نماینده کشورمان در سازمان ملل گفت: معاهده آینده تجارت تسلیحات باید حق کشورها در دفاع مشروع مندرج در ماده 51 منشور ملل متحد را کاملاً محترم شمارد تا کشورها بتواند راهبرد دفاعی خود را با استقلال کامل و بدون هیچ فشار یا دخالت خارجی تعیین کند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل، در سخنانی در کنفرانس سازمان ملل متحد در خصوص معاهده تجارت تسلیحات که با حضور هیاتهای عالیرتبه و نمایندگان کشورهای عضو این سازمان تشکیل شده است، افزود: کشورهای عضو معاهده باید متعهد شوند که به هیچ عنوان به اقدامات قهرآمیز یکجانبه جهت تحلیل و یا تحدید حقوق مسلم امنیتی و منافع کشورهای دیگر دست نخواهند زد.

وی در این کنفرانس که با هدف تدوین معاهده ای برای نظام مند کردن صادرات و واردات سلاحهای متعارف برگزار شده است، تاکید کرد: تنها هدف معاهده آینده باید ممانعت از قاچاق تسلیحات متعارف باشد.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد افزود: این معاهده نباید برای تجارت تسلیحات که در تحقق حقوق مسلم کشورها در دفاع از خود، دارای اهمیت بسیار بالایی است، موانعی ایجاد کند.

محمد خزاعی افزود: به همین دلیل در این معاهده باید حق ذاتی کشورها در کسب، تولید، صادرات، واردات و دستیابی به دانش و فناوری تولید سلاح ها محترم شمرده شود.

وی همچنین مسئولیت کنترل کامل بر تولیدات و نقل و انتقال داخلی تسلیحات متعارف را منحصراً بر عهده کشورها دانست و گفت: هیچ نهاد و کشور دیگری حق هیچگونه دخالت در این زمینه را ندارد و همچنین معاهده نباید حق مسلم انتقال تجهیزات در عرصه بین المللی و تبادل فن آوری برای استفاده های غیرنظامی را محدود کند.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد در پایان گفت: اشاره به تصمیمات سیاسی نهادهایی مانند شورای امنیت برای اعمال تحریم، هیچگونه جایگاهی در این معاهده ندارد.

گفتنی است جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از معاونان و عضو هیئت رئیسه کنفرانس معاهده تجارت تسلیحات انتخاب شده است.

این انتخاب موجب واکنش توأم با عصبانیت برخی کشورهای غربی ، رسانه ها و لابی های رژیم صهیونیستی در این کشورها نیز شده است.

کنفرانس بررسی معاهده تجارت تسلیحات که جمعه گذشته آغاز شده است، به مدت یکماه در نیویورک ادامه خواهد داشت.
/ش3
برچسب ها: تجارت ، خزاعی ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار