کنده کاری‌ها قصه نام‌آشنایی است که با اجرای طرح های متعدد در مشهد تمامی ندارد و هنوز مرمت آسفالت ناشی از اجرای یک طرح کامل نشده اداره ای به کمین نشسته تا دوباره در همان محل شروع به کنده کاری کند.

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران مشهد ، نبود هماهنگی بین مدیریت شهری برای اجرای طرح های مختلف که موجب شده تا خیابان‌های پایتخت معنوی ایران، پر از چاله های فراوان باشد و هر روز به دليلي نظم و انضباط شهري به هم بریزد که نگاهی به گوشه و کنار شهر نشان از تن زخمی خیابان‌هایی است که بر اثر اجرای پروژه های مختلف آب، فاضلاب، مخابرات، شهرداری و ... چهره واقعی خود را از دست داده است و خیابان‌های جنگ‌زده را در ذهن مجاور و زائر تداعی می‌کند.

حال که دوباره تابستان و حضور زائران و گردشگران در مشهد فرا رسیده ‌است با وجود وعده های گذشته مبنی بر جمع‌آوری و ساماندهی کنده‌کاری‌ها در این ایام، این عملیات‌ها در سطح خیابان‌های شهر خودنمایی می‌کند و شخم‌زنی سطح معابر با گذشت18روز از ایام تعطیلات تابستان ادامه‌دارد.

وضعیت خراب خیابان‌های مشهد و پیاده‌روهای آن با کنده‌کاری‌هایی که دارد نه تنها خاطرات خوبی را از دید بصری برای زائران و مسافران به همراه ندارد بلکه کسبه‌ای را که در حال فعالیت هستند و ایام تعطیلات سرخوشان درآمد آن‌ها است با مشکل مواجه‌کرده‌است.

رحیمی یکی از مغازه داران خیابان احمد آباد با انتقاد از کنده‌کاری‌های پروژه‌های عمرانی در این محدوده می‌گوید: وقتی پروژه‌ای در یکی از معابر اصلی شهر آغاز می‌شود باید مسئولان با پیش بینی زمانی کار را با سرعت انجام دهند تا در چنین مواقعی که پیک کاری کسبه است خلالی ایجاد نشود.

فرهادی از دیگر مغازه‌داران کفش در این محدوده ‌است که می‌گوید: طرح پیاده‌روسازی در این محدوده طرح خوبی است اما ای کاش همان زمان که طرح‌هایی مثل آب و فاضلاب در احمدآباد آغاز شده بود پیاده‌روسازی هم آغاز می شد تا همزمان و در یک برهه زمانی کار به اتمام می رسید.

یکی دیگر از شهروندان مشهدی که به گفته خودش هر روز صبحش را با ورزش در کوهسنگی آغاز می‌کند از کنده‌کاری پروژه قطارشهری گلایه می‌کند و می‌افزاید: کوهسنگی یکی از معروفترین مکان‌های گردشگری مشهد است که در حال‌حاضر قسمت ورودی آن با کیسه‌های آبی برای کنده‌کاری پوشیده‌ شده و همه نمای زیبای آن را که جذب کننده گردشگران بود را از بین برده‌است.

رضایی اضافه ‌می‌کند: پیاده‌روهای محدوده فوق هم تعریفی ندارد و افراد مجبورند از داخل خیابان تردد کنند که امنیت افراد را به خطر می‌اندازد.
در شهر چاره‌ای جز کنده‌کاری نداریم

همه این موارد در حالی‌است که شهردار مشهد در خصوص کنده‌کاری‌ها و وضعیت نابسامان آن در شهر حرف های دلسرد کننده دیگری دارد و می‌گوید: در مشهد چاره‌ای جز کنده‌کاری نداریم.

سید محمد پژمان ادامه‌ می‌دهد: هر روز در مشهد پروژه‌های مختلف برای ارتقای وضعیت موجود آغاز می‌شود و برای پیشبرد این عملیات‌ها نمی‌توان که کنده‌کاری‌ها و اجرا را متوقف کرد.

وی با اشاره به فرارسیدن تابستان و حضور زائران در این شهر، اضافه‌می‌کند: در این ایام که پیک مسافر و زائر را به همراه دارد تمام تلاشمان این است که تا حد امکان کنده‌کاری‌ها را کاهش دهیم، اما نمی‌توانیم کامل تعطیل کنیم.

پژمان همچنین با یاد‌آوری اینکه بخشی از کنده‌کاری‌ها مربوط به شرکت‌های خدماتی‌است، تصریح می‌کند: باید شرکت‌های خدماتی تا حد امکان از دوباره‌کاری ها بپرهیزند و برای جلوگیری از موازی کاری قبل از انجام هر پروژه‌ای اطلاعات تکمیلی را کسب کنند.

امکان تعطیلی پروژه‌ای در مدت3 ماه تابستان وجود ندارد

معاون خدمات‌شهری شهرداری مشهد نیز در زمینه کنده‌کاری‌ها و ادامه عملیات‌های اجرایی به صورت گسترده در سطح شهر، عنوان می‌کند: برخی از پروژه‌های عمرانی ادامه‌دار هستند و به ناچار مجبوریم به دلیل وضعیت هوا در آینده در حال‌حاضر به هر صورت‌که است فعالیت‌ها را انجام دهیم.

خلیل الله کاظمی تصریح‌ می‌کند: اینکه شهرداری در ایام عید کنده‌کاری‌ها را به طور کامل تعطیل می‌کند به دلیل کوتاه بودن بازه‌زمانی تعطیلات است، اما از آن‌جایی که تعطیلات تابستان3ماه است و به منزله مساعد بودن هوا اوج‌کار‌های عمرانی است امکان تعطیلی کنده‌کاری‌ها در این مدت وجود ندارد.

وی از وجود محدودیت‌های ارائه مجوز کنده‌کاری‌ها در تابستان یاد‌ می‌کند و می‌افزاید: به منزله حضور زائران و مسافران در ایام تعطیلات در مشهد محدودیت های ارائه مجوز کنده‌کاری برای خیابان‌های اصلی که باعث مشکلات تردد می‌شود را در تابستان اجرا می‌کنیم.

وی در خصوص کنده‌کاری‌های مجدد در برخی از خیابان‌های صلی که از چند‌ماه گذشته آغاز شده‌است، می‌گوید: برخی از دوباره‌کاری‌ها توسط شرکت‌های خدماتی به دلیل اتفاقات و حوادثی است که برای شبکه‌ها رخ می‌دهد. /س

برچسب ها: مشهد ، تابستان ، کنده کاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.