آخوندزاده:

ظرفیت های اكو به خوبی استفاده نشده است

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این كه از ظرفیت های اكو به خوبی استفاده نشده است، گفت: اكو از ظرفیت های عظیمی برای گسترش همكاری های منطقه ای برخوردار است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، محمد مهدی آخوندزاده در بیست و دومین اجلاس شورای برنامه ریزی منطقه ای اكو افزود: از جمله ظرفیت‌های عظیم اكو می توان به وجود بازاری بزرگ بیش از 400 میلیون نفر جمعیت اشاره كرد.

وی با بیان این كه منطقه اكو موقعیت استراتژیكی برای ترانزیت دارد ، افزود: كشورهای عضو اكو از منابع انسانی و منابع مختلف انرژی برخوردار هستند.

معاون بین الملل وزارت امور خارجه با ناموفق دانستن سازمان اكو در منطقه گرایی اظهار داشت: متاسفانه نشانه هایی از كاهش علاقه اعضا به این سازمان مشاهده می شود كه این موضوع می تواند سطح همكاری اعضا را با خطر مواجه كند.

وی ادامه داد: در ماه های گذشته كنفرانس ملی برای بررسی عملكرد اكو در داخل كشور برگزار شد كه این اقدام ایران مورد استقبال سازمان همكاری اكو قرار گرفت.

آخوندزاده تصریح كرد: از توانایی های سازمان اكو به اندازه مورد نیاز، استفاده نشده است.

وی افزود: سازمان اكو باید از ابزارهای لازم برای ایفای نقش تعیین كننده خود استفاده كند.

معاون بین الملل وزارت امور خارجه گفت: در جلسه پیشین شورای برنامه ریزی منطقه ای اكو مقرر شد تا اكو از یك سازمان جلسه محور به یك سازمان پروژه محور تبدیل شود و بر این اساس از برگزاری جلسات غیرضروری صرفنظر شود.

وی خاطر نشان كرد: براساس ارزیابی هایی كه انجام شده است اكو از همبستگی و دوام حیات رنج می برد و همه مسوولین باید برای افزایش همكاری ها تلاش كنند كه در غیر این صورت اهداف اكو محقق نمی شود.

معاون بین الملل وزارت امور خارجه خاطر نشان كرد: باید با انجام آزمون امكان پذیری در تصمیمات از اتخاذ تصمیماتی كه امكان اجرایش مورد تردید است خودداری شود.

وی افزود: همچنین سازمان اكو باید مزیت های خود را در مقایسه با سایر مناطق قابل رقابت مورد سنجش قرار دهد.

آخوندزاده با تاكید بر لزوم توجه به ادامه حیات اكو گفت: ما باید مطمئن شویم كه اكو با وجود همه چالش های موجود می تواند به حیات خود ادامه دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با خاطر نشان كردن اهمیت شورای برنامه ریزی منطقه ای اكو، گفت: این شورا می تواند به سازمان اكو كمك كند تا مسیر خود را به درستی طی كند.

معاون بین الملل وزارت امور خارجه افزود: این شورا باید برنامه های آینده سازمان اكو را شكل دهد و اهداف این سازمان را تحقق ببخشد.

وی افزود: جلسه ای كه امروز در تهران برگزار می شود تاثیر زیادی بر انجام كارهای تداركاتی اجلاس سران اكو خواهد داشت.
/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار