بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي سرانجام روز يکشنبه تحت فشار افکار عمومي و تهديد وقوع بحران در دولت، با خدمت نظامي يهوديان افراطي موافقت کرد.


به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛‌ اين در حالي است که قبلا آنها از انجام خدمت نظامي معاف بودند.

در همين خصوص، هزاران نفر در تل آويو عليه قانون معافيت يهوديان افراطي از خدمت سربازي تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان از دولت نتانياهو خواسته بودند تا از تبعيض در خصوص خدمت نظامي پرهيز کند و خدمت نظامي را براي همه مردم قرار دهد. تاکنون دهها هزار يهودي افراطي با هدف تمرکز بر مطالعات مذهبي از خدمت سربازي معاف بودند.

 نتانياهو امروز در پايان نشست شوراي وزيران گفت بعد از شصت و چهار سال مشکل خدمت سربازي يهوديان افراطي سرانجام در حال حل شدن است. به موجب تصميمي که اکنون گرفته شده است يهوديان افراطي و اعراب اسراييلي نيز بايد به خدمت سربازي بروند.

نخست وزير اسرائيل خاطر نشان کرد ما امروز به تغييري تاريخي براي تقسيم بار خدمت سربازي اقدام کرديم. بنابراين، ما شمار افرادي را که از اين به بعد در اسرائيل خدمت سربازي انجام خواهند داد، افزايش مي دهيم.

صبح امروز، حزب راستگراي ليکود به رهبري نتانياهو توصيه هاي کميسيوني را تصويب کرد که به دولت توصيه کرده بود براي يهوديان افراطي نيز خدمت سربازي را اجباري کند. با موافقت نتانياهو با اين توصيه، به يک هفته ابهام سياسي نخست وزير در اين خصوص پايان داده شد.
 
نتانياهو دوم ژوئيه امسال تحت فشار متحدان مذهبي خود از جمله حزب سفاراد (شاس) و يهوديت انسجام يافته تورات(اشکنازي) کميسيوني را که مسئول ارائه پيشنهادهايي در اين باره شده بود، منحل کرد.

اين کميسيون پيشنهاد داده بود خدمت سربازي براي همه اسرائيلي ها اجباري شود و کساني نيز که از انجام خدمت سربازي سرباز زنند، مجازات شوند.

همچنين دفتر نتانياهو امروز از امضاي توافقي با شائول موفاز معاون نخست وزير و رئيس حزب ميانه رو کاديما درباره تشکيل کميسيوني ديگر خبر داد که مسئوليت تدوين پيش نويس قانوني در خصوص خدمت سربازي براي همه اسرائيلي ها را برعهده دارد.

موفاز هفته گذشته تهديد کرده بود اگر معافيت هاي سربازي در اين رژيم حذف نشود دولت ائتلافي را ترک خواهد کرد.بدين ترتيب قرار است تا سي و يکم ژوئيه امسال قانون ديگري جايگزين قانون سربازي کنوني در اسرائيل شود که ديوان عالي اسرائيل آن را در تضاد با قانون اساسي ارزيابي کرده است.  
                                       
بيشتر مردم اسرائيل که از وجود تبعيض درباره خدمت سربازي ناراحتند خواستار پايان معافيت هاي سربازي شده اند. در اسرائيل خدمت سربازي براي مردان سه سال و براي زنان دو سال است.     
                                         
عصر روز شنبه به گفته پليس ده هزار نفر و به گفته برگزار کنندگان اين تظاهرات بيست هزار نفر در تل آويو در اعتراض به اين وضع تظاهرات کردند . آنها خواستار خدمت سربازي براي همه شده بودند.   
                  
مطبوعات و رسانه هاي ارتباط جمعي اسرائيل در شماره ها و برنامه هاي امروز خود اعلام کردند قانون جديد سربازي قرار است در شور نخست پارلمان در اول هفته آينده بررسي و تصويب شود.   

برچسب ها: سربازی ، فلسطین ، یهودی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار