پروژه ایی عظیم اما پر خبر؛

حرکت در تونل توحید مثل حرکت در شبکه بزرگراهیست

بعد از ساخت تونل رسالت آن هم بعد از 11 سال دیگر کمتر شهروند تهرانی تصور می کرد تونل دو هزار متری توحید در مدت زمان سی ماهه به بهره برداری برسد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، تونل توحید با وجود تمام مشکلات در ساخت یک پروژه عمرانی بزرگترین تونل شهری تهران در سال 89 همزمان با سالروز ورود تاریخی بنیانگذار کبیر انقلاب به کشور با حضور مردم و زوج های خوشبخت مورد بهره برداری قرار گرفت تا یک نماد زیبا و جدید به پایتخت اضافه شود.

گفتنی است، این نماد از امتداد اتوبان شهیدنواب صفوی در جنوب شهر آغاز می شود و اوایل اتوبان شهید چمران به سمت شمال شهر به پایان می رسد. راه اتصال جنوب و شمال تهران که مدت زمان حرکت خودروها در محدوده منطقه 11، 6 و 2 را از 45 دقیقه به کمتر از 5 دقیقه کاهش داد.

تونل توحید حد فاصل جنوب و شمال پایتخت است و می تواند ترافیک را در تهران دور بزند تونلی که سه لاین رفت دارد و سه لاین برگشت دو لاین ویژه برای خودروهای امدادی و برای ساختنش مهندسان ایران تمام تلاش شان را کردند و پروژه ای را به اتمام رساندند که بزرگترین مهندسان تونل سازی دنیا ار آن به عنوان پروژه ای قابل اعتنا و ویژه یاد می کنند.

سیستم های تأسیسات ترافیکی، کنترل ایمنی، برق، تهویه، روشنایی، زهکشی آب های سطحي، نظارت تصویری و پردازش اطلاعات، تابلوهای متغیر خبری، تلفن اضطراری sos، اطفاء حریق، راهبند و شمارش خودروهای تردکننده از جمله تأسیسات پایه هر تونل محسوب می شوند که وجوه تمایز شاخص تونل توحید در مقایسه با تونل های دیگر در سه مورد خلاصه می شود.

ویژگی اول اینکه احداث تونل ها دوقلو در چنین ابعاد و ویژگی های فنی برای نخستین بار در کشور اجرا شده و به این مشکل مسابقه نداشته است.

همچنین وجود نیم تونل های قبل و بعد از هر لاین تونل است که خواص متعددی داشته و ضمن زیباسازی فضای ورود به تونل امکان ایجاد دوربرگردان ها در معابر رو زمینی را فراهم می آورد ضمن اینکه به چشمان رانندگان در این فرصت و امکان را می دهد در هنگام ورود از محیط بیرونی به داخل تونل عمل تطابق روشنایی را انجام دهند.

اما از همه این مسائل مهمتر اینکه تونل توحید هیچ گونه ورودی و خروجی در طول خود ندارد و حرکت در آن به شکل حرکت در شبکه آزاد راهی است. در واقع عدم وجود دسته ی ها باعث می شود هیچ نوع تغییر ناگهانی مسیر و یا کاهش و افزایش سرعت در داخل تونل صورت نگرفته و حرکت خودروها شتاب منفی به خود نگیرند اما همین تونل که ویژگی های حائز اهمیت دارد مورد انتقاد بسیاری از مسئولان کشور قرار گرفته و بحث های زیادی از آن شده است اگر چه همین چند روز پیش که به علت قطع شدن برق سراسری پایتخت در شب مسئولین مجبور شده بودند چند ساعتی تردد را به تونل متوقف کنند تا سیستم های آن را بررسی کنند مناطق اطراف تونل با ترافیک چشم گیری روبرو شده و همین امر خود نشان دهنده اهمیت تونل توحید بود با اینکه همین امر نیز نشان دهنده ضعف مدیریت این در کشور بود چرا که می توانستند زودتر اطلاع رسانی کنند تا افراد مسیرهای جایگزین را برای تردد و رسیدن به مقصد خود انتخاب کنند و با مشکل روبرو نشوند اما باز هم عدم اطلاع رسانی به موقع شهروندان تهرانی را که در حالت عادی نیز در ساعت اولیه صبح با ترافیک همراه هستند را با ترافیک سنگین تری همراه کرد امید است مسئولین با کمی احساس مسئولیت بیشتر کمی هم خود را جای شهروندان بگذارند./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار