وزنه برداران ایرانی در چهارده دوره المپیک توانستند 12 مدال طلا، نقره و برنز را به دست بیاورند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران تیم ملی وزنه برداری ایران در رقابت های وزنه برداری 14 دوره گذشته ادوار المپیک ها توانسته است 4 مدال طلا، 3 مدال نقره، 5 مدال برنز، پنج مقام چهارمی، پنج مقام پنجمی، سه مقام ششمی، سه مقام هفتمی، دو مقام هشتمی، دو مقام دهمی، یک مقام یازدهمی و یک مقام چهاردهمی را به دست آورده است.

در این بین پرافتخارترین وزنه بردار ایران حسین رضا زاده با کسب 2 مدال طلا، محمد نصیری با یک طلا، یک نقره و یک برنز حسین توکلی با یک طلا و مرحوم جهان پهلوان محمود نامجو با کسب یک مدال نقره، یک برنز و یک مقام پنجمی، وزنه برداری هستند که در جایگاه اول تا چهارم قرار دارند.

پرویز جلالیر با یک مدال نقره و یک مقام هفتمی در جایگاه پنجم، جعفر سلماسی، اسماعیل علم خواه و علی میرزایی با یک مدال برنز در جایگاه ششمی قرار دارند.

جلال منصوری با کسب مقام های چهارم و هشتم دو دوره المپیک ها در جایگاه هفتمی قرار دارد و محمدحسن رهنوردی فیروز پژمان، کوروش باقری (سرمربی تیم ملی وزنه برداری ایران) و شاهین نصیری نیا با بدست آوردن یک مقام چهارمی در رتبه هشتم بهترین های المپیک قرار دارند به مدال نقره برسد و در المپیک 1976 مونترال کانادا به مدال برنز نائل شود در سه دوره پیاپی المپیک نیز وزنه برداران ایران نتوانستند به مقام یا مدال دست پیدا کنند که در المپیک های 1988 سئول کره جنوبی، 1992 بارسلونا اسپانیا و 1996 آنتانتا آمریکا اولین مدال آور وزنه برداری کشورمان جعفر سلماسی بود که در المیک 1948 لندن توانست یک مدال برنز را به دست بیاورد.

اولین مدال طلا را نیز محمد نصیری در المپیک 1968 مکزیکو برای کشورمان به ارمغان آورد.

اولین مدال نقره را محمود نامجو در المپیک هلسینکی فنلاند به دست آورد.

تنها وزنه برداری که توانسته است در سه دوره المپیک مدال به دست بیاورد محمد نصیری است نصیری ابتدا در المپیک 1968 مکزیکو به مدال طلا دست یابد در المپیک 1972 مونیخ 6 وزنه بردار اعزامی مقامی را کسب نکردند.

وزنه برداران کشورمان نیز در دو دوره المپیک 1964 توکیو و 2008 پکن که در آسیا برگزار شد هیچ مدالی را بدست نیاوردند و به مقام های ششم، هفتم، دهم و یازدهم بسنده کردند.

در المپیک 1952 هلسینکی فنلاند تیم ملی وزنه برداری کشورمان با 7 وزنه بردار بیشترین تعداد سهمیه وارد مسابقات شد که با یک نقره یک برنز یک مقام چهارمی 2 مقام پنجمی و 2 مقام هشتمی به مقام سومی تیمی مسابقات وزنه برداری دست یافت.

تیم ملی وزنه برداری ایران در چهارده دوره المپیک ما به این مدال ها وعناوین دست یافته است:

1948 لندن: جعفر سلماسی( مدال برنز) محمود نامجو _(پنجم) 1952 هلسینکی فنلاند:

محمود نامجو ( مدال نقره) علی میرزایی ( مدال برنز) محمد حسن رهنوردی ( چهارم) فیروز برهان( پنجم) حسن فردوس( پنجم) محسن عدل طباطبایی ( هشتم) جلال منصوری( هشتم) 1956 ملبورن استرالیا:

محمود نامجو ( مدال برنز) جلال منصوری( چهارم) فیروز پژمان ( چهارم) هنریک تمرز( پنجم) ابراهیم پیروی( هفتم)

1960 رم ایتالیا

اسماعیل علم خواه ( مدال برنز) محمد عامی تهرانی ( ششم) امیری منگشتی ( دهم) هنر یک تمرز( چهاردهم)

1964 توکیوژاپن

پرویز جلایر( هفتم) ، رجبی اسلامی( دهم) 1968 مکزیکو مکزیک

مخمد نصیری ( مدال طلا) ، پرویز جلایر( نقره)، نصراله دهنوی( ششم)

1972 مونیخ آلمان غربی

محمد نصیری ( مدال نقره)، نصراله دهنوی( پنجم)

1976 مونترال کانادا

محمد نصیری ( مدال برنز)

1988 سئول کره جنوبی( هیچ وزنه برداری از کشور مان حضور نداشت)

1992 بارسلونا اسپانیا( پنج وزنه بردار بدون هیچ مقامی مسابقات را ترک کردند)

1996 آتلانتا آمریکا( یک وزنه بردار از ایران شرکت کرد که هیچ مقامی را بدست نیاورد)

2000 سیدنی استرالیا

حسین رضا زاده ( مدال طلا)، حسین توکلی ( مدال طلا) کوروش باقری ( مقام چهارمی)

2004 آتن یونان

حسین رضا زاده ( مدال طلا) شاهین نصیری نیا( چهارم)

2008 پکن چین

اصغر ابراهیمی( هفتم) محسن بیرانوند( یازدهم) رشید شریفی( ششم)

پانزدهمین دوره المپیک نیز در لندن برگزار می شود که شش وزنه بردار در دسته های مختلف رقابت های وزنه برداری شرکت می کنند که بهداد سلیمی، سجاد انوشیروانی، کیانوش رستمی، سعید محمد پور، سهراب مرادی و نواب نصیر شلان می تواند مدال های رنگارنگی را برای کاروان ایران بدست بیاورند./ق

برچسب ها: چهارده ، دوره ، حضور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار