مهاجرت علما و مردم تهران به قم و آغاز هجرت كبري، رحلت مرجع كل "ميرزای شيرازي"، تولد اینگمار برگمان کارگردان سوئدی، روز ملي فرانسه و آغاز عمليات بزرگ رمضان از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز شنبه 24تير 1391 خورشیدی، 24شعبان 1433 هجری و 14 جولاي 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

مهاجرت علما و مردم تهران به قم و آغاز هجرت كبري در جريان نهضت مشروطه (1285ش)

در ادامه نهضت مشروطه، پس از آن كه خواسته‏ هاي علما و مردم در مورد تاسيس عدالت خانه و اجراي قوانين اسلام و... عملي نشد، علما تصميم گرفتند كه به قم مهاجرت نموده و در حرم حضرت معصومه(س) تحصن كنند. درنهايت در 24 تير 1285ش حضرات آيات سيد محمدطباطبايي و سيد عبداللَّه بهبهاني در رأس يك گروه هزار نفري به سوي قم حركت كردند و مهاجرت كبري را شروع نمودند. همچنين شيخ فضل‏ اللَّه نوري، سه روز بعد با فراهم آوردن جمعيت بسيار زياد، از تهران به قم هجرت نمود. اين مهاجرت، موجي از قيام در سراسر كشور ايجاد كرد.

با پيوستن علمای دیگر چون آقانجفي اصفهاني و آخوند ملاقربانعلي زنجاني از روحانيون مشهور اصفهان و زنجان، به اين تحصن و پافشاري بر انجام خواسته متحصنين قم، سرانجام مظفرالدين شاه تمامي خواسته‏ هاي آنان را پذيرفت و در 14 مرداد 1285ش، طي فرماني، ضمن عزل عين‏الدوله، صدر اعظم مستبد خود، دستور برگزاري انتخابات و تشكيل مجلس شورا را صادر كرد. در نهايت علما و مردم متحصن در قم، ده روز بعد از امضاي فرمان مشروطه، با احترام به تهران بازگشتند.

رحلت عالم جليل "ميرزا محمد حسن شيرازي" مرجع كل و مجاهد عالي قدر شيعه(1312 ق)


آيت‏ اللَّه ميرزا محمدحسن شيرازي در سال 1230 ق در شيراز به دنيا آمد. از چهار سالگي شروع به تحصيل نمود و در 8 سالگي مقدمات را به پايان برد. وي در پانزده سالگي عازم اصفهان و در 29 سالگي وارد كربلا شد و پس از آن به نجف رفت و در درس شيخ اعظم، انصاري، شركت جست و از خواص شاگردان او شد. پس از فوت شيخ مرتضي انصاري در 1281 ق زعامت شيعه به ميرزاي بزرگ شيرازي محول گرديد و نزديك به 30 سال در اين مقام به رفع مشكلات مردم و اداره‏ حوزه‏ هاي علميه مشغول بود. مهم‏ترين حادثه ‏اي كه در ايام زعامتِ آن پيشواي بزرگ شيعه رُخ داد، قضيّه‏ جنبش تنباكو بود.

فتواي تاريخي ايشان در معاهده‏ انحصار تنباكو در زمان ناصرالدين شاه، چنان مردم را به صحنه كشاند كه شاه قاجار، مجبور به فسخ قرارداد تنباكو گرديد. ميرزاي شيرازي همزمان با رهبري جامعه‏ اسلامي، شاگردان بسياري را به جامعه‏ اسلامي تقديم نمود و كتب متعددي را تاليف كرد. حضرات آيات عظام سيدمحمدكاظم يزدي، آخوندملامحمد كاظم خراساني، ميرزا محمدتقي شيرازي معروف به ميرزاي دوم، شيخ فضل‏ اللَّه نوري، حاج ميرزا حسين نوري، ميرزا اسماعيل شيرازي و ده ‏ها عالم بزرگوار از جمله شاگردان اين فقيه بزرگوار مي‏ باشند. سرانجام، ميرزاي بزرگ در 82 سالگي در سامرا چشم از جهان فرو بست. جسد مطهرش را در جوارمرقد منور اميرالمؤمنين(ع) به خاك سپردند.

ترور روحاني مجاهد آيت‏ اللَّه "سيدعبداللَّه بهبهاني" يكي از سران اصلي مشروطيت (1289ش)

آيت اللَّه سيدعبداللَّه بهبهاني در اوايل قرن سيزدهم هجري شمسي در شهر نجف اشرف به دنيا آمد وتحصيل علوم ديني را آغاز كرد. آقا سيدعبداللَّه، به زودي در حلقه درس عالم و فقيه بزرگ شيعه، حاج ميرزا محمدحسن شيرازي معروف به ميرزاي بزرگ جاي گرفت و به سرعت مدارج عالي علمي را پيمود. با آغاز نهضت مشروطه، به صف مبارزان پيوست و با ياري و همكاري آيت اللَّه سيدمحمد طباطبايي، رهبري مشروطه‏ خواهان را به عهده گرفت. آيت اللَّه بهبهاني در رهبري نهضت مشروطه، نقش بسزايي داشت و در اين راه، زحمات فراواني را متحمل شد. وي پس از به توپ بستن مجلس و پس از ضرب و شتم و اهانت به ايشان، به دستور محمدعلي شاه قاجار به كرمانشاه تبعيد شد و پس از چند ماه راهي عتبات گرديد.

آيت اللَّه بهبهاني پس از فتح تهران توسط مشروطه‏طلبان، به پايتخت بازگشت و از آن پس نفوذ فوق‏ العاده ‏اي در مجلس پيدا كرد. ميانه ‏روها كه اكثريت مجلس دوم را تشكيل مي ‏دادند از ایشان پيروي مي‏ كردند كه اين امر خشمِ تندروان را برانگيخت و تصميم به قتل آيت‏ اللَّه بهبهاني گرفتند. سرانجام در 24 تيرماه 1289 ش مزدوران با نفشه تندروان و با شليك سه گلوله، وي را در خانه اش به شهادت رساندند. پس از شهادت ايشان، مجلس شوراي ملي و بازار تهران تعطيل و عزاي عمومي اعلام شد. بعدها پيكر آيت اللَّه بهبهاني به شهر نجف منتقل و مدفون گرديد.

شهادت شاعر و عالم متعهد علامه "سيداسماعيل بلخي" توسط ايادي رژيم افغانستان (1347ش)


علامه سيداسماعيل بلخي در سال 1295 ش در قريه بَلخاب از توابع بلخ در شمال افغانستان به دنيا آمد. وي از سنين كودكي به تحصيل علوم ديني پرداخت و براي اين منظور به ايران و عراق سفر كرد. او در قيام خونين مسجد گوهرشاد مشهد در تيرماه 1314 حضور داشت و بعد از آن، به همراه پدر، درس و بحث را رها نمود و راهي هرات گرديد. سيد اسماعيل در راه مبارزه با استبداد، آرام و قرار نداشت و با ایراد سخنراني‏ها و خطابه‏ هاي آتشين در هرات، مردم را عليه بيداد و استبداد وقت افغانستان شوراند و با ايجاد اولين هسته مقاومت و تشكيل "مجتمع اسلام"، با حكومت جور در افتاد.

وی نزديك به پانزده سال از عمر خود را در زندان‏هاي ستم‏شاهي افغانستان گذراند. سيد اسماعيل بلخي پس از آزادي از زندان، در سال 1346ش راهي نجف اشرف گرديد و با بزرگاني همچون حضرات آيات سيد محسن حكيم، سيدابوالقاسم خويي و علامه اميني و به ويژه حضرت امام خميني ديدار و گفتگو نمود. وي پس از ورود به افغانستان، به مبارزات خود ادامه داد اما اين فعاليت‏هاي ضد حكومت جور، بر حكام ستم پيشه افغانستان گران آمد لذا در صدد از ميان برداشتن اين مجاهد في سبيل‏ اللَّه برآمدند. در نهايت اين عالم مسلمان و مبارز در 24 تيرماه 1347 ش در سن 52 سالگي به دستور ظاهرشاه، پادشاه افغانستان از طريق تزريق مواد زهرآلود در كابل به شهادت رسيد.

وفات آیت الله حاج سید ابراهیم علم الهدی سبزواری (1420ق)

آیت الله حاج سید ابراهیم علم الهدی سبزواری در سال ۱۲۹۶ شمسی در شهر سبزوار به دنیا آمد. وی در شبستان مسجد گوهرشاد، پس از آن که آیت الله العظمی میلانی خارج فقه و اصول تدریس می کرد، به تقریر درس استاد می پرداخت و پس از ارتحال ایشان خود حلقه درسی تشکیل داد و بیش از دو دهه در مدرسه امام صادق (ع) و سایر مراکز به تدریس درس خارج فقه و اصول مبادرت ورزید. آیت الله علم الهدی انسانی خلیق، شوخ طبع، ساده زیست و بسیار متواضع بود و بیش از سه دهه در مسجد فرش فروشها نماز جماعت اقامه نمود و به گره گشایی از کار مردم اهتمام ورزید. ایشان در جریان انقلاب و حضور در تجمعات و صدور اطلاعیه، با علما و بزرگان مشهد همگام بود و در سال های بعد، از مشوقین طلاب و شاگردان خود برای حضور در جبهه های جنگ تحمیلی به شمار می رفت.

آیت الله علم الهدی سرانجام در سن ۸۵ سالگی در ۱۲ آذر سال ۱۳۷۸ شمسی بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت و پیکر پاکش روز بعد با حضور علما و روحانیون از محل مسجد فرش فروشها تشییع و در رواق دارالزهد حرم مطهر رضوی تدفین شد. ایشان در مدت عمر بابرکت خود آثار متعددی را تالیف کرد که برخی از آنها عبارتند از: تقریرات دروس خارج فقه و اصول و تفسیر آیت الله العظمی میلانی، آیات العقائد، حاشیه بر نهایه الدرایه آیت الله شیخ محمد حسین اصفهانی و یک دوره اصول.

تولد اینگمار برگمان کارگردان سوئدی (1918 م)

وی از برجسته ترین فیلم‌سازان سوئد است. او نخستین فیلمش را در سال ۱۹۴۵ به نام بحران ساخت. وی پس از فیلم «خانه بازی» که آن را در سال ۱۹۴۹ میلادی ساخت، به آفرینش شاهکارهای سینمایی همت گماشت. نخستین فیلم سینمایی تحسین برانگیز او به زبان انگلیسی فریادها و نجواها نام دارد. از دیگر فیلم‌های مشهور وی می‌توان به پرسونا و مهر هفتم اشاره کرد.

كودتاي خونين "عبدالكريم قاسم" عليه "ملك فيصل دوم" پادشاه عراق (1958م)

حكومت سلطنتي در عراق با كودتاي نظامي ژنرال عبدالكريم قاسم سرنگون شد و رژيم جمهوري در اين كشور برقرار گرديد در اين كودتا فيصل دوم نايب السلطنه و نوري سعيد پاشا نخست وزير عراق به قتل رسيدند. همچنين طرفداران سلطنت نيز به كلي قلع و قمع شدند. پس از استقرار حكومت جمهوري سرهنگ عبد الكريم قاسم به عنوان اولين رئيس جمهور عراق قدرت را در اين كشور به دست گرفت .هرچند اين كودتا در ابتدا با تاييد و حمايت جمال عبدالناصر، رئيس جمهور مصر همراه بود، ولي عبدالكريم قاسم كه با كمك ناصر به قدرت رسيد، خود به رقابت با ناصر در دنياي عرب پرداخت. تا اين‏كه سرانجام به دنبال يك كودتاي نظامي در فوريه 1963م، عبدالكريم قاسم نيز به قتل رسيد و عبدالسلام عارف جاي وي را گرفت.

روز ملي فرانسه، يادبود فتح زندان باستيل در جريان انقلاب اين كشور (1789م)

انقلاب كبير فرانسه در پي سياست استبدادي و ديكتاتوري لويى شانزدهم، پادشاه اين كشور روي داد. مقاومت و مخالفت لويى شانزدهم و اطرافيانش با تنظيم قانون اساسي بر مبناي محدود كردن اختيارات مقام سلطنت و اعمال حاكميت ملي، باعث ايجاد تظاهراتي عليه دربار و شخص پادشاه گرديد. در روز چهاردهم ژوئيه، مردم خشمگين پاريس به مخازن اسلحه دولت حمله كردند و با فتح زندان باستيل توسط انقلابيون، انقلاب بزرگ اين كشور آغاز شد و ضربه ‏اي مستقيم و نابود كننده از جانب ملت بر حكومت استبدادي لويى شانزدهم وارد كرد.

به دنبال اين قيام، خانواده سلطنتي كه قصد فرار از كشور را داشتند، دستگير شدند و در نهايت لويى شانزدهم در 21 ژانويه 1793م به گيوتين سپرده شد. از آن پس، وقوع انقلاب فرانسه در چهاردهم ژوئيه به عنوان روز ملي و انقلاب كبير فرانسه در اين كشور گرامي داشته مي‏شود. پايتخت فرانسه پاريس است و واحد پول آن يورو مي‏باشد كه بعد از رواج يافتن پول واحد اروپائي، جاي‏گزين فرانك شده است. مارسي، ليون، تولوز و نانْتْ از شهرهاي مهم اين كشور اروپايي هستند.

آغاز عمليات بزرگ رمضان، در جنوب در شرق بصره (1361 ش)


صدام پس از اشغال خرمشهر و به بهانه حمله سراسري اسرائيل به جنوب لبنان، قصد داشت جنگ را خاتمه داده و امتياز خرمشهر را براي خود نگه دارد . از سوي ديگر فرماندهان ايراني با اطلاع از اين قصد بر آن شدند تا با فتح منطقه اي از خاك عراق و گرفتن امتياز ارضي، پايان عادلانه اي به جنگ دهند .

به اين ترتيب عمليات رمضان در چهار محور و پنج مرحله از سوي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ارتش ايران طراحي و اجرا گرديد، تا با عبور از خط مرز بين المللي، يك زمين مثلث شكل به وسعت 1600 كيلومتر مربع تصرف شود . اين منطقه از شمال به كوشك و طلاييه و پاسگاه هاي مرزي در جنوب هويزه و حاشيه جنوبي هور الهويزه و از غرب به رودخانه اروند (در نقطه تلاقي دجله و فرات به نام القرنه) تا شلمچه در غرب خرمشهر، و از شرق به خط مرزي شمالي جنوبي و از كوشك تا شلمچه منتهي مي شد .این عملیات در 5 مرحله انجام شد و تا شهریور ماه ادامه داشت.

24 تیر در 8سال دفاع مقدس

پاتك نیروهای عراقی در محدودة قرارگاه قدس و بازپسگیری خاكریز حساس، حمله متقابل نیروهای خودی و تصرف مجدد این خاكریز، سال 61

7 شهید و 65 مجروح در پی بمباران شهرهای اسلام آباد، دهلران و ایلام.

نیروهای خودی در منطقه "پایگلان" در شرق پاوه 12 تن از اعضاء و هواداران حزب دمكرات را دستگیر كردند.

کشته شدن 80 نظامی عراقی در حمله رزمندگان به پد شرقی جزیرة مجنون در سال 65

كشف اسلحه و مهمات از سازمان مجاهدین خلق.

حمله عراق به سكوی میدان نفتی رشادت در سال 66

برخي از رويدادهاي 14 جولای

1862: بانو «فلورنس بسكام»، نخستين زن آمريكائي كه مدرك دكترا گرفت به دنيا آمد. وي در سال 1893 از دانشگاه جان هاپكيز در رشته زمين شناسي دكترا گرفت.

1934: تكميل ساخت لوله نفت از موصل در عراق به ساحل لبنان (مديترانه).

1988: ايران موضوع حمله موشكي از سوي يك ناو آمريكايي به هواپيماي مسافربر خود در آسمان خليج فارس را در سازمان ملل مطرح كرد.

1988: 200 هزار تن در جمهوري ارمنستان (شوروي) دست به راهپيمايي زدند و خواهان الحاق قره باغ به آن جمهوري شدند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار