خبرگزاري فرانسه در گزارشي از دبي نوشت بازداشت يکي از روحانيون به شدت منتقد مقامات سعودي در شرق عربستان اعتراضات اقليت شيعه اين کشور را شدت بخشيد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ در نخستين تظاهرات دو تن از شرکت کنندگان کشته شدند.

نمر باقر النمر پنجاه و سه ساله در عمليات پرهياهوي روز يکشنبه در عواميه ، کانون اعتراضات شيعيان ، بازداشت شد. بنابراعلام وزارت کشور عربستان سعودي وي در هنگام بازداشت از ناحيه پا زخمي شد.

ژنرال منصور ترکي سخنگوي وزارت کشور عربستان اعلام کرد:« نمر باقر النمر از محرکان به فتنه در عواميه بازداشت شد. وي پس از آنکه در برابر نيروهاي امنيتي مقاومت کرد ، زخمي شد.»

دهها تن از طرفداران اين شيخ شيعه يکشنبه شب تظاهرات کردند. راهپيمايي ها به سرعت به درگيري با نيروهاي پليس منجر شد که به گفته فعالان به کشته شدن دو تن به نام هاي اخبر شکوري و محمد فلفل و زخمي شدن دهها تن منجر شد.
اين روحاني شيعه به تازگي در سخناني در  يکي از مساجد عواميه گفته است مطمئن است بازداشت يا کشته خواهد شد.

وي گفته است اين مسئله مطالبات طرفداران وي را تشديد خواهد کرد.طرفداران نمر باقر النمر که به سبب حملات شديد لفظي عليه پادشاهي سني آل سعود شهرت دارد، درخواست هايي را براي برپايي تظاهرات جديد در شبکه هاي اجتماعي مطرح کرده اند.
اين روحاني که در سال هاي اخير بارها بازداشت شده است در يکي از سخنراني هاي خود  تا مرحله ابراز خرسندي از مرگ نايف بن عبدالعزيز وليعهد عربستان سعودي که شانزده ژوئن درگذشت و مدت ها وزير کشور عربستان بود ، پيش رفته است.

براساس تصاويري که بر روي شبکه هاي اجتماعي گذاشته شده است ، گروه هاي کوچکي از شيعيان که شاهزاده نايف را مسئول سرکوب جنبش اعتراض آميز خود مي دانستند ، پس از مرگ وي با روشن کردن فشفشه و مراسم آتش بازي ابراز خوشحالي کردند.

نمر همبستگي بين شيعيان عربستان و بحرين را توصيه مي کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار