هيلاري کلينتون وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه اعلام کرد به رغم بازگشايي مسيرهاي زميني انتقال تدارکات براي نيروهاي امريکايي مستقر در افغانستان از پاکستان، روابط اسلام آباد و واشنگتن همچنان براي دو طرف چالش برانگيز است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز ؛ کلينتون هفته گذشته به علت کشته شدن بيست و چهار سرباز پاکستاني در حمله هوايي ناتو در ماه نوامبر عذرخواهي کرد و اين کشور نيز در واکنش، مسيرهاي زميني را که براي جنگ تحت رهبري آمريکا در افغانستان حياتي است، بازگشايي کرد.

اين تحول، يکي از مشکلات را برطرف کرد ولي روابط آمريکا و پاکستان احتمالا به علت ديگر مسائل همچنان متشنج باقي خواهد ماند.

اين مشکلات شامل مخالفت پاکستان با حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي به مواضع ستيزه جويان در خاک آن کشور و اتهامات واشنگتن در خصوص چشم پوشي يا حتي کمک اسلام اباد به جنگجويان مخالف آمريکا است.

کلينتون پس از ديدار با حنا رباني کهر وزير امور خارجه پاکستان اعلام کرد دو طرف دلگرم شده اند که «مشکلات اخير را پشت سر گذاشته اند».

وي با اعلام اين مطلب، در عين حال به مشکلاتي در روابط اين دو کشور اذعان کرد.

وزير خارجه آمريکا در کنفرانسي خبري در توکيو، اعلام کرد: «من بارها گفته ام که اين رابطه اي ضروري ولي چالش برانگيز است. وضع همانگونه است و هيچ دليلي وجود ندارد که من باور کنم اين رابطه ديگر مشکلاتي براي ما ايجاد نخواهد کرد».

کلينتون که به همراه کهر در کنفرانس کشورهاي کمک کننده به افغانستان در توکيو شرکت کرده است، افزود: «ولي من فکر مي کنم اين رابطه اي است که به نفع آمريکا و همچنين به نفع پاکستان است».

وزير خارجه آمريکا خاطر نشان شد مسئله مهمي که وي در خصوص آن با همتاي پاکستاني خود گفتگو کرده است، «لزوم شکست دادن شبکه هاي تروريستي بوده است که ثبات پاکستان و افغانستان و همچنين آمريکا و متحدان اين کشور را تهديد مي کنند».

کلينتون و کهر پس از گفتگوهاي دوجانبه خود، با زلماي رسول وزير امور خارجه افغانستان ديدار کردند.

برچسب ها: کلینتون ، آمریکا ، پاکستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار