نماينده ويژه سازمان ملل گفت: ما همواره به دنبال حمايت ايران در حل بحران سوريه هستيم تا اين بحران به صورت صلح آميز حل شود.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران "کوفي عنان" در نشست خبري مشترک با وزير امور خارجه کشورمان گفت: ما همواره به دنبال راه حل بحران سوريه هستيم و در جلسه‌ي ژنو در پي تماس تلفني با وزير خارجه ايران اعلام کردم که در اولين فرصت به منطقه مي آيم.

وي افزود: همانطور که در جريان هستيد ديروز در سوريه بودم و با بشار اسد بحث هاي متفاوتي داشتم چراکه ما همواره به دنبال حمايت ايران هستيم تا اين بحران ها را به صورت صلح آميز حل کنيم.

عنان تصريح کرد: من هميشه در اين مسئوليت مورد تشويق وزير خارجه ايران بودم و امیدوارم تا حل مشکل به همکاری ادامه دهیم چراکه اگر تلاش واقعي در حل بحران سوريه انجام ندهيم به کل منطقه کشيده خواهد شد و ما بايد با همکاري يکديگر صلح و امنيت را برقرار کنيم.

نماینده ویژه سازمان ملل در پاسخ به سوالي مبني بر مسلح کردن مخالفان توسط عربستان و قطر افزود: سازمان ملل تلاش کرده خصومت ها به پايان برسد  اما فکر مي کنيم بايد با تمام افرادي که مسلح هستند گفتگو کنيم و آنها نبايد افراد غير مسلح را بکشند .

وي تصريح کرد: ما واقعا دوست نداريم اين منازعه بيشتر از اين مسلحانه شود و سلاح در دست گرفتن راه حل نيست و خلع سلاح در چنين منازعاتي بسيار مهم بوده و بايد اقداماتي انجام شود تا سلاح ها را جمع آوري کنيم و دولت فعلي بايد بتواند اين جريان را کنترل کند.

کوفي عنان در پاسخ به سوالي در مورد تاکيد وي در نقش مثبت ايران در حل بحران سوريه و تلاش هاي فراوانش افزود: من فکر مي کنم ايران کشوري است که نقش مثبتي را در اين زمينه ايفا مي کند و پروسه سياسي بايد شروع شود و تمام گروه ها بايد به پاي ميز مذاکره بيايندو این از نکات کلیدی در طرح 6 بندی من بود.

وی ادامه داد: در آن طرح تاکید شد کساني که دستگير شدند بايد آزاد شوند تا خشونت ها پايان پذيرد و بايد گفتگوهاي سياسي بين خود سوري ها صورت بگيرد و ايران مي تواند نقش مثبتي را در اين زمينه ايفا کند و به کشور دیگری کار ندارم.

نماينده ويژه سازمان ملل در مورد ديدار ديروز خود با بشار اسد خاطر نشان کرد: من نمي توانم جزئيات خاصي را در اين زمينه بگويم ولي گفتگوهاي ما در مورد متوقف کردن خشونت ها در سوريه بود و بشار اسد پیشنهاداتی داشت و گفت قرار است برای کنترل خشونت در مناطقی که خشونت وجود دارد، اقداماتی را صورت داده و آن را به کل کشور تعمیم دهد./س3
برچسب ها: عنان ، صالحی ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار