با نصب ترمز ضد قفل خلاء شکن هوشمند می توان سهم نقص فني ترمزها را در تلفات جاده‌اي تا حدودی كاهش داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه
مجید رستمی مبتکرکرمانشاهی در خصوص طرح خود که در پارک علم و فن آوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه مطرح شده است گفت:از مزاياي اين سيستم در مقايسه با ترمزهاي معمولي و ضد قفل كنوني مي‌توان به پایین بودن هزینه(حدود 60000)و نصب آسان آن اشاره کرد.

وی افزود. در ترمز ضد قفل خلاء شكن هوشمند از شكست خلاء بوستر ترمز خودرو استفاده شده که اين شكست خلاء توسط يك عدد شير برقي كه مابين بوستر و منيفولد هواي موتور قرار گرفته ايجاد مي‌شود: در صورتي كه راننده با فشار پدال ترمز كه سبب قفل شدن چرخ ها شده، سنسور كيلومتر را كه بر روي گير بكس قرار دارد توسط هرزگرد كه با چرخ هاي خودرو درگير است با ارسال پيام به مدار الكترونيكي هوشمند، فرمان باز شدن شير هاي برقي كه مابين بوسترو موتور قرار دارند صادر، هواي جو به بوستر تزريق شده و باعث برهم خوردن تعادل فشار هوا درون بوستر و برگشت پدال ترمز زير پاي راننده به سمت بالا و آزاد شدن لنت هاي ترمز از روي ديسك ها مي شود.

از آن جاییکه که این سیستم هر چهار چرخ خودرو را درگير می کند، این امر موجب بالا رفتن ضريب اطمينان ترمز خودرو می شود

این محقق افزود: بلافاصله بعد از آزاد شدن چرخها، سنسور به مدار الكترونيكي فرمان مي دهد و شيرهاي برقي سريعا بسته شده و مكش موتور جايگزين مي گردد و مجددا درون بوستر خلاء ايجاد مي‌شود و همزمان با آن بدليل فشار پاي راننده پدال ترمز به سمت پايين فشرده شده و لنتها به ديسكها سائيده مي‌شود.

وی در ادامه گفت: تكرار عمل ايجاد خلاء و شكست خلاء درون بوستر تابع فرمانهاي سنسور و مدار الكترونيكي مي‌باشد كه به شير برقي فرمان داده و پدال ترمز زير پاي راننده هنگام قفل شدن چرخها بطور متناوب و به صورت خودكار بالا و پايين مي‌رود. تكرار اين سيكل بسيار سريع انجام مي‌شود و از قفل شدن چرخهاي خودرو جلوگيري مي‌كند.

این مخترع در ادامه گفت: تنظيم سرعت نوسان يا ضربان سیستم بصورت هوشمند و خودكار توسط مدار الكترونيكي صورت مي گيرد و در صورت از كار افتادن اين سيستم هيچگونه خللي در سيستم اصلي ترمز خودرو ايجاد نمي‌شود.

وی افزود: در صورت عدم نياز به سيستم مذكور با قطع كليد مربوطه‌اي كه در روي داشبورد جلو راننده تعبيه مي‌شود مي‌توان سيستم را از مدار خارج كرد.

رستمی در ادامه با اشاره به کوتاهی زمان تولید وراه اندازی این سیستم، تعمیر و نگهداری ساده و راحت آن و همچنین قابلیت نصب این سیستم بر روی تمامی خودروهای سواری فاقد ترمز ضد قفل موجود در کشور اظهار داشت: این سیستم بسیار کم حجم بوده و علي‌رغم هزينه بسيار كم قابليت نصب بر روي تمامي خودروها را داشته و ضريب اطمينان ترمزهاي معمولي كنوني را بالاتر خواهد برد.

این مخترع هدف اصلي خود را از طراحی این سیستم این طور عنوان کرد: كمك به خط مسير مستقيم حركت خودرو به هنگام ترمزهاي ناگهاني و شرايط نامطلوب جاده‌اي از جمله اهداف اصلی طراحی این سیستم به شمار می رود كه در این صورت با حفظ كنترل اتومبيل شانس بيشتري براي جلوگيري از تصادف وجود دارد. این سیستم به طور خاص در جاده‌هاي مرطوب و لغزنده بسيار مفيد مي‌باشد./س


برچسب ها: مخترع ، کرمانشاه ، سیستم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.