تا به حال گزارش مستندی از حضور پرنده میوه خور در مرکز ایران به ثبت نرسیده تا جایی که موجب شگفتی پرنده شناسان شده است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، پراکنش میوه خور نواحی جنوبی تر کشورمان لیران می باشد که علیرغم پایش پرندگان در کل ایران توسط کارشناسان ایرانی و خارجی تا بحال گزارش مستندی از حضور این پرنده در نواحی مرکزی ایران به ثبت نرسیده بود.

با این حساب مشاهده و ثبت تصویر یک قطعه از جنس نر از این پرنده در منطقه شکار ممنوع تالاب حوض سلطان قم می تواند تئوریهایی از علت حضور این پرنده در این بخش از کشور از جمله تأثیرات گرمایش زمین ارائه کند.

چون نه زیستگاه و نه آب و هوای مرکز ایران به ویژه استان قم هیچ شباهتی به زیستگاه اصلی این پرنده نداشته و تابحال گزارش مستندی از حضور این پرنده در مرکز ایران به ثبت نرسیده تا جایی که موجب شگفتی پرنده شناسان شده است.

گفتنی است: میوه خور از راسته گنجشک سانان و خانواده میوه خوریان می باشد.

براساس این گزارش، مأمورین اجرایی محیط زیست قم در یکی از پایش های خود از منطقه حوض سلطان و دشت مسیله برای اولین بار یک قطعه پرنده میوه خور و یک قطعه چکاوک هدهدی را محدوده استان قم مشاهده کردند.

این گزارش می افزاید: میوه خور در جنوب و جنوب شرقی کشور گسترش دارد و در بیابانها و همچنین در باغها و نخلستانها یافت می شود و از میوه و حشره تغذیه می کند.

*چکاوک هدهدی از راسته گنجشک سانان و بزرگترین گونه از چکاوک ها

چکاوک هدهدی که در پرواز همانند هدهد،‌ نوارهای سیاه و سفیدی، در بالهایش دیده می شود روتنه شنی نخودی، زیر تنه سفید و اغلب با خال های سیاه در سینه و نوار ابرویی سفید با خط چشمی سیاه و باریک، دیده می شود، منقار اندکی خمیده رو به پایین و پاها بلند است.

پرنده جوان، خال های کمرنگی رو جثه دارد، اما فاقد خال های سینه است.

گفتنی است، این پرنده در بیابانها و مناطق کویری با ماسه و شوره زارهای همواره با گیاهان پراکنده و اندک به سر برده و روی زمین در میان بوته های کوتاه و انبوه آشیانه می سازد.

تا بحال پراکنش این پرنده شرق و جنوب شرق ایران و تا مرز استان سمنان گزارش شده بود و این برای اولین بار است که گزارش مستندی از زاد آوری این پرنده در استان قم به ثبت می رسد./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار