براي جلوگيري از يبوست و گرمازدگي مايعات فراوان استفاده کنید.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، كارشناس بهداشت محيط معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن بیان این مطلب گفت: مصرف مايعات فراوان، ميوه و سبزيجات سالم از يبوست جلوگيري مي‌كند.
 
مهدي نظري خاطرنشان كرد: در فصل گرما بيماريهاي روده‌اي و انگلي حادتر مي‌شود كه بيشترين عوامل آن ناشي از عدم رعايت بهداشت فردي و عمومي است.
 
وي اضافه كرد: بيماري‌هايي از جمله حصبه، ‌وبا، تيفوئيد، انواع اسهال‌ها، بيماري‌هاي انگلي و انواع مسمويت‌هاي غذايي در اين فصل افزايش مي‌يابد كه ممكن است هر يك در مراكز توليد، عرضه و فروش منتقل شود.
 
نظري يادآور شد: احتمال مسموميت به دنبال استفاده از ميان وعده‌هايي از جمله بستني و آب ميوه افزايش مي‌يابد در حالي كه اگر از بستني پاستوريزه  و آب ميوه هاي طبيعي تهيه شده در منزل استفاده شود احتمال مسموميت نيز كاهش مي يابد.
 
اين كارشناس افزود: شهروندان به هنگام خريد خوراكي ها بايد دقت كافي داشته باشند و از مراكزي كه مكان  بهسازي محيط و دفع زباله در جايگاه مشخصي دارد خواركي هاي مورد نياز خود را خريداري كنند.
 
نظري تاكيد كرد: در صورتي كه فردي دچار مسموميت شد بايد مايعات به مقدار فراوان مصرف شود همچنين به فرد مبتلا چاي كم رنگ خورانده شود و از آب ميوه‌هاي خانگي، سالم و تازه استفاده شود.
 
وي اظهار كرد: در برخي موارد مردم به توصيه‌هاي اطرافيان گوش مي سپارند كه اين عمل بسيار اشتباه بوده و بايد با مراجعه به پزشك معالج مسموميت ها از بين برود چراكه مسموميت‌ها انواع مختلفي داشته كه تنها پزشك مورد نظر مي‌تواند نوع مسموميت را تشخيص دهد و راه درماني درست را تجويز كند.
 
نظري اضافه كرد: خانم‌هاي خانه‌دار بايد قبل از گذاشتن ميوه‌ها درون يخچال بايد آنها را به خوبي شست و شو دهند در غير اين صورت آلودگي آنها در درون يخچال پخش مي شود همچنين يخچال  را به سه طبقه تفكيك كرده و فرآورده‌هاي گوشتي را جدا از ميوه‌جات و سبزيجات قرار دهند و مايعات را جدا از ميوه‌جات قرار دهند.
 
اين كارشناس تصريح كرد: جايگاه خوراكي‌ها در دورن يخچال بايد به تفكيك خانواده‌هايشان باشد همچنين سبزيجات پس از شست و شو در دورن ظرف فلزي خنك گذاشته و درون يخچال نگهداري شود.
 
نظري در پايان گفت: مصرف نان، ‌غلات، ميوه و سبزيجات مقاومت بدن را در برابر عفونت‌ها افزايش مي‌دهد همچنين در ترميم زخم‌ها و سلامت اعضاي بدن به ويژه چشم، پوست و سوخت و ساز بدن تاثير بسزايي دارد./عط
برچسب ها: اسهال ، تیفوئید ، چشم ، عفونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار