در آيين گشايش نمايشگاه كتاب كردستان مطرح شد؛

ماجراي رئيس جمهوري كه سعدي شد!

بهمن درّي گفت:يكي از رؤساي جمهور فرانسه به دليل شيفتگي پدربزرگش «لازاركارنو» به سعدي، نام خود را به سعدي كارنو تغيير مي‌دهد و البته فرزندش را هم سعدي نامگذاري مي‌كند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي معاونت امور فرهنگي وي با برشمردن ويژگي‌هاي پنجمين نمايشگاه كتاب كردستان گفت: ويژگيهاي پنجمين نمايشگاه كتاب كردستان در اين نمايشگاه 220 ناشر از تهران و ساير استانها در150غرفه گرد آمدند و بيش از 27000 عنوان كتاب را در معرض فروش قرار دادند.

درّي ادامه داد: معاونت امور فرهنگي 250 ميليون تومان بن به اين نمايشگاه اختصاص داده است و در هر شب كه به نام ساير شهرهاي استان نامگذاري شده است برنامه‌هاي شب فرهنگ و هنر با حضور هنرمندان شهرهاي كردستان برپا مي‌شود.

معاون امور فرهنگي افزود: همچنين برنامه‌هاي متنوعي  در بخش جنبي نمايشگاه تدارك ديده شده از جمله عرضه كتابهايي با موضوع مهدويت، دفاع مقدس و جنگ نرم برپايي جلساتي كارشناسي درباره عرفانهاي نوظهور و بيداري اسلامي در جهان اسلام.

*جهان تشنه فرهنگ ناب اسلامي ـ ايراني

 درّي خاطر نشان كرد: جهان تشنه فرهنگ ناب اسلامي است و ايران به عنوان مهد فرهنگ نبوي و علوي با دارا بودن استاني فرهنگ پرور چون كردستان عزيز كه مهد فرزانگي و انديشه‌ورزي است مي‌تواند به اين ولع و تشنگي پاسخ دهد. استقبال از برپايي نمايشگاه كتاب به عنوان بزرگترين رخداد فرهنگي استان مي‌تواند جلوه‌اي از تنوع فرهنگي و قوي در ايران اسلامي باشد.

*ماجراي رئيس جمهور فرانسه كه سعدي شد!

درّي گفت: از تأثيرات بي‌چون و چراي ادبيات و فرهنگ اسلامي و ايراني در جهان نمي‌توان به راحتي عبور كرد. از تأثيرات حافظ، مولوي، فردوسي و دهها مفاخر و مشاهير اسلام و ايران سخني نمي‌گوييم اما تأثيري كه تعدادي از داستانهاي ايراني كتاب «هزار ويك شب» بر روي داستان‌نويسان جهان داشته است مي‌تواند مورد تأمل قرار گيرد. چارلز ديكنز، مارك تواين، والتراسكات، بورخس، خواهران برونته، جورج اليوت از اين داستانها تأثير گرفته‌اند و يا 125 سال پيش يكي از رؤساي جمهور فرانسه به دليل شيفتگي پدربزرگش «لازاركارنو» به سعدي، نام خود را به سعدي كارنو تغيير مي‌دهد و البته فرزندش را هم سعدي نامگذاري مي‌كند.

معاون امور فرهنگي گفت: اين شيفتگي اكنون در جهان چند برابر شده است و ترديدي نيست كه ايران اسلامي بايد به اين تشنگي پاسخ دهد و كردستان نيز به دليل داشتن نام داران و نويسندگان شهيد مي‌تواند سهم خود را در انتقال فرهنگ اسلامي ـ ايراني ايفا كند.

وي در پايان افزود: با حمايتهاي بعمل‌ آمده از كتابهاي ارزشمند و جذاب درسال جاري تلاش خواهيم كرد شمارگان و نوبت‌هاي چاپ برخي از كتابها را به صدهزار نسخه و يا بيشتر برسانيم و اين اقدام با خريد هدفمند كتابها جهت تجهيز و تأمين منابع كتابخانه‌ها و مراكز فرهنگي و هنري و مساجد آغاز شده است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار