مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از برنامه این شرکت برای انجام عملیات اکتشافی در دریای عمان خبر داد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، احمد قلعه بانی در آیین شکرانه کشف نفت در دریای خزر گفت: اهداف اکتشافی در دریای عمان با هدف دستیابی به منابع هیدروکربوری (نفت و گاز) جدید انجام می شود.

پیش از این نیز سید صالح هندی گفته بود: تاکنون دو حلقه چاه گمانه (نوعی چاه اکتشافی است و زمانی حفر می شود که وجود منابع در منطقه ای برای کارشناس ناشناخته باشد) حفاری شده و بررسی های انجام شده در آنها امیدهای بسیاری را برای کشف منابع هیدرات گازی در جنوب سیستان و دریای عمان ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر این که اعلام قطعی و عمومی کشف ذخایر هیدرات گازی در این منطقه نیازمند بررسی های بیشتری است، گفت: نتایج نهایی تحقیقات از سوی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اعلام می شود.

سید محمود محدث، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران کشف و ارزیابی هیدرات های گازی را مهم ترین هدف این مدیریت در دریای عمان خوانده و به شانا گفته بود که عملیات لرزه نگاری و اکتشافی نسبتا جامعی حد فاصل تنگه هرمز تا مرز کشور پاکستان در دریای عمان انجام شده و با بررسی نتایج به دست آمده از این مطالعات، اهداف اکتشافی در این دریا مشخص شده است.

هیدرات های گازی یکی از انواع غیرمتعارف منابع گازی هستند. این دسته از منابع حالتی از یک جامد بلوری دارند که در آن مولکول های گاز با مولکول های آب احاطه شده است. گازهایی مانند دی اکسید کربن و سولفید هیدروژن از جمله گازهایی هستند که ساختار مناسبی برای تشکیل هیدرات دارند.

هیدرات های گازهای به طور عمده در دما و فشار محیط رسوبات کف اقیانوس ها و در مناطقی با عمق بیش از ۵۰۰ متر تشکیل می شود که در این فشار و در دماهایی بالاتر از دمای پایدار یخ، هیدرات گازی کاملا پایدار است؛ البته تشکیل هیدرات می تواند به طور طبیعی در داخل لوله گاز یا تجهیزات صنعتی نیز اتفاق بیفتد که در بسیاری از مواقع هم خطرناک است.

اما این پدیده علاوه بر مضرات، می تواند منافعی هم در برداشته باشد. از تشکیل هیدرات می توان برای جداسازی مواد از یکدیگر، افزایش خلوص بعضی از داروها، شیرین سازی آب دریا، تصفیه برخی از مخلوط های گازی و تغلیظ مواد غذایی مثل شیر یا آبمیوه هم استفاده کرد.

یکی از کاربردهای پیشنهادی هیدرات برای نگهداری و انتقال گاز طبیعی از مخازن طبیعی کوچک یا متوسط است، زیرا در هر متر مکعب هیدرات می توان تا ۱۵۰ متر مکعب گاز را در شرایط استاندارد ذخیره کرد.

باتوجه به اهمیت بحث کشف و بهره برداری از هیدرات های گازی، پژوهشگاه صنعت نفت بررسی و تحقیق درباره این موضوع را به عنوان یکی از مهم ترین طرح های خود قرار داده است؛ به گونه ای که در اجرای طرح جامع هیدرات های گازی پژوهشکده های مختلفی چون گاز، اکتشاف و تولید، شیمی و پتروشیمی با یکدیگر همکاری می کنند.

همچنین پژوهشگاه صنعت نفت همسو با اهداف دانش بنیان خود چندی پیش موافقتنامه ای با مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران امضا کرد که به موجب آن عملیات کشف منابع هیدرات گازی در دریای عمان بررسی می شود./س
برچسب ها: کشف ، ذخایر ، نفت ، گاز ، دریا ، عمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار