درگذشت شيخ "احمد كافي"، سالگرد مرگ پدر ليتوگرافي، ورود ايتاليا به جنگ جهاني دوم به عنوان متحد آلمان، كشف جزيره "ايسلند" و حمله تاريخي آزادي‏ خواهان و مشروطه ‏طلبان براي تصرف تهران از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 3شنبه 20تير 1391 خورشیدی، 20شعبان 1433 هجری و 10 جولاي 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

رحلت آيت اللَّه "سيد مرتضي‏ فيروز آبادی شيرازی" (1369 ش)

آيت ‏اللَّه سيد مرتضي حسيني فيروز آبادي در سال 1289ش در نجف اشرف به دنيا آمد. وی پس از طي دروس مقدمات و سطوح، از محضر استادان بزرگي همچون سيدابوالحسن اصفهاني و غروي اصفهاني بهره وافر يافت و شخصيت عرفاني او در خدمت حاج سيدعلي قاضي شكل گرفت. ايشان ضمن تحصيل به تأليف و تدريس نيز اشتغال داشت و رنج‏هاي بسياري در تهيه مدارك كتاب ارزشمند خود "فضائل الخمسه" بر خود هموار نمود. علاوه بر آن، از اين عالم رباني آثار ارزشمندي بر جاي مانده است كه السَّبَعةُ مِنَ السَّلَف، عِنايةُالاصول و الفُروعِ المُهِمَّة في احكام الاُمَّة... از آن جمله‏ اند. آيت‏ اللَّه فيروز آبادي سرانجام در بيستم تیر 1396 ش در 81 سالگي دار فاني را وداع كرد.

حمله تاريخي آزادي‏ خواهان و مشروطه ‏طلبان براي تصرف تهران (1288ش)


به توپ بسته شدن مجلس شوراي ملي در دوم تيرماه 1287ش و سركوب مجاهدان و مشروطه خواهان شورش‏هاي متعددي را در شهرهاي گوناگون كشور برانگيخت و سرانجام مجاهدان تصميم به فتح تهران و خلع محمد علي شاه از قدرت گرفتند. نخستين حرکت براي فتح تهران و بركناري محمدعلي شاه قاجار از ناحيه محمد ولي خان تنكابني سپهدار اعظم و ياران او بود. سردار اسعد بختياري معروف به صمصام السلطنه نيز پس از چندي به او ملحق شده و پس از مقداري درگيري با قواي دولتي، وارد تهران شدند.

محمدعلي شاه كه خود را در برابر آزادي خواهان و مشروطه‏ طلبان ناتوان مي‏ ديد به سفارت روس پناهنده شد. در همان روز با حضور فاتحان و نمايندگان مجلس جلسه ‏اي فوق العاده در بهارستان منعقد شد و با خلع محمدعلي شاه از سلطنت، احمد ميرزاي وليعهد را در 12 سالگي به شاهي برگزيده شد.

وفات عالم فرزانه ملا محمد کاشی (1333ق)

فقیه حکیم آخوند ملامحمد کاشانی (کاشی) در کاشان به دنیا آمد. پس از طی دوران کودکی به اصفهان رفت و تحصیلات خود را در معقول و منقول به حد کمال رساند. در سال 1286 ق، مدرس مدرسه صدر اصفهان شد. ملامحمد، معاصر حکیم بزرگ "جهانگیرخان قشقائی" بود. جاذبه درس او علاقمندان به فلسفه، به ویژه فلسفه صدرایی را از شهرهای دور و نزدیک و حتی از کشورهای دیگر به اصفهان کشاند و در محضر درس او، شاگردان بسیاری حکمت آموختند و به کمال رسیدند .این فقیه بزرگوار و عارف حکیم، روز شنبه 20 شعبان سال 1333 هـ ق در اصفهان در سن 90 سالگی از دنیا رحلت کرد. وصیت کرده بود که مرا در بیابانی به خاک بسپارید که فقرا را دفن می کنند. او را در گورستان تخت فولاد اصفهان به خاک سپردند و آن خاک پاک، به برکت او در مدت چند سال تکیه‌ای آباد شد.

درگذشت "ابن نديم بغدادي" مورّخ و كتاب شناس مسلمان(385 ق)

از زندگاني ابوالفرج محمدبن اسحاق بغدادي معروف به ابن‏ نديم، اطلاعات چنداني در دست نيست. او همانند پدرش شغل وَرّاقي داشت و كارش نسخه‏ نويسي از كتب و فروش آنها بود. آشنايى او با كتاب‏هاي گوناگون، انگيزه ‏اي براي نوشتن كتاب "الفهرست" را در او ايجاد كرد. ابن نديم در كتابش همه‏ علوم رايجِ عصر خود را كه موجب شكوفايى تمدن اسلامي گرديده معرفي كرده و سپس به شرح زندگاني دانشمندان مشهور در آن علوم پرداخته است. ابن نديم در اين كتاب همچنين اخبار كتاب و رسالاتي را كه دانشمندان درباره‏ اين علوم نگاشته ‏اند برشمرده و شرح حال كاملي درباره‏ نويسندگان آنها آورده است این .مجموعه شامل شرح حال همه‏ عالمان، فقيهان، اديبان و ديگر دانشمندان اسلامي از گذشته تا روزگار ابن نديم مي‏باشد.

وفات صاحب "شبهای پیشاور" (1391 ق)


آيت ‏اللَّه سيدمحمد شيرازي معروف به سلطان الواعظين در سال 1314 ق در تهران متولد گرديد. وي پس از فراگيري تحصيلات متوسطه، در خدمت پدر به كرمانشاه رفت و از طريق وعظ و خطابه، به نشر حقايق اسلام و مكتب جعفري پرداخت. سلطان الواعظين براي تكميل علم و كمال خويش، مسافرت‏هاي بسياري به سرزمين‏هاي اسلاميِ عراق، سوريه، فلسطين، اردن، مصر و هندوستان داشته و با طوايف بسياري از يهود، مسيحيت، اهل سُنّت و بَرَهْمنيان و... مناظره داشته است.

مناظره‏ معروف سلطان الواعظين شيرازي با دو عالم بزرگ اهل سنت در پيشاور پاكستان به مدت ده شب و هر شب متجاوز از هشت ساعت، توجه‏ همگان را به خود معطوف داشت. از آثار گرانبهاي اين عالم و انديشمند مسلمان مي‏‌توان به كتب شب‏هاي پيشاور، صد مقاله‏ سلطاني و گروه رستگاران اشاره كرد. سلطان الواعظين در شعبان سال 1391 ق در 77 سالگي در تهران وفات يافت و در مقبره‏ ابوحسين در شهر قم به خاك سپرده شد.

كشف جزيره "ايسلند" در شمال غربي اروپا (874م)

جمهوری ایسلند یکی از کشورهای شمال اروپا است که در میان آب‌های اقیانوس اطلس بین خاک قاره اروپا و گرینلند قرار گرفته است. این کشور یکی از کم‌جمعیت‌ترین کشورهای بخش شمالی اروپا است و در عین حال در میان کوچکترین‌ها نیز جا دارد. چشمه‌های آب گرم زیادی دارد و پوششی از یخ و خاکسترهای آتشفشانی، سطح جزیره را در برگرفته است. آب و هوای ایسلند سرد است. از سال 874 میلادی این جزیره مسکونی شد و یک نروژی برای نخستین بار در آن سرپناه ایجاد کرد. تا اوایل قرن بیستم، مردم این جزیره روزگارشان را از راه کشاورزی و ماهیگیری می‌گذراندند. این کشور در فاصله سال‌های 1262 تا 1944 بخشی از نروژ و امپراتوری دانمارک بود.

كشف سرزمين "آلاسكا" در شمال غربي قاره امريكا (1741م)

سرزمين آلاسكا با مساحت 1/518/800 كيلومتر مربع در شمال غربي قاره امريكاي شمالي و در همسايگي كانادا واقع شده است. اين سرزمين در سال 1741م توسط وايتْسْ برينگ كاشف دانماركي كه در خدمت روسيه بود، كشف و ضميمه روسيه شد .آلاسكا پس از آن بيش از دو قرن در اختيار روسيه بود، سرانجام ايالات متحده امريكا آن را به مبلغ 7 ميليون دلار از روسيه خريد و از آن پس به عنوان ايالت چهل و نهم اين كشور شناخته شد.

سالگرد مرگ پدر ليتوگرافي (گراور)


دهم ژوئيه سالروز درگذشت لوئي ژاك داگر پدر ليتوگرافي و چاپ بادوام عكس است كه به «داگرو تايپ» معروف شده است . وي كه بسال 1851 فوت شد دومين پيشتاز فن عكاسي در فرانسه و جهان است. او موفق شده بود در سال 1839 بر بشقاب مسي كه پوششي از ملح نقره داشت با تابانيدن نور، عكس چاپ كند و از اين طريقه چاپ عكس كه دوام دارد و به مرور زمان محو نمي شود بعدا در گراور سازي (ليتو گرافي) استفاده شده است

ورود ايتاليا به جنگ جهاني دوم به عنوان متحد آلمان نازي (1940م)

پس از آغاز جنگ جهاني دوم، موسوليني، حمايت خود را از آلمان اعلام كرد و نُه ماه پس از آن در دهم ژوئن 1940م به فرانسه و انگلستان اعلان جنگ داد. يك ماه پس از اعلان جنگ، در دهم ژوئيه 1940م، موسوليني آشكارا ارتش ايتاليا را وارد صحنه‏ هاي جنگ كرد و با ايجاد اتحاد محور به همراه آلمان، به گسترده ‏تر شدن ابعاد جنگ ويران‏گر جهاني، كمك نمود. موسوليني در جبهه فرانسه موفقيتي به دست نياورد و در حمله به يونان هم با شكست مواجه شد تا اين‏كه نيروهاي آلمان وارد معركه شده و يونان را به تصرف خود درآورند. با بركناري موسوليني از نخست‏وزيري ايتاليا توسط پادشاه اين كشور، ايتاليا از صف متحدين خارج شد و به جرگه متفقين پيوست.

