با اعتبارات مشخص شده هم اکنون دستگاه های اجرایی مکلف به فعالیت های پژوهشی هستند.

محمد مهدی نژاد نوری، معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران گفت: در دهمین جلسه شورای عالی عتف که اولین جلسه در سال 91 بود 5 موضوع دستور جلسه از قبل تعیین شده بود که به ریاست نائب رئیس شورا، وزیر  علوم، وزیر دفاع، نهاد رهبری و معاونین، اکثر وزرا این جلسه تشکیل شد.

وی در خصوص مباحث این جلسه افزود: اولین موضوع آئین نامه اجرائی بود که 5% تا 3 درصد دستگاه  های اجرایی مکلف شده که هزینه خود را صرف فعالیت های پژوهشی در کشور کنند که البته به آن آئین نامه ای که در سال قبل بیان شده بود چند بعد از جمله اینکه بودجه های استانی به تشخیص کار گروه پژوهش و فناوری استان و با حضور 2 نماینده از شورای عالی عتف تصمیم گیری شود و دوم اینکه اولویت بخشی به طراح های کلان ضروری است اضافه شد.

مهدی نژاد نوری تصریح کرد: با توجه به نیاز کشور در افزایش اعتبارات و رسیدن به اهداف برنامه پنجم دولت بین 5% تا 3% عدد 1 تا 1/5 درصد را برای تمام دستگاه ها جهت رسیدگی به چنین مسائلی تعیین کرد که این امر با تأیید وزیر علوم و نهایتأ تصویب معاونت برنامه ریزی راهبردی ریاست جمهوری صورت گرفت.

* 6 میلیارد تومان اعتبار برای 38 طرح کلان ملی

مهدی نژاد نوری در ادامه گفت: در رابطه با سیاست ها و اولویت هایي که باید اعلام شود امسال یکسری تغییراتی صورت می گیرد که به همین دلیل در ماه  مبارک رمضان طی برگزاری جلسه ای این مباحث به عنوان سند شورای عالی تصویب و به دستگاه ها و دانشگاه ها اعلام می شود.

وی در خصوص طرحهای کلان ملی افزود: ارائه گزارش در خصوص طرح های ملی مصوب که قبلا 38 طرح در جلسه شورا در سال گذشته تصویب شده به امضا ریاست جمهوری رسیده و این طرح ها جهت سازگاری به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده شد تا بعد از تائید با تلاش وزیر اجرا شود.

وی افزود: جهت تقویت زیر ساخت ها در سال گذشته ریاست جمهوری مبلغ 150 میلیارد تومان را وارد کرده که از این مقدار 60 میلیارد تومان به طرح های کلان داده شده که این طرح ها در دبیر خانه تشکیل شد و با محوریت و همکاری برخی دانشگاه ها انجام می شود.

مهدی نژاد تصریح کرد: اساس و توجه و البته سیاست های وزارت علوم در بیرون از تهران است و لزوم به کارگیری در این صحنه دانشگاه های محوری تعیین شوند.

* 500 میلیون تومان اعتبار برای طرح ساخت پروتز عصبی حرکتی زیر جلدی ارائه شده است

مهدی نژاد در ادامه به برخی از این طرح های کلان ملی اشاره کرد و گفت: مثلا طرح کلیدی هواپیمای 100 تا 150 نفر در کمیسیون تخصصی صنایع با محوریت دانشگاه امیر کبیر و با همکاری دانشگاه های اصفهان علم و صنعت و پارک فناوری فارس صورت می گیرد که در کل 7/3 میلیارد تومان هزینه برای این 4 دانشگاه در نظر گرفته شده است، چنانچه طرح شبکه ملی اطلاعات نیز با محوریت دانشگاه امیر کبیر و با همکاری دانشگاه شریف، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات وسازمان پژوهشها با هزینه 2/2 میلیارد تومان صورت می گیرد.

وی در ادامه به حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: در حوزه سلامت طرح کلان ساخت پروتز عصبی حرکتی زیر جلدی برای بازیابی حرکت برای افرادی که دارای ضایعه نخاعی هستند با محوریت دانشگاه علوم و صنعت و با همکاری پژوهش های دانشگاه بنیاد با بودجه معادل 500 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

*دانشگاه ها به سمت دانشگاه های کار آفرین هدایت می شوند

 
مهدی نژاد نوری در ادامه گفت: حتما بحث اختصاص ردیف بودجه مربوط به این طرح ها پیگری می شود چنانچه در سال گذشته پیگیری شد ولی در مرحله آخر حذف شد. مبلغ پیش بینی شده 400 میلیارد تومان بوده که امسال هم از طرفی معاونت راهبردی و هم از طرف مجلس این مبلغ موجب تحول در این 38 پروژه می شود.

وی افزود: یکی از نکات مهمی که به طور جدی پیگیر آن هستیم این است که در سال جاری منابع مختلفی جهت حمایت از این طرح ها کمک گرفته می شود تا به دلیل کمبود اعتبار دچار مشکل نشوند.

مهدی نژاد تصریح کرد: این طرح ها باید تا جایی پیش برود که ما دغدغه ای به عنوان ارتباط دانشگاه و صنعت نداشته باشیم و دانشگاه ها به سمت دانشگاه کار آفرین هدایت شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار