بخش فارسي كنسرت نماينده شعر كلاسيك ايران و بخش كردي نيز نماينده تصنيف‌هاي سنتي كردستان است.

به گزارش خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران؛نشست خبري كنسرت گروه قمر با حضور" نويد  دهقان" و "شاهو عندليبي"،دو خواننده اين گروه امروز 20 تير در تالار وحدت برگزار شد.
نويد دهقان سرپرست گروه قمر بيان كرد:‌اين كنسرت در دو بخش فارسي و كردي برگزار خواهد شد، كه تنظيم و خوانندگي بخش اول مربوط به خودم است و تنظيم و خوانندگي بخش كردي را "شاهو عندليبي" اجرا خواهد كرد.
وي افزود:اشعار مربوط به بخش فارسي از شاعران كلاسيك ايران هم چون حافظ،‌سعدي،عراقي و غيره است و براي نخستين بار دركنسرت‌هايمان از شعر نو استفاده نكرديم.
دهقان درهمين خصوص گفت:‌شرايط اجتماعي سياسي سبب ايجاد شعر نو شده و ليكن چون كنسرت ما مفهومي عاشقانه دارد به همين دليل فرم غزل براي آن مناسب‌تر است.
وي درخصوص اجراي تشكيل دهنده‌ي موسيقي گفت: اثر هنري هم بايد فرم و هم محتوا داشته باشدكه متاسفانه در موسيقي امروز ما محتوا ازبين رفته و فرم‌گرايي مفرط صورت گرفته كه اصلي‌ترين علت آن عدم وجود نقد مناسب از سوي اصحاب رسانه و موسيقي است.
سرپرست گروه موسيقي قمر در ادامه گفت:مابايد با استفاده از گنجينه غني ادبيات خود با تهاجم بي‌فرهنگي مقابله كنيم و رسانه‌ها مهمترين نقش را در اين راه برعهده دارند.
دهقان درخصوص عدم استفاده از سازهاي غيرايراني در كنسرت خود گفت:ما موسيقي اصيل ايراني مي‌نوازيم و مي‌خواهيم به نيابت از نياكان خود راه آنان را ادامه دهيم و به همين دليل هيچ نوع تلفيق ميان سازهاي خارجي و داخلي در كنسرت ما نخواهد بود.
وي اضافه كرد:شعر "شاه خرابات "‌كه در بخش موسيقي فارسي اجرا خواهد شد،به مرحوم استاد" پرويز مشكاتيان‌" تقديم مي‌شود كه بر گردن من حق بسيار زيادي دارد و افتخار مي‌كنم كه شاگرد او هستم.
نويد دهقان در خصوص دليل انتخاب موسيقي كردي در كنار فارسي گفت:موسيقي كردي از ظرفيت بسيار بالاي در همه زمينه‌ها برخوردار است و به خاطر دلنشين بودن،تنوع،‌ گستردگي و همه جانبه بودن آن و همچنين به خاطر دوستي عميق با "شاهو عندليبي" كه در موسيقي كردي بسيار چيره دست است سبك كردي را براي كنسرت انتخاب كرديم.
در ادامه اين نشست خبري شاهو عندليبي تنظيم كننده و خواننده بخش كردي گفت:‌سعي ما اين است كه تصنيف و شعر و موسيقي و آوازه‌ي برجستگان اين حوزه د رگذشته را زنده كنيم.
لازم به ذكر است؛كنسرت گروه موسيقي قمر در روزهاي 29 و 30 تير در ساعت 21 در تالار وحدت برگزار خواهد شد./ه
برچسب ها: کنسرت ، گروه ، قمر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار