مديرعامل شركت گل و گياه دزفول با بيان اين‌كه ميزان كيفيت گل بايد بالا باشد تا صادر شود، گفت: براي افزايش توليد در مرحله اول بايد كيفيت توليد گل افزايش يابد، بعد به فكر صادرات و ايجاد زيرساخت‌هايي براي صادرات به خارج از كشور باشيم.


محسن قلاوند در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ، عنوان‌كرد: در حال حاضر توليد گل درا ستان ما كاملا سنتي است. در حالي كه در استان‌هاي ديگر به طور مثال اصفهان و گلخانه‌هاي توليد گل كاملا صنعتي است و ما فقط يك فصل از سال را گل برداشت مي‌كنيم در حالي كه اين استان در طول تمام سال گل برداشت مي‌كند.

 وي ادامه‌داد: از 2 هزار متر گلخانه صنعتي توليد گل در اصفهان يك ميليون شاخه گل برداشت مي‌شود، در حالي كه در خوزستان از 10 هزار متر گلخانه يك ميليون گل برداشت مي‌كنيم؛ يعني توليد ما 10 درصد از برداشت آن‌ها است و اين در حالي است كه ما هزينه‌هاي بيشتري را متحمل مي‌شويم.

 

مديرعامل شركت گل و گياه دزفول تصريح‌كرد: گل مريم در دو مرحله پياز ريز و درشت كشت مي‌شود؛ در حال حاضر مرحله اول كشت با پياز ريز به پايان رسيده و مرحله دوم با پياز درشت اواخر مردادماه كشت خواهد شد. علت تاخير در كشت پياز درشت، گل‌دهي زودهنگام آن است.

 قلاوند با اشاره به ممنونعيت كشت انواع كشت گل در خوزستان، خاطرنشان‌كرد: تاكنون چيزي در رابطه با امكان كشت انواع ديگر گل به ما اعلام نشده است.

 وي يادآور شد: امسال 80 هكتار گل مريم كشت شده و پيش‌بيني مي‌شود 10 ميليون شاخه از آن توليد شود.
 
مديرعامل شركت گل و گياه دزفول اظهارداشت: در كشت گل از انواع كودهاي شيميايي از جمله اوره، پتاس و بيشتر از همه فسفات و همچنين كودهاي حيواني استفاده مي‌شود. اما متاسفانه يارانه‌اي از سوي دولت جهت تامين كود به ما داده نمي‌شود و اين كودها را به صورت آزاد تهيه مي‌كنيم. به طوري كه قيمت فعلي انواع كود 20 تا 40 هزار تومان مي‌باشد و از سوي ديگر نايلون را كه در سال‌گذشته با قيمت 1900 تهيه مي‌كرديم، در حال حاضر آن را به قيمت 2800 تومان خريداري مي‌كنيم.

 قلاوند ادامه‌داد: سال گذشته هزينه تمام شده كشت هر هكتار زمين گل 20 ميليون تومان بود كه در حال حاضر به بيش از 35 ميليون تومان افزايش يافته است؛ اما متاسفانه با وجود افزايش قيمت نهاده‌هاي اوليه، قيمت گل هيچ تغييري نكرده است. چهار سال متوالي است كه كشت گل براي گل‌كاران به صرفه نيست، اما آن‌ها تخصص ديگري جز گل كاشتن ندارد./س
برچسب ها: کشت ، گل ، سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.