بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه در گفتگوي اختصاصي با يورگن تودن هوفر، خبرنگار اعزامي اين شبکه به دمشق ، اظهار داشت: بدون تامين امنيت، هيچ رويايي براي آينده بهتر در سوريه برآورده نخواهد شد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از کانال اول تلويزيون دولتي آلمان، رئيس جمهور سوريه تاکيد کرد : مردم سوريه فقط مي توانند درباره بودن يا نبودن من در قدرت تصميم بگيرند.

** ملت سوريه تصميم گيرنده نهايي اند

بشار اسد در پاسخ گفت: هيچ رئيس جمهوري نبايد از چالشها و مشکلات ملتش فرار کند، بخصوص که ما در حال حاضر با يک چالش ملي در سوريه نيز مواجه شده ايم. بنابراين تنها در صورتي مي توان در اين شرايط باقي ماند و کار کرد که از حمايت عمومي و مردمي برخوردار باشيم. من مي توانم بعنوان نامزد انتخابات، خود را کانديد کنم اما اينکه در چنين انتخاباتي شرکت کنم يا نه، اين را بايد ملت سوريه تصميم بگيرند.


** ملت سوريه پشت سر من هستند

اسد در پاسخ به اين سئوال که آيا شما مثل گذشته بر اين باوريد که اکثريت مردم سوريه از شما حمايت مي کنند، اظهار داشت: در شرايطي که آمريکا، غرب، شماري از قدرتهاي منطقه اي و کشورها عليه من هستند، اگر ملت سوريه در پشت من نبودند و از من حمايت نمي کردند، چطور مي توانستم در اين پست و سمت باقي بمانم؟

بشار اسد ضمن تاکيد بر اينکه تا به اين لحظه درصد بسياري از مردم سوريه از او حمايت مي کنند، در پاسخ به اين سئوال که آيا اين درست است که مردم سوريه، خواهان آزادي و مردمسالاري بيشتر باشند اما در عوض قدرت در دستان يک خانواده يا يک سرويس امنيتي باشد، گفت: در سوريه قدرت در دست يک خانواده نيست بلکه برعکس در سوريه سازمانها و دستگاههاي مختلفي در قدرت دخالت دارند که هر چند ممکن است اين سازمانها و دستگاهها ايده آل و مناسب نباشند اما يک خانواده اين کشور را اداره نمي کند.


** مردم اصلاحات سياسي مي خواهند

رئيس جمهوري سوريه با اشاره به اينکه در کشورش آزادي وجود دارد، ابراز داشت: آنچه اکثريت مردم سوريه خواهان آنند، اصلاحات سياسي است.

تودن هوفر، خبرنگار آ.آر.دِ در سئوالي ديگر از رئيس جمهور سوريه پرسيد: سئوالي که هرکس در غرب يا حتي در کشور شما آنرا مطرح مي کند آن است که براستي چه کساني تاکنون اين هزاران غيرنظامي سوري را به قتل رسانده اند؟

بشار اسد در پاسخ گفت: براي پاسخ به اين سئوال بايد اينطور سئوال کنيم که چه کساني چه کساني را به قتل رسانده اند و چه کساني (در اين حوادث تروريستي) جان خود را از دست داده اند؟


** اکثريت جان باختگان حاميان دولت هستند

اسد ادامه داد: مادامي که قربانيان را نمي شناسيم نمي توانيم درباره جنايتکاران نيز حرفي بزنيم. آن قربانياني که شما از آن صحبت مي کنيد، اکثريت از حاميان دولت بودند. براستي چطور مي توان همزمان هم جاني بود و هم قرباني؟ اکثريت جان باختگان، مردمي هستند که از دولت حمايت مي کنند و بخش عظيم ديگر نيز انسانهايي کاملا بي گناه هستند که از طريق گروههاي مختلف در سوريه کشته مي شوند.

رئيس جمهوري سوريه خاطر نشان کرد: در سوريه ما يک کميسيون نظارت و بررسي داريم که کليه جنايتها در کشور را مورد بررسي قرار مي دهد. فهرستها و اسامي که ما در اين کميسيون بدست آورده ايم نشان مي دهد که بيشترين سهم، مربوط به باندها و گروههاي کاملا مختلفي است که مي توانند به القاعده يا افراطيون يا حتي قانون شکناني که سالهاست از چنگ پليس فرار کرده اند، وابسته باشند.

رئيس جمهوري سوريه ادامه داد: اين احتمال وجود دارد که شورشيان يا همان تروريستها بيش از آنکه غيرنظاميان را کشته باشند نيروهاي امنيتي و سربازان سوريه را از بين برده باشند. آنچه مسلم است اينکه در ميان طيف طرفداران و حاميان دولت سوريه، نيروهاي امنيتي و نظاميان به مراتب بيش از غيرنظاميان قرباني شده اند.

اسد در واکنش به اين سئوال که کميسيون ارزيابي شما در برخورد با جنايتکاراني که نيروهاي امنيتي يا غيرنظاميان بيگناه را مي کشند، چطور اقدام مي کند، گفت: اين افراد اکنون در بازداشت بسر مي برند و مثل هر جنايتکار ديگر محاکمه مي شوند. اسد در خصوص قتل عام حوله که در آن بيش از يکصد غيرنظامي از جمله کودکان بطرز بيرحمانه اي کشته شدند، گفت: باندها و گروههاي جنايتکار خارج از اين شهر به حوله و ايستگاههاي پليس آن حمله ور شدند و بسياري از خانواده ها و زنان و کودکان را کشتند، شهرونداني که در حقيقت متعلق و وابسته به گروههاي اپوزيسيون نبودند بلکه از طرفداران دولت به شمار مي رفتند.

اسد گفت: انتشار تصاوير ويدئويي جعلي و نيز بر تن کردن يونيفورم و لباس سربازان ما با اين هدف در دستور کار آنها قرار مي گيرد که به مردم اينطور القا کنند، اين ارتش سوريه است که در حال به قتل رساندن مردم است. در واقع اين، يکي از استراتژي هاي شورشيان است که تنها اختصاصي به حادثه حوله ندارد و در خيلي از مناطق سوريه از اين روش استفاده مي کنند.

اسد در پاسخ به اين سئوال که اين شورشياني که شما آنها را تروريست مي ناميد، چه کساني هستند، گفت: آنها ترکيب مختلفي از افراد وابسته به القاعده و نيز ساير افراطيون هستند. همينطور بي قانوناني که از چنگال پليس گريخته و عمدتا مواد مخدر را از اروپا به کشورهاي خليج فارس قاچاق مي کنند.

اسد افزود: هر چند نمي توان در مورد تعداد اين افراد، آمار دقيقي ارائه کرد اما دستکم بايد از هزاران تن صحبت کرد.

رئيس جمهور سوريه سپس مليت اکثر بازداشت شدگان اقدامات تروريستي در سوريه را تونسي و ليبيايي عنوان و در پاسخ به اين درخواست خبرنگار آ.آر.دِ که پرسيد آيا من مي توانم به همراه يک مترجم با آنها تنها صحبت کنم، موافقت خود را اعلام کرد.

** آمريكايي ها هم در کشته شدن غيرنظاميان شريکند

او در پاسخ به اين سئوال که آمريکا چه نقشي در اين درگيري ها بازي مي کند، گفت: آمريکايي ها بخشي از اين مناقشه و درگيري اند و در حقيقت آنها هستند که با هدف ناپايدار کردن سوريه، گروههاي جنايتکار و تروريست را به لحاظ سياسي مورد حمايت قرار مي دهند. مادامي که آمريکايي ها به اين شيوه، تروريستها را حمايت مي کنند در کشته شدن غيرنظاميان نيز سهيم و شريکند.

بشار اسد در ادامه، اولويت کشورش را در مقابله با حمايت سياستمداران غربي از تروريستها دفاع از کشور نه انتقامجويي عنوان و خاطر نشان کرد: دفاع از کشور، وظيفه و هدف اصلي ما است.
وي در واکنش به اين سئوال که آيا شما در مقابله با يک مداخله نظامي به سوريه، خود را آماده کرده ايد يا خير، اظهار داشت: وقتي صحبت از دفاع از کشور به ميان مي آيد، ديگر بررسي و سبک سنگين کردن آماده بودن يا نبودن مطرح نيست، بلکه بايد و حتما آماده بود.

** هرگز درهاي کشورمان را به روي کشور يا نمايندگان کشورهايي که بطور جدي و صادقانه بدنبال راه حل مشکلات موجود در سوريه اند، نبسته ايم

رئيس جمهور سوريه در پاسخ به اين سئوال که اگر به گفته شما آمريکا عامل بخشي از مشکلات موجود در کشورتان است، پس چرا با آنها مذاکره نمي کنيد و چرا با دعوت از هيلاري کلينتون، وزير خارجه آمريکا گام اول را شما برنمي داريد، چنين گفت: ما هرگز درهاي کشورمان را به روي کشور يا نمايندگان کشورهايي که بطور جدي و صادقانه بدنبال راه حل مشکلات موجود در سوريه اند، نبسته ايم. در عوض آنها هستند که اين در را بسته اند. ما که مشکلي در اين زمينه نداريم. کافي است تا آمادگي خود را براي کمک و گفتگو به ما اعلام کنند.

اسد سپس تاکيد کرد: ما درهاي سوريه را به روي هيچکس حتي آمريکايي ها و سايرين نبسته ايم.

وي در پاسخ به اين سئوال که آيا شما مذاکره با گروههاي مختلفي از مخالفان را يک گزينه واقعگرايانه مي پنداريد يا اينکه در اين نزاع فقط به مبارزه و پيروزي فکر مي کنيد، اظهار داشت: اساسا گفتگو يک گزينه راهبردي است و بدون درنظر گرفتن آن، مگر گزينه ديگري نيز باقي مي ماند؟

اسد با تاکيد بر اينکه براي حفظ امنيت و دستيابي به آرامش به گفتگو نياز است در عين حال تصريح کرد: مادامي که اين گروهها با تروريستها همکاري مي کنند و گفتمان، کارکرد خود را ندارد، چاره اي جز مبارزه با تروريسم نيست. چون نمي توان تنها به گفتمان اکتفا کرد؛ وقتي مي بينيد که ملت و سربازان شما را دارند به قتل مي رسانند.


** مخالفان هم برخي پستها در وزارتخانه ها را در اختيار دارند

رئيس جمهوري سوريه با يادآوري اينکه ما در تابستان گذشته با برخي از اين گروههاي مخالف گفتگو کرديم و حتي شماري از آنها در انتخابات پارلماني نيز شرکت کردند، اظهار داشت: در دولت جديد، اين افراد هم اکنون کرسي پارلمان يا برخي پستها در وزارتخانه ها را در اختيار دارند. او در واکنش به اين سئوال که آيا شما حاضريد با اپوزيسيون تبعيدي از سوريه نيز گفتگو کنيد، ضمن اعلام موافقت، خاطر نشان کرد: ما آمادگي داريم با آنها و با همه صحبت کنيم و در اين ميان چنانچه شورشيان نيز سلاحهايشان را به زمين بگذارند، قطعا با آنها نيز مذاکره خواهيم کرد. البته ما اين کار را قبلا نيز انجام داده ايم و به شماري از آنها نيز عفو داده ايم و اين افراد هم اکنون در يک زندگي کاملا عادي و بدون هيچ مشکلي بسر مي برند.


** طرح عنان نبايد شكست بخورد

اسد در ارزيابي خود از طرح کوفي انان، فرستاده ويژه دبيرکل سازمان ملل در سوريه و اينکه آيا اين طرح با شکست مواجه شده است، اظهار داشت: اين طرح نبايد شکست بخورد ، برغم آنکه کوفي عنان، موانع بيشماري بر سر راه دارد اما طرحش نبايد شکست بخورد، چرا که طرح او طرح بسيار خوبي است.

در ادامه هوفر از رئيس جمهوري سوريه پرسيد: مي توانيد در خصوص موانعي که آنان در اجراي طرحش با آن روبرو است، بيشتر توضيح دهيد؟

اسد با تاکيد بر اينکه در حال حاضر بسياري از کشورها نمي خواهند موفقيت اين طرح را شاهد باشند، گفت: وقتي اين کشورها با حمايت سياسي، سلاح و پول از تروريستها پشتيباني مي کنند بنابراين حتما بايد در تلاش براي شکست اين طرح هم برآيند.


** عربستان، تركيه و قطر حامي تروريست ها هستند

اسد در واکنش به اين سئوال که چه کساني به سوريه و شورشيان آن سلاح مي رسانند، گفت: در درجه اول، کشورهايي که آشکارا و علنا بر حمايت خود از تروريستها در سوريه تاکيد کرده اند، مثل وزير خارجه عربستان و همتايش قطري اش. البته تا آنجا که من مي دانم ترکيه نيز با توسل به قاچاق، کمکهاي لجستيکي خود را به شورشيان مي رساند.

رئيس جمهور سوريه در واکنش به مذاکرات اخير گروههاي مختلف اپوزيسيون سوريه در ژنو که طرح تشکيل يک دولت وحدت ملي را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده بودند، گفت: اما ما هم اکنون يک چنين دولتي را با حضور اپوزيسيوني که در انتخابات شرکت کردند، در سوريه تشکيل داده ايم.

اسد با بيان اينکه بايد براي تعريف اپوزيسيون، ملاکها و معيارهايي را تعريف کرد، اظهار داشت: دولت براي همکاري با اين گروهها به يک ساز و کار نيازمند است که به نظر من يکي از مهمترين و بارزترين اين مکانيزم ها برگزاري انتخابات است. چون بدون بدست آوردن کرسي هاي پارلمان و فقط با عنوان اپوزيسيون که نمي شود گروه يا جماعتي از مردم را نمايندگي کرد.

اسد در خصوص مشارکت اپوزيسيون تبعيدي از سوريه در تشکيل يک دولت انتقالي اظهار داشت: اگر آنها قوانين و مقررات ما را رعايت کنند و با فعالان جنايتکار کاري نداشته باشند و از سازمان پيمان آنتلاتيک شمالي (ناتو) و کشورهاي ديگر نخواهند که به سوريه حمله کنند با آنها همکاري مي کنيم. در واقع ما دراينباره هيچ مشکلي نداريم. در انتخابات پارلماني دو ماه گذشته نيز بخش عظيمي از گروههاي اپوزيسيون در اين انتخابات حاضر بودند.


** دو راهكار براي حل بحران

وي در پاسخ به اين سئوال که راه حل شما براي مقابله با بحران فعلي سوريه چيست، ابراز داشت: ما بايد در دو محور تلاش کنيم: يکي مبارزه با تروريستهايي که مردم غيرنظامي، کودکان و سربازان و نظاميان ما را مي کشند؛ در واقع آنها اهل و آماده گفتگو و مذاکره نيستند و ديگري، مذاکره با نيروها و گروههاي مختلف سياسي و همزمان دنبال کردن فرآيند اصلاحات در کشور. با پيگيري اين دو روش است که مي توان همه را به هم پيوند داد و مردم نيز در اين زمان براي انتخاب نمايندگان خود به پاي صندوقهاي راي خواهند رفت. اسد در واکنش به اين سئوال که آيا نمي شود اين فرآيند را با سرعت بيشتري انجام داد، اظهار داشت: اين سرعت بايد تا بدانجا باشد که هزينه و پيامدهاي زيادي براي کشور نداشته باشد. رئيس جمهور سوريه در پايان خاطر نشان کرد: بدون تامين امنيت، هيچ رويايي براي آينده بهتر سوريه متصور نخواهد بود. 
برچسب ها: اسد ، سوریه ، آمریکا ، سلاح ، قطر ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار