در روزهای گرم تیرماه كه دمای هوا در قلب بلوچستان به بیش از 45 درجه سانتی گراد می رسد، آبشار پرآب و خنك 'سرابودك' ایرانشهر میزان طبیعت گردان و مسافرانی است كه از جای جای استان سیستان و بلوچستان به این مكان عزیمت می كنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ، آبشار سرابودك با چشم انداز زیبایش، نوازش گر روح گردشگرانی است كه از همهمه شهر، گرما و دود به این مكان پناه می آورند و از خنكی آب آن لذت برده و لحظاتی را در كنار این عارضه طبیعی می آسایند. آبشار سرابودك در دل كوههای شمال منطقه جبرآباد شهرستان ایرانشهر واقع شده كه از رودخانه ای به همین نام سرچشمه می گیرد و غوطه خوردن در آب خروشان و شور پایین دست این آبشار، شنا در دریاچه را برای طبیعت گردان تداعی می كند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر درباره آبشار سرابودك گفت: یكی از مكانهای دیدنی و جذاب جنوب سیستان و بلوچستان، آبشار سرابودك است كه در 280 كیلومتری شمال غربی ایرانشهر قرار دارد. '

محمد انور هاشمزهی' افزود: در كنار آبشار سرابودك ایرانشهر انواع گونه های جانوری و گیاهی زیست می كنند كه زیبایی آن را دوچندان كرده است. وی بیان كرد: منشا این آبشار از مسیر رودخانه دائمی سرابودك واقع در شمال جبرآباد به طول 30 كیلومتر است كه آب زلال و شیرینی دارد و انواع ماهی رودخانه ای و نوعی خرچنگ در آن یافت می شود.

وی افزود: میانه های رودخانه سرابودك در اثر فرسایش ناشی از عوامل طبیعی، منظره زیبا و دیدنی را بوجود آورده كه نظر هر بیننده ای را به خود جلب می كند.

وی گفت: ارتفاع آبشار سرابودك 11 متر است و این آبشار زیبایی خاصی به طبیعت این منطقه بخشیده است. رییس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر اظهار داشت: در كنار آبشار سرابودك مارهایی وجود دارند كه از ماهیان داخل آب تغذیه می كنند و این پدیده یكی از اكوسیستم های بی نظیر و امن منطقه است كه كمتر جایی شاهد آن هستیم.

هاشمزهی افزود: در نواحی جنوبی رودخانه سرابودك دشتی به نام 'ناجگ' واقع شده است كه تعدادی 'جبیر' در آن زیست می كنند و از آب این آبشار بهره می گیرند.

وی افزود: در حوالی رودخانه سرابودك علاوه بر جبیر، گونه های حیوانی نظیر خرگوش، روباه، شغال، گرگ، تشی، خارپشت، پرندگانی از جمله هوبره، كبك، تیهو، باقرقر و كبوتر چاهی زندگی می كنند./س
برچسب ها: زاهدان ، آبشار ، سرابودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.