سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت فعلی تولید محصولات کشاورزی در کشور تنها یک سوم ظرفیت تولید این بخش در ایران به شمار می رود به همین دلیل مسئولان برای توسعه این بخش باید همت جدی داشته باشند.


عباس پاپی زاده پالنگان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ درباره دلایل تراز منفی بازرگانی بخش کشاورزی کشور افزود: ما در بحث صادرات ضعیف عمل می کنیم و برای مازاد محصول تولیدی در کشور برنامه ای نداریم و این محصولات آنقدر کشور می ماند تا از بین برود در حالی که در تمام دنیا برای مازاد محصولات کشاورزی برنامه ریزی می شود.
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامیف متولی اصلی افزایش تولیدات محصولات کشاورزی را وزارت جهاد کشاورزی دانست و اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در بخش صنایع تبدیلی، بسته بندی و بازاریابی باید انجام وظیفه کند تا تراز منفی بازرگانی کشاورزی ایران بهبود یابد.

وی ضعف مدیریت در تولید را عامل اصلی منفی بودن تراز تجاری کشاورزی خواند و تصریح کرد: به گفته کارشناسان ایران توان تولید تا ۳۰۰ میلیون تن را دارد و با وجود این پتانسیل بالا در بخش کشاورزی ما می توانیم از کشورهایی باشیم که بیشترین تولیدات محصولات کشاورزی را صادر می کنند، باشیم.

پاپی زاده ادامه داد: متاسفانه در شرایط فعلی و بر اساس آمارهای وزارت کشاورزی ایران ۱۱۰ میلیون تن تولید محصول کشاورزی دارد و تمام تمرکز ما باید تبدیل ظرفیت های بالقوه به بالفعل شود قطعا تراز بازرگانی کشاورزی ما با رقم بالایی مثبت خواهد شد.

وی با اظهار تاسف از اینکه آمارهای اعلامی از سوی وزیر کشاورزی نادرست است، گفت: آقای خلیلیان به جای اعلام میزان صادرات، ارزش محصولات صادراتی را اعلام می کند و داعیه دار افزایش صادرات محصولات کشاورزی در کشور بوده در حالیکه ارزش محصولات به علت بالا بودن نرخ ارز نسبت به سال های گذشته بالا رفته و میزان آن افزایشی نداشته است./س

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: در خرداد سال ۸۹ وزیر جهاد کشاورزی تراز بازرگانی بخش کشاورزی را نسبت به سال قبل از آن ۱.۱ میلیارد دلار اعلام می کند در حالی که در همان سال دفتر حمایت از سرمایه گذاری خارجی وزارت کشاورزی اعلام کرد که  تراز تجاری وزنه محصولات کشاورزی کشور از ۸.۴ میلیون تن منفی در سال ۸۶ به ۱۰.۸ میلیون تن در سال ۸۹ رسیده است.

برچسب ها: تولیدات ، یک سوم ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.