حمله گسترده نيروهاي متفقين به جنوب ايتاليا در جريان جنگ جهاني دوم (1943م)

در حالي كه روند صعودي پيروزي‏هاي متحدين از سال 1943، تبديل به سير نزولي شده بود، ضربات متفقين روز به روز افزايش مي‏‌يافت. در جبهه شمال افريقا، نيروهاي آلمان و ايتاليا پس از تحمل تلفات سنگين در نيمه اول ماه مه1943 از طريق بنادر تونس شروع به عقب‏ نشيني كردند و در جريان تخليه اين نيروها نيز، تعدادي از كشتي‏ها و تجهيزات جنگي خود را از دست دادند .نيروهاي متفقين پس از پاك كردن شمال افريقا از نيروهاي هيتلر و موسوليني، سه سال پس از ورود ايتاليا به جنگ جهاني دوم، به كمك صدها ناو جنگي در روز دهم ژوئيه 1943م در جزيره سيسيل در جنوب اين كشور پياده شدند و پس از يك ماه نبرد، سراسر اين جزيره را به تصرف خود درآوردند. در پی اين حمله پادشاه ايتاليا در بيست و پنجم ژوئيه 1943م، موسوليني را بركنار كرد و سپس دولت ايتاليا در روز هفتم سپتامبر همان سال، فرمان تسليم و ترك مخاصمه را به نيروهاي خود صادر كرد.

درگذشت واعظ معروف حجت الاسلام "احمد كافي" (1357 ش)


حجت الاسلام و المسلمين احمد كافي يزدي در سال 1307ش در مشهد مقدس به دنيا آمد. وي پس از پايان دروس مقدمات به وعظ و ارشاد مردم پرداخت. شيخ احمد كافي در حالي كه بيش از پانزده سال از عمرش نمي‏ گذشت، در شب‏هاي جمعه براي صدها نفر از زائران امام رضا(علیه السلام) با شور و حال خاصي دعاي كميل مي‏خواند. وي در شانزده سالگي براي تكميل تحصيلات علوم اسلامي به نجف اشرف عزيمت كرد و از محضر آيت اللَّه خويي و آيت اللَّه سيد اسداللَّه مدني و... استفاده برد. از آن پس براي تبليغ به اكثر نقاط ايران مسافرت كرد و در همه جا مورد استقبال مردم قرار گرفت.

حجت الاسلام كافي سرانجام در تهران رحل اقامت افكند و به خدمات ديني و انجام وظايف مذهبي همت گماشت. اين خطيب بزرگ در سفرهاي متعددي كه به مكه و مدينه داشت، بارها از حريم ولايت آل محمد، به ويژه امام علي(ع) در مقابل خفّاشان حقيقت گريز وهابي، دفاع نموده است و در حالي كه بردن نام حضرت امام خميني(رحمة الله علیه)، در دوران حكومت رژيم پهلوي جرم محسوب مي‏‌شد، حجت الاسلام كافي در مجامع عمومي از حضرت امام به بزرگي و عظمت ياد مي‏‌كرد. سرانجام اين محبِّ اهل بيت (ع) چند ماه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي در بيستم تيرماه 1357 در 50 سالگي در سانحه‏‌اي مشكوك دار فاني را وداع گفت و به ديدار معبود شتافت.

20 تیر در دفاع مقدس

گلوله باران شهرهاي آبادان و خرمشهر و شهادت 2 و مجروح شدن 11 تن.

حمله به پايگاه نيروهاي نظامي مريوان.

كمين منافقین در مسير نيروهاي سپاه و شهادت پنج پاسدار.

كشف يك شبكه جاسوسي و بمبگذاري در منطقه باختران و جوانرود به دست سپاه.

حمله هواپيماهاي عراقي به جزيره خارك.

برخي ديگر از رويدادهاي 10 جولای

1897: نيروهاي فرانسه قسمتي از سودان را اشغال كردند.

1940: با حمله ده‌ها هواپيماي آلماني به خاك انگلستان «نبرد بريتانيا» آغاز شد.

1964: موئيس چومبه كه در طول چهار سال عامل توطئه خارجيان بر ضد تماميت كنگو بود، نخست وزير اين كشور شد!.

1973: جزاير باهاما مستعمره انگلستان به صورت يك كشور استقلال يافت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: تقویم روز ، تاریخ ، رخداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار