیانی رییس سازمان بسیج دانشجویی کشور، فرزاد حسنی (مجری تلویزیون)، شهيد داريوش رضايي نژاد، عليرضا سرائی(عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب)، محمد ناظمی اردکانی (وزیر سابق تعاون) و بیژن نامدار زنگنه (وزیر سابق جهاد و نفت) است.

دانشکده های دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در سطح شهر تهران پراکنده اند و این مشکلات زیادی را برای دانشجویان دانشگاه ایجاد می کند و هزینه بالایی را برای دانشگاه دارد و متاسفانه یکی از نکات منفی دانشگاه همین پراکندگی دانشگاه های آن در سطح شهر تهران است.

به گفته دکتر قاسمی ریاست وقت دانشگاه، تجمیع دانشگاه امری ۲۰ ساله است.

وی همچنین جهت تجمیع دانشگاه پنج منطقه منطقه۲۲(غرب تهران مابین تهران و کرج)، شهرک امید(حوالی میدان امید،از زمینهای وزارت دفاع)، کوی فراز( شمال تهران بین درکه و سعادت آباد)، دانشکده هوافضا و دانشگاه آب و برق شهید عباسپور(حکیمیه) را پيشنهاد كردند./س3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار